بازدید سایت : ۵۶۱۴۷

زیرساخت خودروهای برقی در امارات و ایران / کدام کشور پیشتاز است؟

در خاورمیانه، ایران و امارات متحده عربی به عنوان دو رقیب منطقه ای، برنامه های گسترده ای برای گسترش زیرساخت های شارژ شارژ خودروهای برقی دارند.

زیرساخت خودروهای برقی در امارات و ایران / کدام کشور پیشتاز است؟
تین نیوز |
با رشد فزاینده خودروهای برقی در سراسر جهان، نیاز به زیرساخت های شارژ به یک ضرورت تبدیل شده است. کشورهای مختلف با هدف کاهش آلودگی هوا و مبارزه با تغییرات اقلیمی به سرعت در حال توسعه ایستگاه های شارژ خودروهای برقی هستند. در خاورمیانه، ایران و امارات متحده عربی به عنوان دو رقیب منطقه ای، برنامه های گسترده ای برای گسترش زیرساخت های شارژ دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، در دهه اخیر، خودروهای برقی (EVs) به عنوان یکی از پیشروترین فناوری های حمل و نقل پاک در جهان شناخته شده اند. این وسایل نقلیه با کاهش آلودگی هوا، کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و صرفه جویی در هزینه های انرژی، به سرعت در حال جایگزینی خودروهای سنتی بنزینی و دیزلی هستند. با این حال، توسعه زیرساخت های شارژ به عنوان یکی از چالش های کلیدی در مسیر پذیرش گسترده خودروهای برقی مطرح است.

در خاورمیانه، ایران و امارات متحده عربی به عنوان دو رقیب اقتصادی و فناوری، با برنامه های بلندپروازانه ای به دنبال توسعه ایستگاه های شارژ خودروهای برقی هستند.

امارات متحده عربی با هدف تبدیل به یک رهبر جهانی در انرژی های تجدیدپذیر، طرح هایی را برای نصب بیش از ۵۰۰ ایستگاه شارژ تا پایان سال ۲۰۲۵ اعلام کرده است. از سوی دیگر، تهران با برنامه ریزی برای ۷۰۰ ایستگاه شارژ، قصد دارد پیشتاز برقی سازی حمل ونقل شهری در ایران و منطقه باشد.

در این گزارش، به بررسی دقیق برنامه های ایران و امارات برای توسعه زیرساخت های شارژ خودروهای برقی پرداخته و چالش ها، فرصت ها و پیشرفت های هر دو کشور را مقایسه می کنیم. همچنین تحلیلی جامع ارائه خواهیم داد که کدام کشور عملکرد بهتری در این زمینه داشته است.

برنامه امارات برای توسعه ایستگاه های شارژ: سرمایه گذاری عظیم و رویکردی هوشمندانه

امارات متحده عربی به عنوان یکی از پیشروترین کشورهای خاورمیانه در پذیرش فناوری های نوین، برنامه ای جامع و هدفمند برای توسعه زیرساخت های شارژ خودروهای برقی دارد.به نقل از dailynewsegypt، شریف العلما، معاون وزیر انرژی و نفت امارات، اعلام کرده که این کشور قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰۰ ایستگاه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را نصب کند.

این طرح با هدف حمایت از حمل ونقل پاک و کاهش انتشار کربن طراحی شده است. در سال ۲۰۲۴، بیش از ۱۰۰ ایستگاه شارژ در سراسر امارات نصب شد که پاسخ به افزایش تقاضا برای خودروهای برقی بود. این رشد سریع نشان دهنده استراتژی بلندمدت امارات برای ترویج استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و توسعه انرژی های تجدیدپذیر است

به گفته شریف العلما، این طرح با همکاری نزدیک بخش خصوصی و دولت های محلی اجرا خواهد شد. این رویکرد یکپارچه به تأمین زیرساخت های قابل اعتماد برای پذیرش گسترده خودروهای برقی کمک می کند.

علاوه بر این، امارات قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خود را به بیش از ۱۴ گیگاوات افزایش دهد. این بخشی از استراتژی ملی امارات برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و رهبری در استفاده از انرژی های پاک است.

برنامه تهران برای احداث ۷۰۰ ایستگاه شارژ: گامی بلند برای برقی سازی حمل ونقل شهری

در حالی که امارات با سرعت به دنبال توسعه زیرساخت های شارژ است، تهران نیز به عنوان پرجمعیت ترین شهر ایران، برنامه های بلندپروازانه ای برای برقی سازی حمل ونقل شهری دارد. محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، طی مصاحبه ای با خبرگزاری فارس اعلام کرده که ۷۰۰ نقطه در شهر تهران برای ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد که ۷۰ ایستگاه شارژ در حال اجرا یا تکمیل هستند و با افزایش تعداد خودروهای برقی، باید بخش خصوصی نیز به طور فعال در این زمینه وارد شود.

آقامیری با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت های شارژ گفت: «به میزان خودروهای برقی موجود، ایستگاه های فعلی کافی هستند، اما در صورت افزایش تعداد خودروهای برقی، نیاز به گسترش زیرساخت های شارژ بیشتر خواهد شد.»

این برنامه بخشی از استراتژی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا و ترویج حمل ونقل پاک در پایتخت است.

مقایسه عملکرد ایران و امارات در توسعه ایستگاه های شارژ

۱تعداد ایستگاه های شارژ:

  • امارات: تا پایان سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰۰ ایستگاه شارژ نصب خواهد کرد.
  • تهران: ۷۰۰ ایستگاه شارژ در پایتخت ایران احداث خواهد شد.

۲سرعت و مدل اجرا:

  • امارات با همکاری بخش خصوصی و دولت های محلی به سرعت در حال توسعه زیرساخت های شارژ است.
  • در تهران، شهرداری به عنوان مجری اصلی عمل کرده و هنوز نقش بخش خصوصی به طور کامل تعریف نشده است.

۳استراتژی بلندمدت انرژی:

  • امارات تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خود را به ۱۴ گیگاوات خواهد رساند.
  • ایران نیز در حال توسعه انرژی های تجدیدپذیر است، اما اهداف بلندمدت و مشخصی اعلام نکرده است.

کدام کشور بهتر عمل کرده است؟

با توجه به سرعت اجرا، همکاری با بخش خصوصی، و برنامه های بلندمدت برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر، امارات متحده عربی در حوزه زیرساخت های شارژ خودروهای برقی نسبت به ایران عملکرد بهتری داشته است.

امارات با رویکردی هوشمندانه و هماهنگ توانسته زیرساخت های لازم را به سرعت توسعه دهد و به پذیرش گسترده خودروهای برقی کمک کند. از سوی دیگر، ایران نیز با برنامه های بلندپروازانه در تهران گام های مثبتی برداشته، اما چالش هایی مانند تأمین مالی و نیاز به همکاری بیشتر بخش خصوصی هنوز وجود دارد.

رقابت و فرصت های همکاری

ایران و امارات هر دو به دنبال رهبری منطقه ای در توسعه حمل ونقل پاک هستند. با این حال، امارات با استراتژی منسجم تر و سرمایه گذاری گسترده تر موفق تر عمل کرده است. این رقابت منطقه ای می تواند فرصت های همکاری و تبادل تجربیات را نیز فراهم کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.