◄ بررسی طرح ترامباس به عنوان گونه جدید حمل و نقل پاک و کم هزینه
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از بررسی طرح «ترامباس» به عنوان گونه جدید حمل و نقل پاک و کم هزینه خبر داد.
اصفهان – الهام ندیمی| ابوالفضل قربانی اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۱ شهر اصفهان بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان است و همه این بودجه در راستای بهبود وضعیت شهر و ارتقای کیفی زندگی مردم هزینه میشود.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، وی افزود: یکی از مسائل مهم که به آن توجه خواهیم داشت این است که وضعیت محیط زیست اصفهان را بهبود ببخشیم، زیرا این حوزه از مطالبات بحق مردم است، به خصوص در این زمینه حوزه حمل و نقل عمومی مورد توجه خواهد بود.
عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان درباره اقدامات این حوزه بیان کرد: پیگیریهای موثری صورت گرفته تا طرح اتوبوس برقی اجرا شود و این کار ماه قبل به صورت آزمایشی انجام شد.
وی افزود: سرعت دادن به روند تکمیل خط دوی مترو نیز در دستور کار است تا یک فاز از این خط از خیابان کهندژ تا میدان امام حسین (ع) هرچه زودتر در اختیار مردم قرار گیرد، تلاش این است که کل این پروژه در سه الی چهار سال آینده تکمیل شود.
قربانی با بیان اینکه روند اجرای طرح پارک کارت ساعتی تغییر کرده است، گفت: پارک حاشیهای با استفاده از دوربینهای سیار بررسی میشود و تابلوهای آن در شهر قابل مشاهده است. رقم ثبت شده نیز هنگام تسویه عوارض خودرو از شهروندان اخذ میشود.
وی درباره جایجایی پایانهها گفت: جابجایی پایانه کاوه از دیرباز مطرح شد و برای این اقدام زمینی نیز مدنظر قرار گرفت که اکنون مشکلاتی برای آن زمین وجود دارد.
عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: جابجایی پایانه جی و زایندهرود نیز مطرح است. در این راستا زمینی برای پایانه زاینده رود مدنظر است و کارهای مقدماتی آن انجام شده و امیدواریم امسال این انتقال به نتیجه برسد. این زمین در منطقه یزدآباد قرار دارد و تملک آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح تراموا نیازمند مطالعات دقیقتری است، خاطرنشان کرد: گونههای دیگری از حمل و نقل پاک وجود دارد که میتواند جایگزین تراموا باشد از جمله ترامباس که اتوبوسهایی است که در مسیرهای خاص و بدون آلودگی حرکت میکند.
قربانی ادامه داد: این اتوبوسها کاملا برقی هستند و نیازی به مسیر ریل گذاری شده ندارند و دسترسیها را قطع نمیکنند. ترافیک عبوری نیز از همان مسیر استفاده میکند و از هر جهت بهتر از تراموا است. در هر صورت با هزینه کمتر و بازدهی بیشتر میتواند جایگزین طرح تراموا شود.
وی بیان کرد: به علت اینکه این مد حمل و نقل عمومی با سرعت قابل انجام است، زمان مطالعه و اجرای آن کوتاه است، اما برای اجرای طرح تراموا زمان و هزینه زیادی لازم است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساخت هر کیلومتر قطار شهری نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. در تراموا این میزان پایین تر و حدود ۳۳ تا ۴۰ درصد این رقم است؛ اما در بحث ترامباس، این هزینه بسیار پایینتر است، ضمن اینکه این مدهای حمل و نقلی باید به گونهای طراحی شوند که به هم سرویس دهند و همپوشانی داشته باشند تا شبکهای از حمل و نقل عمومی در شهر ایجاد شود.
ن حوزه از مطالبات بحق مردم است، به خصوص در این زمینه حوزه حمل و نقل عمومی مورد توجه خواهد بود.
عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان درباره اقدامات این حوزه بیان کرد: پیگیریهای موثری صورت گرفته تا طرح اتوبوس برقی اجرا شود و این کار ماه قبل به صورت آزمایشی انجام شد.
وی افزود: سرعت دادن به روند تکمیل خط دوی مترو نیز در دستور کار است تا یک فاز از این خط از خیابان کهندژ تا میدان امام حسین (ع) هرچه زودتر در اختیار مردم قرار گیرد، تلاش این است که کل این پروژه در سه الی چهار سال آینده تکمیل شود.
قربانی با بیان اینکه روند اجرای طرح پارک کارت ساعتی تغییر کرده است، گفت: پارک حاشیهای با استفاده از دوربینهای سیار بررسی میشود و تابلوهای آن در شهر قابل مشاهده است. رقم ثبت شده نیز هنگام تسویه عوارض خودرو از شهروندان اخذ میشود.
وی درباره جایجایی پایانهها گفت: جابجایی پایانه کاوه از دیرباز مطرح شد و برای این اقدام زمینی نیز مدنظر قرار گرفت که اکنون مشکلاتی برای آن زمین وجود دارد.
عضو کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: جابجایی پایانه جی و زایندهرود نیز مطرح است. در این راستا زمینی برای پایانه زاینده رود مدنظر است و کارهای مقدماتی آن انجام شده و امیدواریم امسال این انتقال به نتیجه برسد. این زمین در منطقه یزدآباد قرار دارد و تملک آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح تراموا نیازمند مطالعات دقیقتری است، خاطرنشان کرد: گونههای دیگری از حمل و نقل پاک وجود دارد که میتواند جایگزین تراموا باشد از جمله ترامباس که اتوبوسهایی است که در مسیرهای خاص و بدون آلودگی حرکت میکند.
قربانی ادامه داد: این اتوبوسها کاملا برقی هستند و نیازی به مسیر ریل گذاری شده ندارند و دسترسیها را قطع نمیکنند. ترافیک عبوری نیز از همان مسیر استفاده میکند و از هر جهت بهتر از تراموا است. در هر صورت با هزینه کمتر و بازدهی بیشتر میتواند جایگزین طرح تراموا شود.
وی بیان کرد: به علت اینکه این مد حمل و نقل عمومی با سرعت قابل انجام است، زمان مطالعه و اجرای آن کوتاه است، اما برای اجرای طرح تراموا زمان و هزینه زیادی لازم است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساخت هر کیلومتر قطار شهری نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. در تراموا این میزان پایین تر و حدود ۳۳ تا ۴۰ درصد این رقم است؛ اما در بحث ترامباس، این هزینه بسیار پایینتر است، ضمن اینکه این مدهای حمل و نقلی باید به گونهای طراحی شوند که به هم سرویس دهند و همپوشانی داشته باشند تا شبکهای از حمل و نقل عمومی در شهر ایجاد شود.