بازدید سایت : ۸۳۱۱۷

نتایج مثبت بستن خیابان ها به روی ماشین و موتورسیکلت در کلمبیا

بیش از ۶۰۰ کیلومتر از خیابان های بوگوتا در روزهای یک شنبه به روی ماشین و موتورسیکلت بسته است.

نتایج مثبت بستن خیابان ها به روی ماشین و موتورسیکلت در کلمبیا
تین نیوز

در سال ۱۹۷۴ میلادی، مردم بوگوتا پایتخت کلمبیا در اعتراض به خیابان هایی که در چنبره ماشین ها و موتورسیکلت ها بود به خیابان ها آمدند و خواهان کاهش تعداد و حضور مداوم ماشین و موتور در شهر شدند. مردم بوگوتا هر هفته در روز مشخصی در محل تجمع حاضر می شدند و به اعتراض و مطالبه گری ادامه می دادند.

حالا این روزها در نتیجه آن اعتراضات مداوم، روزهای یک شنبه بیش از ۱۲۷ کیلومتر از خیابان های شهر کاملا به روی ماشین ها و موتورها بسته و فقط عابران پیاده، دوچرخه سواران و کالسکه بچه حق عبور از این خیابان ها را داشتند. هر یک شنبه به طور میانگین یک و نیم میلیون نفر از جمعیت بوگوتا  پای پیاده یا سوار بر دوچرخه از این خیابان ها استفاده می کنند. این حرکت و جنبش اعتراضی مردم بوگوتا باعث شد بسیاری از شهرهای بزرگ کلمبیا نیز سیاست مشابه ای اتخاذ کنند و خیابان های شهر را در روزهای یک شنبه به روی هجوم خودرو و موتورسیکلت ببدند. شهرهایی مثل بوینس آیرس و بنگلور هم سیاست های مشابه ای را در پیش گرفتند. 

روزهای یک شنبه چهره بوگوتا جور دیگری است. خانواده ها در کنار هم پیاده روی یا دوچرخه سواری می کنند، دکه و چادرهای فروش آب میوه و غذا در سطح شهر برقرار است، کلاس های ورزش رایگان در خیابان های شهر برقرار است. بررسی ها نشان می دهد این سیاست بستن خیابان ها به روی ماشین ها، باعث شد تا بسیاری از مردم بوگوتا دوچرخه سواری یاد بگیرند و برای اولین بار بعد از دوران کودکی، دوباره اصلا سراغ دوچرخه بروند. تحقیق همچنین نشان داد مردمی که روزهای یک شنبه از دوچرخه استفاده می کنند، در طول هفته هم ۵۸ درصد بیشتر از سایرین از دوچرخه برای رفت وآمد استفاده می کنند. 

همچنین بررسی ها نشان می دهد به ویژه زنان از این سیاست شهری بهره برده و می برند. درحالی که در روزهای عادی هفته تنها نزدیک به ۱۳ درصد زنان از دوچرخه استفاده می کنند، در روزهای یک شنبه نزدیک به ۳۰ درصد دوچرخه سواران را زنان تشکیل می دهند. اولگا لوسیا سارمینتو، استاد دانشگاه بوگوتا می گوید اتخاذ سیاست بستن خیابان ها به روی ماشین و موتورسیکلت، نسلی از زنان کلمبیا را برای اولین بار به یاد گرفتن دوچرخه سواری سوق داد. 

در سال های اخیر شمار خیابان هایی که در این طرح بسته می شود بسیار بیشتر شده و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ کیلومتر از خیابان های بوگوتا در روزهای یک شنبه به روی ماشین و موتورسیکلت بسته است و هر روز شمار بیشتری از خیابان ها مجهز به خط عبور دوچرخه می شود. یک نتیجه مهم این سیاست کاستن از آلودگی هوای شهر است. بررسی ها نشان می دهد هر یک شنبه و دوشنبه بعد آن، هوای شهر در پاکیزه ترین حالت خود است و به طور میانگین آلودگی هوا ۱۳ برابر کمتر می شود. تحقیقات متعددی اثرات مثبت روانی استفاده  بیشتر از دوچرخه، شرکت در کلاس های گروهی ورزش رایگان و پیاده روی در سطح شهر را بررسی کردند. اگرچه خیابان های بوگوتا فقط یک روز در هفته به روی هجوم سروصدا و آلودگی ماشین بسته است، اما خود این یک روز در هفته موجب شد مردم، شهرشان را جور دیگری تصور و تخیل کنند، و همچنین چهره ای از شهر را ببینند که می تواند به برابری نزدیک تر باشد و فقیر و غنی اش پای پیاده یا سوار بر دوچرخه عبور و مرور کنند و کنار هم در فعالیت های گروهی و رایگان شهر حاضر باشند.

 - از صفحه فرناز سیفی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.