بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

رانندگی با خودروهای غیر استاندارد در جاده های نا امن!

رانندگی با خودروهای غیر استاندارد در جاده های نا امن!
|

تین‌نیوز| فوت یک شهروند در یک حادثه غیر رانندگی، تنها یک تراژدی محسوب می شود ولی فوت تقریباً بیست هزار نفر از هموطنانمان در حوادث رانندگی فقط یک آمار است!
 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طوبی گلستان؛ عامل انسانی در تصادفات رانندگی از مهمترین دلایل تصادفات جاده ای محسوب می شود، با این وجود داشتن خودروهای ایمن و جاده های استاندارد می توانند در کاستن شمار مجروحان و جان باختگان حوادث موثر باشند.

برآیند عدم رعایت قانون ، سرعت غیر مجاز ، وجود نقاط حادثه خیز ، رانندگی توام با خواب آلودگی یا خستگی  به علاوه داشتن یک خودروی ایمن برابر است با یک یا چند ضرب دیدگی ساده و برگشتن به محل کار! اما متاسفانه هموطنان ما با جزئی ترین تصادفات ، شدید ترین صدمات و لطمات را می بینند و ماحصل آن بیش از بیست هزار کشته و سیصد هزار مجروح در سال است.

در این مقال قصد تعریف و تمجید  از ماشین های مدرن و پیشرفته و صاحبان این دست خودروها نداریم ؛ قطعاً همه در برابر قانون یکسانند و رعایت قانون از سوی همه اقشار جامعه مورد انتظار است ؛ ولی باید بپذیریم همان طور که تغییر رفتار ترافیکی مردم سال هاست در پلیس راهنمایی و رانندگی هدف گذاری شده است و انصافاً هم تغییرات مثبت و چشمگیری در این زمینه حادث شده است ، ولی شایسته است متولیان امر در تغییر نگرش درآمد زایی و رویکرد اقتصاد محور خودروسازان بزرگ کشور و کیفیت خودرو های ساخت داخل و دورنمای اهداف وزرات راه در ساخت جاده های ایمن و استاندارد نیز تلاش کنند.

 با وجود اینکه در برخی از  خودرو های سواری خارجی بیش از 36 کیسه هوا تعبیه شده است ، خودرو سازان ما در نصب یک کیسه هوا هم چانه زنی می کنند و دائم از پلیس راهور مهلت می گیرند و نصب آن را هر 6 ماه یکبار به تعویق می اندازند!
انحصاری بودن ساخت خودرو در کشور و وضع قوانین گمرگی سنگین جهت واردات خودرو باعث شده ، خودرو سازان خود را در عرصه ساخت و تولید خودرو بی رقیب ببینند و جالب اینکه با وجود اعتراضات و شکوه های چند سویه مردم از ایمنی ، کیفیت  ، قیمت ، خدمات پس از فروش این دو شرکت خودرو سازی و حتی انداختن خودرو هایشان به ته دره به نشانه اعتراض، همه ساله از خودروسازان به عنوان شرکت های تجاری برتر تجلیل به عمل می آید!

پیشنهاد می شود یکی از این خودرو های تولید داخل را که بعد از تصادف به تلی از آهن پاره تبدیل می شوند و به منظور عبرت سایرین آنها را در مقابل پلیس راه های کشور ، روی داربست نصب می کنند ، در مقابل شرکت های خودروسازی آویزان کنند تا مسئولان شان هر روز هنگام ورود به کارخانه در یابند که چه خودرو هایی تولید می کنند و چطور با جان هموطنان بازی می کنند!
 
رانندگی با خودروهای غیر استاندارد در جاده های نا امن!

عامل انسانی فقط راننده نیست، خودرو ساز و جاده ساز هم عوامل انسانی محسوب می شوند!
هر چند در بیشتر تصادفات عوامل انسانی بیشترین نقش را در بروز حوادث رانندگی دارند و طبق اظهارات فرمانده محترم پلیس راهور ناجا، دلیل 70 درصد تصادفات در کشور ، خستگی، سرعت و سبقت غیر مجاز می باشد ولی گناه راننده ای که از سمت مقابل می آید و اتفاقاً خسته هم نیست و با سرعت مطمئنه در حال رانندگی است چیست؟ در برخی از صحنه ها تصادف اجتناب ناپذیر است و متاسفانه امکان جرح و فوت برای سرنشینان هر دو خودرو متصور است و چه بسا سرنشینان خودرویی که مقصر هم نیستند و در حال رانندگی با سرعت مجاز ولی با خودروی بی کیفیت در جاده غیر استاندارد هستند، آسیب بیشتری هم ببینند.

بنابراین فقط رعایت قانون کافی نیست چرا که اگر جاده ها استاندارد و خودرو ها ایمن باشند ، دست کم از شدت خسارات وارده به سرنشینان خودروها کاسته خواهد شد و عامل انسانی در این موارد نیز باید مورد شماتت و مواخذه قرار بگیرد!
بنابر اطلاعات موجود و برآوردهای جهانی ، در کشور های پیشرفته ، عامل انسانی در حدود 53 درصد و راه و خودرو 47 درصد در تصادفات نقش دارند. در حقیقت می توان نتیجه گرفت  که فشار بر عامل انسانی تنها نیمی از مشکلات تصادفات را بر طرف خواهد کرد ؛ بنابراین در کشور های پیشرفته علاوه بر تلاش برای بالا بردن فرهنگ ترافیکی مردم ، به دنبال ساخت جاده های بی خطر و کم خطر و خودرو های استاندارد هستند.

بدون شک رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و توجه به هشدار های پلیس ، به تنهایی ضامن جان سرنشینان خودرو ها نیست و به عبارتی شرط لازم است ولی هیچگاه کافی نیست و داشتن جاده مناسب و خودرو های استاندارد نیز در کاهش حوادث رانندگی و صدمات پس از حوادث نقش چشمگیری دارند. امید است در سال جاری رویکرد فرهنگ سازی در زمینه ترافیک و حوادث جاده ای تنها به مقوله فرهنگ سازی در امر رانندگی و رعایت مقررات خلاصه نشود و فرهنگ ساخت جاده های استاندارد و خودرو های ایمن و مجهز به کیسه هوا و ترمز ABS  - که حداقل تجهیزات ایمنی خودرو محسوب می شوند-  نیز  در اولویت قرار گیرند.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.