بوئینگ به جرم خود در دو سانحه مرگبار ۷۳۷ مکس اعتراف کرد
شرکت بوئینگ روز دوشنبه اعلام کرد که در پرونده دو سانحه مرگبار ۷۳۷ مکس، با وزارت دادگستری این کشور به توافق رسیده که نشان می دهد این شرکت هواپیماسازی به جرم خود بر اساس اسناد دادگاه اذعان کرده است.
شرکت بوئینگ روز دوشنبه اعلام کرد که در پرونده دو سانحه مرگبار ۷۳۷ مکس، با وزارت دادگستری این کشور به توافق رسیده که نشان می دهد این شرکت هواپیماسازی به جرم خود بر اساس اسناد دادگاه اذعان کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ابزار، غول هوا فضای آمریکا یعنی شرکت بوئینگ روز دوشنبه اعلام کرد که در پرونده دو سانحه مرگبار ۷۳۷ مکس، با وزارت دادگستری این کشور به توافق رسیده که نشان می دهد این شرکت هواپیماسازی به جرم خود بر اساس اسناد دادگاه اذعان کرده است.
این توافق پس از آن صورت می گیرد که دادستان ها اعلام کردند که بوئینگ در توافق نامه قبلی برای رسیدگی به علت این دو سانحه که بیش از پنج سال پیش در اتیوپی و اندونزی رخ دادند، تعهدات خود را نقض کرده است.
بر اساس این گزارش، دو سانحه جداگانه بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ که یکی مربوط به شرکت هواپیمایی لاین ایر و دیگری مربوط به خطوط هوایی اتیوپی بود، در بازه زمانی کمتر از پنج ماه بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ رخ داد و ۳۴۶ کشته بر جای گذاشت.
بوئینگ در بیانیه خود گفت: ما به یک توافق اصولی بر سر شرایط قطعنامه با وزارت دادگستری دست یافتیم.
خانواده های قربانیان این حوادث بلافاصله نسبت به این تصمیم اعتراض خود را ثبت کردند و گفتند که این توافق "به طور غیرمنصفانه امتیازاتی به بوئینگ می دهد که دیگر متهمان کیفری هرگز دریافت نخواهند کرد."
اسناد دادگاهی که روز یکشنبه در تگزاس ثبت شد، حاکی از آن بود که این شرکت به جرم خود مبنی بر "توطئه برای فریب دادن ایالات متحده" در طول فرآیند صدور مجوز پرواز برای هواپیمای مکس، اذعان کرده است.
بر اساس این توافق، بوئینگ از محاکمه جنایی اجتناب می کند و در عوض با مجموعه ای از شرایط از جمله جریمه ۲۴۳.۶ میلیون دلاری علاوه بر همان مبلغی که قبلاً پرداخت شده، موافقت می کند.
پیش از این اعلام شده بود که این توافق یک ناظر مستقل اجباری را نیز برای سنجش رویه های ایمنی و پایبندی بوئینگ به قوانین به مدت سه سال به این شرکت تحمیل می کند.
در سال ۲۰۲۱، پس از اعتراف بوئینگ به فریب اداره هوانوردی فدرال (FAA) درباره سیستم کنترل پرواز خود، موافقت کرد که بیش از ۲.۵ میلیارد دلار به عنوان بخشی از توافق با وزارت دادگستری آمریکا بپردازد.
در هر دو حادثه سقوط در سال های ، خوانش معیوب حسگر سیستم کنترل باعث شد جت های ۷۳۷ مکس به طور ناگهانی از سمت دماغه هواپیما سقوط کنند. اگر بوئینگ به این توافق عمل می کرد، پس از یک دوره سه ساله که در ژوئیه سال جاری میلادی به اتمام می رسید، از این اتهام خلاص می شد.
در ماه مه، دادستان های فدرال بوئینگ را به نقض مفاد این توافق متهم کردند و مدعی شدند که این شرکت به تعهدات خود پایبند نبوده است.