استفاده از لنز واقعیت افزوده در کلاه ایمنی موتورسواری
دو شرکت فناوری به کمک هم اقدام به ساخت کلاههای ایمنی موتورسیکلت کردهاند که با بهرهگیری از فناوری واقعیت افزوده روی سیستم «هاد»، اطلاعات موتورسواران را در برابر چشمانشان در اختیارشان میگذارد. یک شرکت تولیدکننده نمایشگرهای فرانما(هاد) موسوم به «دیجیلنز» (DigiLens) یک نسخه جدید از نمایشگر موجی فرانمای خود منتشر کرده است که نازکتر، سبکتر، با قابلیت تولید آسانتر و بهطور قابل توجهی ارزانتر از تکنولوژی قبل از خود است. این استارتآپ با غول بلوتوث موسوم به «سنا» (Sena) همکاری کرده تا کلاههای ایمنی موتورسیکلت را به سیستمهای «هاد» (HUD) یکپارچه صوتی و تصویری مجهز کنند.
دو شرکت فناوری به کمک هم اقدام به ساخت کلاههای ایمنی موتورسیکلت کردهاند که با بهرهگیری از فناوری واقعیت افزوده روی سیستم «هاد»، اطلاعات موتورسواران را در برابر چشمانشان در اختیارشان میگذارد. یک شرکت تولیدکننده نمایشگرهای فرانما(هاد) موسوم به «دیجیلنز» (DigiLens) یک نسخه جدید از نمایشگر موجی فرانمای خود منتشر کرده است که نازکتر، سبکتر، با قابلیت تولید آسانتر و بهطور قابل توجهی ارزانتر از تکنولوژی قبل از خود است. این استارتآپ با غول بلوتوث موسوم به «سنا» (Sena) همکاری کرده تا کلاههای ایمنی موتورسیکلت را به سیستمهای «هاد» (HUD) یکپارچه صوتی و تصویری مجهز کنند.
به گزارش دنیای اقتصاد، این قطعه جدید موسوم به «MonoHUD» از دو لایه لنز با پوشش جوهرافشان استفاده میکند که طبق ادعای شرکت موجب میشود کاربر هنگام استفاده از آن با هیچ اختلالی در دید خود مواجه نشود. این نمایشگر در عین حال قادر به ارائه روشنایی ۸۰۰۰ نیت در روز با رنگ کامل، صفحه نمایش ۶۴۰ در ۳۶۰ پیکسل، یک باتری با عمر هشت ساعته و یک میدان دید واقعیت افزوده(AR) شامل پوشش ۲۵ درجه از میدان دید یک چشم است. هاد(HUD) نمایشگری فرانما است که اطلاعات را در جلو دید و منظر بیننده، بدون اینکه بیننده مجبور باشد جایی دیگر را بنگرد، نمایش میدهد. نمایشگرهای مقابل چشم در آغاز برای هواپیماهای نظامی طراحی شده بودند؛ ولی هماکنون در هواپیماهای تجاری، تانک و وسایل دیگر از جمله خودروها و اکنون در کلاههای ایمنی موتورسیکلت نیز استفاده میشوند.
این شرکت صفحه نمایش خود را فوقالعاده توصیف میکند که عملکرد بالا و پرسرعتی دارند. «دیجیلنز» که ۶۰ میلیون دلار روی این پروژه سرمایهگذاری کرده است، بلافاصله این فناوری را برای استفاده در سیستمهای هاد کلاه ایمنی موتورسیکلت در نظر گرفت. این شرکت ادعا میکند که در حال توسعه و ساخت اولین کلاه هوشمند خود با ارتباطات یکپارچه است. این لنز یک چشمی واقعیت افزوده برای نمایش مسیر، سرعت و اعلانهای دریافتی طراحی شده است. البته کارکرد این دستگاه در هوای سرد یا مرطوب مورد سوال است. همچنین خطرناک بودن لنز در صورت شکستن و تصادف مطرح است. با این حال، دیدن توسعه این فناوری لذتبخش است و در اختیار داشتن همه اطلاعات موردنیاز هنگام رانندگی، بدون نیاز به چشم برداشتن از مسیر جالب است.