بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

◄ خودروهای بدون معاینه‌فنی از ابتدای آبان جریمه می‌شوند

مرحله دوم کاهش آلودگی هوا از اول آبان ماه در تهران آغاز خواهد شد که در همین زمینه تمامی رینگ ورودی تهران مجهز به دوربین شده‌اند و تمام تمهیدات برای اجرای طرح صورت گرفته است.

خودروهای بدون معاینه‌فنی از ابتدای آبان جریمه می‌شوند
تین نیوز |

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، در نشست خبری مشترک معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران و راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ که با موضوع آغاز فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا از اول آبان ماه 97 برگزار شد، گفت: کنفرانس امروز کار مشترکی میان معاونت حمل‌ونقل ترافیک و پلیس تهران است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا مسئله جدی است و ما تمام توان خود را خواهیم گذاشت تا زمستان امسال جلوی آلودگی هوا را در تهران بگیریم و این خواسته مردم تهران است، افزود:  ضمن اینکه ما در حال حاضر دو معضل اساسی از جمله آلودگی هوا و ترافیک روبرو هستیم که البته برای هر کدام از آنها طرح‌هایی پیش‌بینی و در حال اجراست.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: نیمه دوم سال 97 آزمایش جدی برای وضعیت آلودگی هوای تهران است ضمن اینکه بر اساس گزارشات تهیه شده 54 درصد از آلودگی هوا به تردد خودروهای دیزلی و کامیون‌ها مربوط می‌شود که البته ما تمهیداتی را برای کنترل دود حاصله از این خودروها پیش‌بینی کرده‌ایم.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه خودروهای سواری نیز به دلیل گازهای خروجی آلایندگی‌هایی دارند اما اثر آنها نسبت به خودروهای دیزلی و کامیون‌ها به مراتب کمتر است، تصریح کرد: مرحله دوم کاهش آلودگی هوا از اول آبان ماه در تهران آغاز خواهد شد که در همین زمینه تمامی رینگ ورودی تهران مجهز به دوربین شده‌اند و تمام تمهیدات برای اجرای طرح صورت گرفته است.

این مقام مسئول بر بخش دیگری از گفته‌های خود ابراز داشت: از ابتدای آبان ماه خودروهایی که فاقد معاینه‌فنی باشند توسط دوربین‌ها ثبت و در نهایت برای آنها جریمه صادر خواهد شد به طوری‌که در بحث دوربین‌ها نیز تعداد آنها افزایش یافته و از 300 دوربین به هزار و 240 دوربین در ابتدای آبان ماه خواهد رسید و در واقع تعداد دوربین‌ها به 4 برابر می‌رسد و با این شرایط ما تمام سطح شهر تهران را توسط دوربین‌های مستقر ثبت و ضبط خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اجرای فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا از شهروندان تهرانی می‌خواهیم که نسبت به اخذ معاینه فنی خود اقدام کنند چرا که در غیر این صورت برای آنها جریمه صادر خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در این زمینه نیز تمهیدات لازم با بخش‌های مختلف از جمله سامانه شهرداری، وزارت کشور و فاوا پلیس انجام شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و آمادگی لازم را برای اجرای طرح داریم. آن‌چه که لازم است به اطلاع شهروندان برسانیم این است که خودروهایی که دارای معاینه‌فنی هستند در صورتی که دودزا باشند بار دیگر متوقف و معاینه‌فنی آنها باطل و برای اخذ معاینه‌فنی مجدد به مراکز ارجاع داده می‌شوند.

وی در ادامه ابراز داشت: این روش را از ابتدای آبان برای تمام سرویس‌ها و کامیون‌هایی که در شب حرکت می‌کنند ضمن این‌که برنامه‌ای برای ماشین‌های حمل نخاله در نظر گرفته شده است که مبادی آنها مجهز به دوربین شده ضمن اینکه توسط بخشنامه‌ای از طریق شهرداری به همه پیمانکاران ابلاغ شده است که صورت وضعیت هیچ خودرو حمل نخاله بدون داشتن برگه معاینه فنی داده نمی‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان کرد: در خصوص کامیون‌های عمومی نیز با همکاری پلیس راهور 16 اکیپ در دو شیفت مشترک بین پلیس و مرکز معاینه‌فنی نسبت به ثبت تخلفات این ماشین‌ها اقدام خواهند کرد و در صورتی که کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین فاقد معاینه فنی باشند به مراکز معاینه فنی ارجاع داده می‌شوند.

