بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

جمعیت هلال‌احمر با توجه به شرایط ویژه در پاسخگویی به حوادثو سوانح کشور تیم‌های واکنش سریع را دربدنه عملیاتی خود تعریف کرده است

جمعیت هلال‌احمر با توجه به شرایط ویژه در پاسخگویی به حوادثو سوانح کشور تیم‌های واکنش سریع را دربدنه عملیاتی خود تعریف کرده است

تین‌نیوز| کشور ما ایران به علت موقعیت جغرافیایی و اقلیمی و شرایط خاص زمین‌شناختی و سایر عوامل خطرساز و آسیب‌پذیری بالا، همواره درمعرض تهدیدات ناشی از سوانح طبیعی است و ازسوی دیگر سوانح انسان‌ساز مانند تصادفات جاده‌ای، آتش‌سوزی‌ها، حوادث صنعتی و... همواره درکمین بوده و سالانه جان هزاران نفر از هموطنان ما را تهدید می‌‌کنند و میلیارد‌ها ریال خسارت مالی بر جای می‌گذارند.

بدون شک برنامه‌ریزی جهت پیشگیری از وقوع سوانح، پاسخگویی مناسب و آموزش نیروهای امدادونجات و آماده نگهداشتن آنها درجهت تحقق اهداف و مأموریت‌های جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.  بررسی‌ها نشان می‌دهد درهنگام بروز سوانح نیاز به نیروهای متخصص و توانمندی است که به سرعت، موثر و کارآمد وارد عرصه شده و همه ابعاد سانحه را تحت کنترل درآورند.

این تیم‌ها حسب نیاز کشور تحت عناوین مختلف تعریف می‌شوند؛ جمعیت هلال‌احمر با توجه به شرایط ویژه در پاسخگویی به حوادث و سوانح کشور تیم‌های واکنش سریع را دربدنه عملیاتی خود تعریف کرده، واضح است که دارابودن تیم‌های واکنش سریع با قابلیت‌های متعدد و بالا و آشنا با آموزش‌های روز دنیا و آماده جهت پاسخگویی به سوانح از ضروریات می‌باشد.

این تیم‌ها علاوه برحضور درسوانح پیچیده داخلی و خارجی، پشتیبانی نیرومند جهت سایر نیروهای پاسخ‌دهنده به حوادث و سوانح در هر سطحی خواهند بود. بدون پرداختن به این مهم پاسخگویی سریع و صحیح به سوانح پیچیده و گوناگون دور از دسترس است.

فعالیت‌های جست‌وجو و نجات معمولا درمحیط‌های نامناسب و شرایط سخت (گرما، سرما، کولاک، ارتفاعات و طبیعت وحشی...) ضرورت می‌یابند. تیم‌های واکنش سریع معمولا درشرایطی وارد عمل می‌شوند که حادثه و سانحه از حالت معمول خارج شده و از پیچیدگی و گستردگی خاصی برخوردار است و تیم‌های معمول جست‌وجو و نجات پاسخگو نمی‌باشند.

بنابراین کار درچنین شرایطی نیاز به آمادگی جسمی و روحی بسیار بالایی دارد و از طرفی راز موفقیت در پاسخگویی  دانش، مهارت و توانایی بالا در جست‌وجو و نجات است.

اهداف تشکیل تیم‌های واکنش سریع  درجمعیت هلال‌احمر بهره‌گیری از دانش، مهارت، تخصص و تجهیزات فنی مناسب جهت پاسخگویی بهینه و کنترل حوادث و سوانح در کوتاه‌ترین زمان حضور سریع و موثر در منطقه حادثه‌دیده ارزیابی سریع حوادث و سوانح منطبق با استانداردهای موجود پشتیبانی عملیاتی از سایر نیروهای درگیر در پاسخگویی به حوادث و سوانح درکلیه سطوح محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تقویت توان مدیریتی حوادث و سوانح در مناطق متأثر از بلایا افزایش اعتماد مردمی و مسئولان به جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان سازمانی کارآمد، توانمند و مسئولیت‌پذیر در پاسخگویی به حوادث و سوانح و ارتقای سطح امنیت روانی جامعه آسیب‌دیده

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.