بازدید سایت : ۴۳۹۴۵

سرمایه گذاری چین در راه آهن ترکیه برای تسهیل حمل و نقل به اروپا

چین ممکن است برای افزایش حمل و نقل کالا به اتحادیه اروپا بدون گذر از روسیه، در مدرن سازی راه آهن ترکیه سرمایه گذاری کند.

تین نیوز |

چین ممکن است برای افزایش حمل و نقل کالا به اتحادیه اروپا بدون گذر از روسیه، در مدرن سازی راه آهن ترکیه سرمایه گذاری کند.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ترابرنیوز، چین حدود ۶۰ میلیارد دلار در نوسازی راه آهن ترکیه سرمایه گذاری می کند که این امر تحویل کالا به اتحادیه اروپا را بدون عبور از روسیه افزایش می دهد. لازم به ذکر است که مسیر ترانس خزر از ترکیه می گذرد که پس از سال ۲۰۲۲ به یکی از کریدورهای اصلی حمل و نقل زمینی برای انتقال کالا بین چین و اتحادیه اروپا بدون استفاده از زیرساخت های روسیه تبدیل شده است. هم چین و هم اتحادیه اروپا در حال حاضر در توسعه این مسیر سرمایه گذاری می کنند.

جیانت منون، پژوهشگر ارشد یک اندیشکده مستقر در سنگاپور، می گوید که چین امیدوار است شبکه راه آهن ترکیه به جابجایی بار به سمت و از اروپا کمک کند، زیرا اتحادیه اروپا پس از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به دنبال کاهش حمل ونقل از طریق روسیه است.

براق داغل اوغلو، رئیس بخش سرمایه گذاری در اداره ریاست جمهوری ترکیه، گفت: چین به توسعه کریدورهای حمل و نقل بدون گذر از روسیه، از جمله راه آهن ترکیه، علاقه مند است. در چارچوب کارهای نوسازی، ترکیه به عنوان مثال امیدوار است خطوط ریلی را برق رسانی کند، مسیرهای داخلی جدید ایجاد کند و خط سریع السیر استانبول-آنکارا را راه اندازی نماید. شرکت تولیدکننده واگن های ریلی چینی، CRRC Zhuzhou Electric Locomotive، یک کارخانه در ترکیه دارد و پیمانکاران دیگر نیز ممکن است در مناقصه شرکت کنند.

لازم به ذکر است که کریدور اصلی حمل و نقل که امکان تحویل کالا بین چین و اتحادیه اروپا را بدون عبور از روسیه فراهم می کند، در حال حاضر مسیر ترانس خزر محسوب می شود. این مسیر از قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان و گرجستان می گذرد و به ترکیه می رسد.

بخش مهمی از این مسیر لجستیکی، راه آهن باکو-تفلیس-قارس است که اخیراً ساخته شده است. با این حال، این خط در مرز گرجستان پایان می یابد و از قارس تا مرز بلغارستان هنوز حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه باقی می ماند.

در عین حال، “گلوگاه” این مسیر بیشتر دریای خزر است تا راه آهن ترکیه. علاوه بر این که در اصل لازم است کالا از یک نوع حمل و نقل به نوع دیگر منتقل شود یا وسیله نقلیه یا واگن ها بر روی کشتی بارگیری شوند، لازم است بنادر با لایروبی آنها بازسازی شوند (در بندر کوریوک قزاقستان، این کارها در حال انجام است)، ناوگان تجاری افزایش یابد و غیره.

با این حال، به طور کلی، حجم حمل و نقل در مسیر ترانس خزر در سه سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اگر تا پایان سال ۲۰۲۲، گردش بار این کریدور حمل و نقل به ۱.۵ میلیون تن می رسید، تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۲.۵ میلیون تن و تا پایان ۱۱ ماه سال ۲۰۲۴ به ۴.۱ میلیون تن افزایش یافت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.