بازدید سایت : ۶۵۶۹۵

رشد ۲ رقمی محموله های هوایی ادامه دارد

تقاضای کلی برای حمل و نقل هوایی، 11.4 درصد در آگوست 2023 و عملیات بین المللی 12.4 درصد افزایش یافت. در همین زمان ظرفیت محموله در دسترس، 6.2 درصد افزایش داشت.

رشد ۲ رقمی محموله های هوایی ادامه دارد
تین نیوز |

تقاضای کلی برای حمل و نقل هوایی، 11.4 درصد در آگوست 2023 و عملیات بین المللی 12.4 درصد افزایش یافت. در همین زمان ظرفیت محموله در دسترس، 6.2 درصد افزایش داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، طبق گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، بخش بار هوایی جهانی، در ماه آگوست رشد قدرتمندی در تقاضای سالانه تجربه کرد و نهمین ماه متوالی افزایش دو رقمی را رقم زد.

تقاضای کلی که با تن-کیلومتر بار (CTK) نشان داده می شود، در مقایسه با سطوح آگوست 2023، 11.4 درصد افزایش یافته و عملیات بین المللی نیز 12.4 درصد افزایش داشته است. این رشد قابل توجه منجر به رسیدن مجموع به اوج هایی شده که از سال 2021 به بعد مشاهده نشده بود.

ظرفیت افزایش می یابد

ظرفیت اندازه گیری شده برحسب تن_ کیلومتر محموله در دسترس (ACTK)، در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد و عملیات بین المللی نیز 8.2 درصد افزایش یافت. این رشد عمدتاً ناشی از افزایش 10.9 درصدی ظرفیت بار (belly cspacity) بین المللی است که توسط مسافران و بازار مسافربری تقویت شده است. ظرفیت کل صنعت به اوج خود رسیده است.

عملکرد بازار خاورمیانه

خطوط هوایی خاورمیانه 13.5 درصد افزایش سالانه در تقاضای محموله هوایی در ماه اوت ثبت کردند. شایان ذکر است، بازار خاورمیانه-اروپا با افزایش 28.9 درصدی، از بازار خاورمیانه-آسیا که 13.5 درصد رشد داشت، پیشی گرفت. ظرفیت ماه آگوست نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.0 درصد افزایش داشته است.

افزایش بازده

ویلی والش (Willie Walsh)، مدیر کل انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی، خاطرنشان کرد که تحولات در بازار محموله های هوایی بسیار دلگرم کننده است. وی خاطرنشان کرد که این بخش در حال حاضر از ابتدای سال تا کنون دو ماه متوالی موارد تقاضای بالا را ثبت کرده است. وی تأکید کرد که حتی با وجود ظرفیت های بی سابقه، بازده نسبت به سال 2023، 11.7 درصد افزایش یافته است که نسبت به ماه قبل 2 درصد افزایش داشته و 46 درصد بالاتر از ارقام قبل از همه گیری کرونا بوده است. او این عملکرد قوی را به رشد تدریجی تجارت جهانی، رونق بخش تجارت الکترونیک و محدودیت های مداوم ظرفیت حمل و نقل دریایی نسبت داد.

عوامل اقتصادی در کار

چندین عامل کلیدی در محیط عملیاتی باید برجسته شوند. تولید صنعتی در ماه آگوست ثابت ماند، در حالی که تجارت فرامرزی جهانی شاهد کاهش جزئی 0.3 درصدی بود. در ماه آگوست، هر دو شاخص مدیران خرید (PMI) برای تولید جهانی و PMI سفارشات صادراتی جدید، از حد خنثی (50) پایین تر رفتند و به ترتیب با اعداد 49.9 و 48.4 انقباض نشان دادند.

تورم اما تصویری مختلط ارائه کرد. در ایالات متحده و اتحادیه اروپا، نرخ تورم به ترتیب به 2.6 درصد و 2.4 درصد کاهش یافت که کمترین میزان از سال 2021 بوده است. در مقابل، تورم ژاپن 0.3 واحد درصد افزایش یافت و به 3.0 درصد رسید که بالاترین میزان در ده ماه گذشته بوده است، در حالی که تورم چین به افزایش تدریجی خود ادامه داد و با 0.1 درصد رشد به 0.7 درصد رسید که بالاترین نرخ در شش ماه گذشته است.

تقاضای منطقه ای برجسته

از نظر عملکرد منطقه ای، خطوط هوایی آسیا اقیانوسیه با 14.6 درصد افزایش سالانه، در تقاضای محموله هوایی در ماه آگوست پیشتاز بودند که بیشترین میزان در میان تمام مناطق بود. تقاضا در بازارهای آسیا-آفریقا، آسیا-اروپا و درون آسیا به ترتیب 21.2 درصد، 18.4 درصد و 16.1 درصد رشد داشته است. با این حال، رشد تقاضای درون آسیا، 5.0 واحد درصد نسبت به ماه گذشته کاهش یافت که بخشی از آن به دلیل ناآرامی های اجتماعی در بنگلادش و طوفان شانشان در ژاپن بود که با بسته شدن فرودگاه ها و لغو پروازها، لجستیک محلی را تحت تأثیر قرار داد. ظرفیت کل نسبت به سال قبل 8.6 درصد افزایش یافته است.

آمریکای شمالی و اروپا

شرکت های هواپیمایی آمریکای شمالی افزایش سالانه 4.8 درصدی را در تقاضای محموله هوایی در ماه اوت گزارش کردند که کمترین رشد در میان مناطق است. خط تجارت آسیا-آمریکای شمالی که بزرگ ترین خط تجاری از نظر حجم است، شاهد افزایش 9.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است، در حالی که مسیر آمریکای شمالی-اروپا افزایش متوسط ​​6.1 درصدی را تجربه کرده است. ظرفیت ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.4 درصد رشد کرد.

شرکت های هواپیمایی اروپایی در ماه آگوست 13.5 درصد افزایش سالانه تقاضای بار هوایی را ثبت کردند. مسیر تجارت خاورمیانه-اروپا با افزایش چشمگیر 28.9 درصدی منجر به این رشد شد و روند رشد سالانه دو رقمی را که از سپتامبر 2023 آغاز شده بود، ادامه داد.

مسیر اروپا آسیا، دومین بازار بزرگ، 18.4 درصد رشد کرد و تقاضای داخل اروپا نیز با رشد دو رقمی، 15.0 درصد افزایش یافت. ظرفیت ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.4 درصد افزایش یافته است.

عملکرد در آمریکای لاتین و آفریقا

خطوط هوایی آمریکای لاتین افزایش 14.2 درصدی تقاضای بار هوایی در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل گزارش کردند و ظرفیت نیز 8.0 درصد افزایش یافت. ایرلاین های آفریقایی در ماه آگوست 7.5 درصد افزایش تقاضای بار هوایی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردند. تقاضا در مسیر آفریقا-آسیا 21.1 درصد نسبت به آگوست 2023 افزایش یافت و روند رشد سالانه دو رقمی را حفظ کرد که در نیمه دوم سال 2023 آغاز شد. ظرفیت ماه اوت نسبت به سال قبل 11.4 درصد افزایش یافت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.