وی در ادامه درخصوص اتوبوس‌ها و کامیون‌های برون‌شهری نیز گفت: این دست اتوبوس‌ها ملزم به داشتن معاینه‌فنی هستند که البته این موضوع هم اینک نیز رعایت می‌شود چرا که بارنامه و صدور وضعیت این نوع خودروها منوط به داشتن معاینه فنی است و این موضوع توسط وزارت راه انجام می‌شود که البته ما نیز تست‌های آزمایشی را در محدوده برخی از ترمینال‌ها مستقر خواهیم کرد و نسبت به بازبینی معاینه‌فنی این اتوبوس‌ها اقدام خواهیم کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین درخصوص فرایند جریمه و واریز آن به حساب دولت نیز یادآور شد: در این زمینه گلایه ما نسبت به سازمان برنامه و بودجه که متولی این موضوع است که امیدواریم امسال و در آستانه لایحه بودجه 98 دولت و مجلس تمهیداتی را برای استفاده شهرداری‌ها از جرائم راهنمایی و رانندگی داشته باشد چرا که این حق شهرداری‌ها است.

دنبال درآمدزایی نیستیم

پورسیدآقایی به این موضوع پرداخت که، در فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا به دنبال درآمد نیستیم و در واقع هدف در این طرح بازدارندگی است. در تمام صورت‌جلسات و کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا وظایفی برای تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت پیش‌بینی شده است که با توجه به آخرین گزارشات تهیه شده و نمونه‌برداری که در شهریورماه از محل توزیع سوخت و گازوئیل انجام گرفت وضعیت سوخت در تهران طبق استانداردهای یورو 4 و حتی بهتر است و ما شاهد تولید سوخت پاک و تمیزی در تهران هستیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم‌چنین، گفت: نتیجه توزیع سوخت مناسب در تهران این است که شهرداری و ارگان‌ها مربوط گاز دی‌اکسید گوگرد را نیز به حد استاندارد جهانی رسانده‌‌اند. در سال‌های گذشته (5 الی 6 سال پیش) ما بالای 42 الی 43 واحد گاز دی‌اکسید گوگرد داشتیم که این رقم هم اکنون به 7 واحد رسیده است.

فقط 10 درصد جریمه‌های رانندگی به شهرداری می‌رسد

پورسیدآقایی همچنین درخصوص نحوه تقسیم جرائم توسط دولت بیان کرد: بر اساس قانون باید منابع حاصل از جرائم به شهرداری‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها داده شود که برخلاف مصوبه دولت متاسفانه این کار انجام نمی‌شود و همانطور که گفتم امیدوارم در آستانه تنظیم بودجه 98 دولت به این موضوع توجه داشته باشد و سهم شهرداری‌ها را از محل جرائم پرداخت کند تا شهرداری‌ها نیز دست‌شان در دست  حمل و نقل عمومی باز باشد.

وی گفت: بر اساس قانون باید 60 درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری همان شهر برای توسعه زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده شود که متاسفانه هم اکنون به کمتر از 10 درصد این رقم به شهرداری‌ها داده می‌شود و مابقی در بودجه عمومی دولت مصرف می‌شود که این موضوع بارها مورد اعتراض و گلایه شهرداران بوده و امیدواریم دولت نیز قانون را رعایت کند.

3 میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه در خصوص ممانعت پلیس و دولت برای شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربوراتری گفت: این اقدام خوبی بود که در ابتدای سال از سوی پلیس انجام گرفت و هم اکنون موتورهای کاربراتوری پلاک نمی‌شوند و این در حالی ست که ما هم اکنون شاهد تردد 3 میلیون موتورسیکلت در تهران هستیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در طرح اشاره شده برنامه‌ای برای موتورسیکلت‌ها پیش‌بینی نشده است، گفت: حجم اثرگذاری آلایندگی موتورسیکلت‌ها در کل 10 درصد است و این در حالیست که حجم آلایندگی در خودروهای دیزلی رقمی حدود 54 درصد است و به همین دلیل ساماندهی خودروهای دیزلی و کامیون‌ها در اولویت کاری ما قرار دارد و انشاءالله در سال‌های آینده این وعده را می‌دهیم که با تمرکز طرح‌ها تدابیری برای کنترل این موتورسیکلت‌ها انجام دهیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه کمک‌های شهرداری تهران برای خرید موتورهای برقی در شهر تهران آماده ارائه به متقاضیان است، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها مشکلاتی در این زمینه برای ما بوجود آمده است که با رایزنی‌های صورت گرفته قرار است که از طریق سازمان برنامه و بودجه کمکی تحت عنوان یارانه پرداخت شود که البته شهرداری نیز بخشی را به صورت یارانه برای خرید موتور برقی به شهروندان خواهد داد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.