بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

کنترل تقاضای حمل و نقل با اتخاذ سیاست های درست کاربری زمین

با سیاست های درست اقتصادی و کاربری زمین باید تقاضای حمل و نقل را کنترل کرد.

کنترل تقاضای حمل و نقل با اتخاذ سیاست های درست کاربری زمین
تین نیوز

دکترای برنامه ریزی حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران با بیان اینکه اتخاذ سیاست های اشتباه در حوزه کاربری زمین موجب تغییر وضعیت شرایط حمل و نقل مناطق شهری می شود، گفت: با سیاست های درست اقتصادی و کاربری زمین باید تقاضای حمل و نقل را کنترل کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، شهاب الدین کرمانشاهی با اشاره به مشکلات حوزه حمل و نقل در کشور اظهار کرد: طبیعی است که اگر سیستم حمل و نقل همگانی کیفیت مناسبی نداشته باشد و سیاست های قیمت گذاری به شکلی باشد که استفاده از خودروی شخصی جذاب تر به نظر برسد، حتی گروه کم درآمد جامعه نیز به سمت استفاده از خودرو شخصی با کیفیت پایین حرکت می کنند.

کرمانشاهی افزود: وضعیت فعالیت متخصصان حمل ونقل و مدیران شهری در حوزه حمل ونقل نیاز قابل توجهی به افزایش کیفیت دارد، اما با همین شرایط نیز می توان شبکه حمل و نقل همگانی یکپارچه از جمله پیاده روی، دوچرخه سواری و دیگر شیوه های مختلف حمل ونقل همگانی را طوری توسعه داد که جذابیت آن افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری در فراخواندن روش ها، استفاده از تکنولوژی های جدید و افزایش آگاهی شهروندان تأثیرگذار است و در عوامل مؤثر بر تقاضای حمل ونقل به غیر از موضوعات اقتصادی در سطح ملی، تأثیر قابل توجهی دارد.

کرمانشاهی گفت: در نهایت شهروندان مجبور هستند با توجه به عرضه موجود یک سیستم حمل ونقل را انتخاب کنند، اما طبیعی است که شهروندان سیستم حمل ونقل با اثرات کم و بدون عواقب زیست محیطی، ایمنی و اجتماعی را انتخاب می کنند.

وی ادامه داد: بهبود تکنولوژی خودروها، حمل ونقل همگانی، دوچرخه و سیستم های اطلاع رسانی می تواند کارآمدی حمل ونقل را افزایش دهد، اما برای اثربخش بودن آن باید مشکلات سرچشمه حمل ونقل که کالبدی، کاربری زمین و موضوعات اقتصادی است، رفع شود.

دکترای برنامه ریزی حمل ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: به طور مثال با سیاست های کالبدی کاربری زمین، فاصله محل سکونت از محل اشتغال و تحصیل افزایش پیدا کرده و دسترسی به خدمات بهداشتی سخت شده است، از این رو اگر تقاضای حمل ونقل را افزایش دهیم و از سوی دیگر به دنبال ارتقای تکنولوژی و کاهش هزینه های حمل ونقل باشیم، در عمل فرایند را سخت تر می کنیم؛ باید به مشکلات اصلی این حوزه پرداخت.

سیاست های اشتباه در حوزه کاربری زمین موجب تغییر وضعیت شرایط حمل ونقل مناطق شهری می شود

کرمانشاهی گفت: مدیریت شهری می تواند در گفت وگو با صاحبان کاربری ها، محصلان، دانشجویان و شاغلان برای تغییر رفتار سفر به ویژه در رابطه با موضوع کاربری زمین تأثیر مثبتی داشته باشد، همچنین اتخاذ سیاست های اشتباه در حوزه کاربری زمین موجب تغییر وضعیت شرایط حمل ونقل مناطق شهری می شود.

وی افزود: سیستم مترو هزینه بالایی دارد و ساخت آن مدت زمان زیادی طول می کشد، اما ظرفیت بالا کارآمدی خوبی دارد، از این رو مجبور هستیم به سمت این سیستم حرکت کنیم و در کنار آن به توسعه سیستم های حمل ونقل نیمه سریع بپردازیم.

دکترای برنامه ریزی حمل ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران تاکید کرد: همچنین موضوعات اقتصادی و کالبدی مرتبط با کاربری زمین تقاضای حمل ونقل را مشخص می کند، از این رو اگر به این مسئله توجه کافی نداشته باشیم، همچنان با مشکلات حوزه حمل ونقل روبه رو خواهیم بود.

کرمانشاهی گفت: در تمام کشورها شاهد مشارکت جدی دولت ها در سطوح ملی و منطقه ای هستیم و این قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست.

وی ادامه داد: از این رو باید با جدیت بیشتری به حوزه حمل ونقل همگانی توجه شود و منابع محدود را به بهترین شکل مدیریت کرد و در بهره برداری، تعمیر و نگهداری آنچه که داریم و از قبل سرمایه گذاری کرده ایم، عاقلانه و کارآمد هزینه کنیم.

دکترای برنامه ریزی حمل ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران تصریح کرد: در صورتی که جایگزینی برای حمل ونقل شخصی وجود نداشته باشد و سیاست های درستی برای پاسخ دادن به حمل ونقل حومه شهر اتخاذ نشده باشد، تمام سفرها با خودروی شخصی از اطراف اصفهان به این کلان شهر انجام می شود.

با سیاست های درست اقتصادی و کاربری زمین باید تقاضای حمل ونقل را کنترل کرد

کرمانشاهی گفت: با سیاست های درست اقتصادی و کاربری زمین باید تقاضای حمل ونقل را کنترل کرد و باقی مانده تقاضا را با روش های دورکاری، آموزش از راه دور و سیاست های کاربری های مختلط کنترل کنیم.

وی افزود: مدیریت شهری به صورت عام نقش قابل توجهی در نگهداری تسهیلات موجود و سیاست های کاربری زمین دارد، اما در بخش اقتصادی اثر کم رنگی داشته است و بیشتر مواقع مدیریت در سطح سیاست های ملی، موضوع اقتصادی را دنبال می کند.

دکترای برنامه ریزی حمل ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران تاکید کرد: سبد مناسبی از سیستم های حمل ونقل همگانی را باید برای شهرها تعریف کرد و بهره وری کوتاه مدت آن را افزایش داد، همچنین در میان مدت به توسعه سیستم های نیمه سریع همچون اتوبوس تندرو پرداخت و در بلندمدت به سیستم های سریع شبه مترو که کیفیت، سرعت و امنیت بهتری دارد، بپردازیم، زیرا این سیستم برای تمام کلان شهرها نیاز است.

کرمانشاهی گفت: معتقدم تمام منابع را نباید صرف مترو کرد، بلکه در کنار آن باید استفاده از تکنولوژی اتوبوس های جدید که کیفیتی نزدیک به سیستم های ریلی دارد را نیز در دستور کار قرار داد.

وی اضافه کرد: شهروندان ناگزیر مجبور به استفاده از خودروهای شخصی هستند، زیرا سفرهای طولانی در سیاست های کاربری زمین ایجاد شده، استفاده از خودرو شخصی با سیاست های اقتصادی برتر نشان داده شده است و کیفیت مناسب در حمل ونقل همگانی فراهم نشده است.

دکترای برنامه ریزی حمل ونقل و عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در نهایت شهروندان به سمت سیستم های با کیفیت و ایمنی پایین و آلاینده حرکت می کنند و این موضوع شهر را با مشکلاتی از جمله آلودگی هوا روبه رو خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.