کاهش تعداد سرنشینان تاکسیها برای ایجاد فاصله بیشتر در برخی خطوط
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از کاهش تعداد سرنشینان تاکسیها با هدف ایجاد فاصله بیشتر برای مقابله با شیوع کرونا در برخی از خطوط تاکسیرانی شهر تهران خبر داد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از کاهش تعداد سرنشینان تاکسیها با هدف ایجاد فاصله بیشتر برای مقابله با شیوع کرونا در برخی از خطوط تاکسیرانی شهر تهران خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، علیرضا قنادان در نشست خبری مجازی امروز شنبه در تشریح اقدامات سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: در نخستین جلسه در ستاد بحران شهرداری تهران و بررسی که انجام دادیم وظیفه اصلی که به عهده تاکسیرانی گذاشته شد در مرحله اول پیگیری بحثهای مربوط به آموزشهای خودمراقبتی در بین پرسنل تاکسیرانی و تاکسیرانان شهر تهران بود.
وی افزود: متاسفانه دستورالعمل درستی در این رابطه نبود لذا تیمی مامور کردیم تا با استفاده از تجربه سایر کشورها دستورالعمل اختصاصی برای ضدعفونی تاکسیها و تدوین اصول خودمراقبتی تاکسیرانان تهیه شود که با کسب تایید وزارت بهداشت و اداره کل سلامت شهرداری تهران این دستورالعمل به کلیه تاکسیها ابلاغ شد.
وی ادامه داد: با تماس با گروهی از تاکسیرانان برخی اصول به آنها ابلاغ شد. محتوای آموزشی به شکل فیلم و بروشور آماده و در میان تاکسیرانان از طریق پیامک، سایت سازمان و کانالهای مرتبط منتشر شد.
وی در خصوص تهیه اقلام بهداشتی برای تاکسیها گفت: متاسفانه در این حوزه با مشکلاتی مواجه بودیم و اولین محموله مواد ضدعفونی کننده شنبه گذشته به دست ما رسید و از همان روز این محلولها در پایانههای مختلف تحویل روسای خطوط شد و علاوه بر آن ایستگاههای ویژهای نیز برای آموزش این کار در پایانهها ایجاد شد. برای تاکسیهای تلفنی و گردشی نیز این کار انجام شده و محلولهای ضدعفونی خودروها در دفاتر تاکسیرانیهای مناطق شهرداری تهران قرار گرفته و اطلاع رسانی لازم جهت مراجعه و دریافت تاکسیها انجام شده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به حضور کارشناسان اداره کل سلامت شهرداری به همراه نمایندگان تاکسیرانی در پایانههای تاکسی اشاره کرد و افزود: از طریق این کارشناسان آموزشهای حضوری برای نظافت خودرو ارائه میشود.
وی تاکید کرد: برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده دست با مشکلات بسیاری روبرو بودیم. تا امروز حدود ۵۰۰۰ ماسک تحویل گرفتیم که با توجه به محدودیت موجود سعی کردیم با اولویت بندی این ماسکها را ابتدا در اختیار افرادی که ریسک بالاتری برای ابتلا دارند قرار دهیم. در مرحله اول با توجه به بانک اطلاعاتی سلامت تاکسیرانان که از ابتدای امسال راه اندازی شده بود رانندگانی که بیماریهای زمینهای داشتند و ریسک بالاتری برای ابتلا داشتند شناسایی و پکیجهای بهداشتی از طریق مناطق تاکسیرانی شامل ماسک و محلول ضدعفونی دست در اختیار آنها قرار گرفت.
وی ادامه داد: در مرحله بعد رانندگانی که در ترمینالها و راه آهن مشغول فعالیت هستند ماسک به آنها تحویل داده شد چرا که این افراد درمعرض خطر بیشتری هستند. پیگیر هستیم که این اقلام بهداشتی را از طریق وزارت بهداشت تهیه و با اولویت دراختیار رانندگان قرار دهیم.
قنادان در پاسخ به سوالی در خصوص پرداخت آنلاین کرایه تاکسی و جلوگیری از جابجایی پول در تاکسیها گفت: ما در دستورالعملی که صادر کردیم پیشتر اعلام کرده بودیم طبق بررسی انجام شده حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد شاهد کاهش تعداد مسافر و تقاضا روی خطوط تاکسیرانی بودهایم و سامانههای تاکسی اینترنتی نیز حدود ۵۰ درصد کاهش داشتند اما علی رغم این کاهش آماری که سامانههای پرداخت اینترنتی نشان میدهند، ۲۰ درصد افزایش پرداخت الکترونیکی را شاهد بودیم.
وی افزود: البته قابل کتمان نیست که بخش زیادی از مردم ممکن است از پول استفاده کنند. در حال حاضر تسهیلاتی برای سامانههای پرداخت الکترونیکی در تاکسیهای مشغول به کار قرار داده شده تا فعالیت این سامانهها توسعه پیدا کند. همچنین اقدامی را با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری آغاز کردیم که ظرف روزهای آینده اخبار بیشتری از آن منتشر میکنیم و قطعا در این حوزه کمک بسیار خوبی خواهد بود.
قنادان در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش تعداد مسافرین درون تاکسیها با هدف ایجاد فاصله بیشتر میان مسافرین نیز گفت: ما به لحاظ اجتماعی در شرایط پیچیدهای قرار گرفتهایم. از یک سو جامعه بزرگ ۸۰ هزار تاکسی و حدود ۱۰۰ هزار تاکسیران را داریم که سطح درآمد خانوار آنها بسیار کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا ویروس مجبور به اعمال برخی محدودیتها بودهایم. در مورد کاهش تعداد سرنشینان تاکسیها در برخی از خطوط این اتفاق افتاده و حتی برخی رانندگان خود اقدام به این کار کردهاند. به هر ترتیب درمرحله اول علاقمندیم تاکسیرانها در این مورد مشارکت داشته باشند. پدیده فاصله گرفتن اجتماعی در بسیاری از خطوط شروع شده و امیدواریم که در مرحله بعد در مورد تاکسیهای گردشی نیز اجرایی شود.
پیشنهاد میکنم همانگونه که سوار نمودن دو نفر مسافر در صندلی جلوی تاکسیها را که زمانی متداول بود با سرشکن کردن کرایه یک نفر اضافه بین دیگر مسافران و از طریق اعمال قانون حذف نمودند برای همیشه سوار نمودن سه نفر مسافر در صندلی عقب تاکسیهای درون شهری و بین شهری را نیز با سرشکن کردن کرایه یک نفر مسافر اضافه بر روی کرایه سه نفر مسافر دیگر حذف نمایند و با اعمال قانون ظرفیت قانونی تاکسیهای عمومی داخل شهری و بین شهری را سه نفر بزرگسال اعلام نمایند چراکه اصولا از هر لحاظ که ملاحظه شود سوار نمودن بیش از سه نفر مسافر بزرگسال در تاکسیها بهیچوجه درست نمیباشد و باعث آزار و اذیت مسافران و در بیشتر مواقع بروز درگیری بین مسافران با هم یا با رانندگان و خیلی مشکلات دیگر نیز میگردد.