مسیر ترانس خزر محرک اصلی رشد صادرات قزاقستان
یک میزگرد بین المللی به همت شرکت ملی راه آهن قزاقستان با مشارکت راه آهن آذربایجان و صادرکنندگان بزرگ داخلی در آستانه برگزار شد. در این مراسم مزایا و فرصت های مسیر ترانس خزر که امکان تحویل محموله صادرکنندگان داخلی به بازارهای جهانی را در سریع ترین زمان، ممکن می کند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
یک میزگرد بین المللی به همت شرکت ملی راه آهن قزاقستان با مشارکت راه آهن آذربایجان و صادرکنندگان بزرگ داخلی در آستانه برگزار شد. در این مراسم مزایا و فرصت های مسیر ترانس خزر که امکان تحویل محموله صادرکنندگان داخلی به بازارهای جهانی را در سریع ترین زمان، ممکن می کند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش تین نیوز به نقل از کانال تلگرامی اندیشکد حمل و نقل ایران، شرکت کنندگان در این میزگرد از جمله نمایندگان تجارت قزاقستان، صادرکنندگان (معدن، پتروشیمی، کشاورزی و سایر محصولات)و همچنین شرکت های حمل و نقلی پیشنهادات خود را ارائه و در مورد موضوعات کلیدی سازماندهی حمل و نقل کالا و توسعه حمل و نقل از طریق مسیر ترانس خزر گفتگو کردند.
شرکت کنندگان همچنین در مورد بهبود رویه های گمرکی، نوسازی بخش حمل و نقل و لجستیک، دیجیتالی کردن خدمات حمل و نقل در این کریدور بین المللی و شکل گیری و اجرای سیاست لجستیک صحبت کردند.
صادرکنندگان خاطرنشان کردند که به لطف سیاست های شرکت راه آهن قزاقستان در حمایت از تولیدکنندگان داخلی، شرکت های بیشتری شروع به عرضه محصولات خود به فواصل طولانی تر کردند. برای این منظور، راه آهن قزاقستان فعالانه در حال توسعه زیرساخت نرم و سخت مسیر ترانس خزر است تا خدمات لجستیکی را در قزاقستان و خارج از کشور بهبود بخشد.
یرلان قویشبایوف، نایب رئیس هیئت مدیره راه اهن قزاقستان در امور لجستیک، گفت: در سال 2023 در مسیر ترانس خزر 2.8 میلیون تن کالا حمل شد که نسبت به سال 2022 افزایش 86 درصدی (افزایش 1.5 میلیون تنی) را شامل می شود. همچنین زمان تحویل کالا در این مسیر رقابتی شده و به طور متوسط 12 روز و حجم حمل بار قزاقستان در طول کریدور حدود 10 میلیون تن است.