بازدید سایت : ۳۷۷۶۰

صنعت هواپیمایی مسافری در معرض جنگ تجاری قرار دارد

چند سالی است که هواپیماسازی مسافری و صنعت هواپیمایی یکی از چالش برانگیزترین دوره های عملیاتی و مالی خود را سپری می کند.

صنعت هواپیمایی مسافری در معرض جنگ تجاری قرار دارد
تین نیوز |

چند سالی است که هواپیماسازی مسافری و صنعت هواپیمایی یکی از چالش برانگیزترین دوره های عملیاتی و مالی خود را سپری می کند.

پس از اینکه همه گیری کووید-19 به آرامی از بین رفت ( خطوط هوایی که اغلب با چندین میلیارد دلار بدهی که باید بازپرداخت شود، در میان تأخیرهای غیرمنتظره و بی سابقه در تحویل هواپیما یا قطعات یدکی جدید ) در تلاش برای بازسازی ناوگان خود برآمدند.

دو موضوع در طول این مدت وجود داشته است: اول زنجیره تامین ناکارآمد و مختل و دوم تورم بسیار بالاتر از حد معمول که به طور موقت به سطوح عادی کاهش یافته است. بسیاری از تامین کنندگان کوچک و برخی بزرگ در لبه پرتگاه هستند و صنعت هواپیمایی با مشکل خاصی روبرو است.
به نظر می رسد اختلال در زنجیره تامین و تورم می تواند موضوعاتی باشد که صنعت هواپیمایی مسافری جهانی را برای چهار سال آینده همراهی خواهد کرد.

دولت جدید ایالات متحده اعمال تعرفه ها را ابتدا علیه مکزیک، کانادا و چین آغاز کرده و احتمالاً به زودی اتحادیه اروپا نیز تعرفه ها را دنبال خواهد کرد. البته چین قبلاً اقدامات تلافی جویانه را اعلام کرده است. تعرفه واردات مکزیک و کانادا نیز برای یک ماه به حالت تعلیق درآمده است.
در حالی که نمی توان پیش بینی کرد که در آینده چه اتفاقی می افتد، ولی اقدامات اولیه می تواند به یک جنگ تجاری گسترده تر و طولانی تر تبدیل شود. این که تاثیر شدید بر هوانوردی چقدر خواهد بود بستگی به ماهیت دقیق اقدامات آتی دارد.

آنچه واضح است: این صنعت از یک جنگ تجاری گسترده تر آسیب خواهد دید.
بوئینگ هواپیماهای خود را فقط در ایالات متحده می سازد، اما قطعات آن را از سراسر جهان دریافت می کند. موتورهای جنرال الکتریک و پرات اندویتنی نیز از قطعاتی تشکیل شده اند که از سرتاسر جهان تهیه شده اند. ایرباس هواپیماهای تجاری را در فرانسه، آلمان، چین، کانادا و ایالات متحده می سازد و البته قطعات آنها از همه جا تهیه می شود.
بسیاری از شرکت های هوافضای ایالات متحده برخی از کارها را به مکزیک منتقل کرده اند و قطعات کانادایی در ایرباس آ220 در آلاباما ساخته می شوند. چین در حال وارد کردن موتورهای ساخت آمریکا برای تامین رانش کوماک سی 919 خود است. قطعات هواپیما از هند و برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر می آیند.

تعرفه های پایدار یا حتی بدتر از آن، تحریم های صادراتی، خطر بسیار واقعی ایجاد اختلال بیشتر در زنجیره تامین را ایجاد می کند.

یک سوء تفاهم در مورد تعرفه ها این است که آنها در نهایت توسط مردم پرداخت می شود . به تعبیری نرخ های بالاتر به قیمت هواپیما افزوده می شود و در یک مفهوم گسترده تر، تورم باز خواهد گشت. تعرفه ها هواپیماهای بوئینگ را گران تر می کند.

بد نیست بدانید که تحلیل های Vertical Research Partners نشان می دهد که حدود 65 درصد از کل هواپیماهای بوئینگ به مشتریان غیر آمریکایی تحویل داده می شود و تقریباً همان سهم از جت های ایرباس به اپراتورهای غیر اروپایی می رسد!

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: انجمن شرکت های هواپیمایی ایران
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.