8 کلانشهر در برنامه توسعه مترو
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه بین وزارت نفت و شهرداری تهران، از رفع موانع تولید با استناد به ماده 12 قانون خبر داد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه بین وزارت نفت و شهرداری تهران، از رفع موانع تولید با استناد به ماده 12 قانون خبر داد.
به گزارش تیننیوز، محمدعلی وکیلی با اشاره به مطلب فوق، اظهار کرد: به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام ملی کشور مصوب ۱۳۹۴ و آییننامه اجرایی آن، طرح توسعه حملو نقل مسافر با قطار شهری در تهران و8 کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج قم از سوی وزارتنفت پیشنهاد و پس از تصویب در شورای اقتصاد، به شرکت بهینهسازی مصرف سوخت تکلیف شده است.
نماینده مردم تهران در ادامه سخنان خود، افزود: این طرح با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار آلایندههای زیستمحیطی اجرا خواهد شد.
وکیلی تصریح کرد: در این طرح تعداد ۲ هزار دستگاه واگن جدید 1000 دستگاه در تهران و1000 دستگاه در کلانشهرها) در سالهای ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد.
به گفته وی، مطابق با مصوبه شورای اقتصاد برآورد صرفهجویی حاصل از یک واگن در سال، میزان ۱۴۲۱۴۸ دلار برای تهران و ۷۸۸۶۳ دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده و با اجرای کامل این طرح پیشبینی میشود، در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹ معادل ۱.۴۲ میلیارد دلار و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ میلیارد دلار صرفهجویی محقق شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: طول مدت اجرای این طرح در تهران ۱۰ سال و در کلانشهرها ۱۵ سال پس از شروع به کار واگنهای جدید است.
وکیلی در ادامه افزود: با اجرای کامل این طرح در طول دوره حدود ۱۷.۴ میلیارد لیتر بنزین، ۷.۴ میلیارد لیتر مربع مکعب CNG و ۰.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفهجویی صورت پذیرفته و در ضمن ۴۷.۱ میلیون تن معادل دیاکسید کربن کاهش آلایندههای زیست محیطی در پی خواهد داشت که سهم تهران در طول دوره ده ساله، حدود ۹.۴۹ میلیارد لیتر بنزین، ۴.۰۹ میلیارد لیتر متر مکعب CNG و ۰.۴۰۶ میلیارد لیتر گازوئیل بوده و در ضمن ۲۵.۷ میلیون تن معادل دیاکسید کربن کاهش آلایندههای زیست محیطی در پی خواهد داشت.
به گفته نماینده مردم در مجلس گفت: ارزش سوخت صرفهجویی شده حاصل از این طرح، پس از اندازهگیری و صحهگذاری توسط شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، در بازه زمانی ۳ ماهه به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی پرداخت خواهد شد و مبنای بازپرداخت به ازای صرفهجویی ناشی از افزایش سفر در سامانههای حملونقل ریلی شهری با تحقق هر سفر اضافی برابر ۹.۸ سنت پرداخت خواهد شد.
وکیلی با بیان این مطلب که «تعهدات موضوع این مصوبه متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید در سقف مصوبات صادره از سوی شورای اقتصاد برای کلانشهرها خواهد بود»، گفت: با اعلام سرمایهگذار عامل صرفهجویی طرح، تایید شهرداری تهران و سایر کلانشهرها و تایید نهایی وزارت نفت در سررسیدهای از سوی شرکت ملی نفت ایران از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفهجویی شده، از طریق شهرداری تهران و سایر کلانشهرها به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی پرداخت خواهد شد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: تفاهمنامه همکاری برای اجرایی شدن این مصوبه بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و شهرداری تهران جهت ورود هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان شهر تهران در طی پنج سال در حال انعقاد میباشد و پیرو آن نیز به زودی قرادادهایی منعقد خواهد شد.