بازدید سایت : ۳۱۶۸۷

چشم انداز توافقنامه توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی ترکمنستان

توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل بین المللی که دریای خزر و دریای سیاه را به هم متصل می کند، ممکن است در سال ۲۰۲۴ امضا شود.

چشم انداز توافقنامه توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی ترکمنستان
تین نیوز

توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل بین المللی که دریای خزر و دریای سیاه را به هم متصل می کند، ممکن است در سال ۲۰۲۴ امضا شود.

 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت امور خارجه ترکمنستان، هفته گذشته دیداری بین اخمت قربانوف معاون وزیر امور خارجه و آدریان گئورگه فوگیس، وزیر امور خارجه وزارت حمل و نقل و زیرساخت های رومانی برگزار شد که در آن از جمله چشم انداز این مسیر حمل و نقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بنابراین، ممکن است جایگزین دیگری ایجاد شود که کشورهای آسیایی را با اتحادیه اروپا پیوند می دهد و اجازه می دهد کالاها را با دور زدن روسیه، ارسال کند.

موضوع توسعه کریدور حمل و نقل بین دریای خزر و دریای سیاه در سال ۲۰۱۸ در جلسه کارگروه حمل و نقل ترکمنستان و رومانی مطرح شد. فرض بر این است که مسیر لجستیکی نیز از خاک آذربایجان و گرجستان می گذرد و نقاط مرجع آن بندر ترکمن باشی در دریای خزر (ترکمنستان) و بندر کنستانتا در دریای سیاه (رومانی) خواهد بود.

حتی پیش بینی می شد در سال ۲۰۲۳ توافقی برای ایجاد چنین کریدور حمل و نقل بین المللی امضا شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. براساس گزارش وزارت امور خارجه ترکمنستان، نمایندگان ترکمنستان و رومانی قصد خود را برای تهیه چنین سندی در سال ۲۰۲۴ تأیید کردند. این توافقنامه چهار جانبه شامل آذربایجان و گرجستان نیز خواهد بود.

به طور کلی، ایجاد کریدور حمل ونقل دریای خزر – دریای سیاه در ابتکار دروازه جهانی اتحادیه اروپا قرار می گیرد که از جمله سرمایه گذاری در توسعه پیوندهای لجستیکی با کشورهای آسیایی را به عنوان وزنه ای در برابر طرح یک کمربند – یک جاده چین فراهم می کند.

در عین حال، مسیر جدید لجستیکی می تواند به عنوان مسیر جایگزین و هم به شاخه ای از مسیر ترانس خزر تبدیل شود و امکان ارسال محموله از چین به اروپا با دور زدن روسیه را فراهم کند. اگر طبق طرح کلاسیک خود، مسیر ترانس خزر از چین از طریق قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان و از طریق ترکیه به اروپا برود، جایگزین آن از طریق خدمات کشتی در امتداد دریای سیاه بین گرجستان و رومانی می تواند تحویل کالا را تسریع کند و همچنین بار زیرساخت های موجود را کاهش دهد.

همچنین شایان ذکر است که گرجستان و بلغارستان اخیراً توافق نامه ای را برای از سرگیری خدمات کشتی امضا کردند که دو سال پیش قطع شد. بنابراین، بلغارستان ممکن است گزینه دیگری برای کریدور حمل و نقل دریای خزر – دریای سیاه باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان

    طرح دروازه جهاني اروپا در محدوده ارتباطي بين آسياي ميانه به قفقاز شكست خورده و توافق نامه با روماني و استفاده از ايده ارتباط خزر با درياي سياه هم كمكي نخواهد كرد . دقت شود قبلا براي ارتباط قفقاز با آسياي ميانه از كريدور تراسيكا سخن گفته مي شد و شاخه شمالي آن يعني عبور از روسيه به علت تنش اروپا با روسيه كنار گذاشته شده و شاخه جنوبي يعني عبور از ايران نيز مطلوب اروپا از منظر سياسي نيست . شاخه مياني آن يعني ترانس خزر به علت آبخور كم اين دريا و محدوديت بنادر تركمنستان و آذربايجان ظرفيت بسيار اندكي يعني كمتر از 2 ميليون تن دارد و ارتقاي آن به 3 ميليون تن در دست اقدام است كه اين رقم در مناسبات تجاري بين قاره اي نزديك به صفر است حالا اگر در امتداد اين ترانس خزر بحث ترانس درياي سياه هم افزوده شود هيچ توجيهي نخواهد داشت زيرا تخليه و بارگيري هاي مكرر زميني دريايي هزينه را بسيار بالاتر مي برد و مشكل ترانس خزر را هم حل نمي كند.