◄ تداوم حاشیههای حادثه جاده شیراز- خرامه؛ چرا بهصورت موقت ایمنسازی نشد؟
محل مورد نظر در فیلم مذکور، با اندک علایم عمودی و افقی و همچنین نصب چراغهای خطر، بهصورت موقت میتوانست ایمنسازی شود.
یک کارشناس حملونقل در مورد حاشیههای حادثه بزرگراه شیراز- خرامه گفت: برخی اقدامات کم هزینه در دستگاههای اجرایی با شناخت معضلات و مشکلات تحت مسئولیت آن دستگاه و با تدبیر و اقدام بهموقع قابل رفع بوده و از خسارتهای آتی جلوگیری خواهد کرد.
به گزارش تین نیوز، رضا مرادی در شبکههای اجتماعی این مطلب را به دنبال انتشار فیلمی بیان کرد که در آن از مرگ یک دختر جوان در اثر سانحه تصادف در بزرگراه شیراز - خرامه به دلیل نبود تابلوهای هشدار دهنده خبر داده شده بود.
بیشتر بخوانید: دستور وزیر راه و شهرسازی برای رسیدگی به حادثه بزرگراه شیراز-خرامه
انتشار این فیلم با واکنش کاربران شبکههای اجتماعی مواجه شد و انتقاداتی را متوجه مسئولان ذیربط کرد اما سازمان راهداری حملونقل جادهای در بخشی از اطلاعیهای که متن آن نیز در این شبکهها منتشر شد، اعلام کرد که «قبل از محل تصادف به صورت سلسلهوار با ترکیبی از علایم و سرعت کاهها و نصب تابلوی هشداری آشکار ساز فسفری، هشدار لازم ارائه شده و وضعیت خط کشی راه نیز امتداد راه را به وضوح نشان میدهد ... اما این سازمان بنا بر رسالتی که بر خود فرض میداند، تا اعلام نظر رسمی مراجع ذیصلاح انتظامی و قضایی و پایان عملیات عمرانی این مسیر، عوامل راهداری اقدام به نصب تابلوهای بیشتر و حضور فیزیکی در مسیر خواهند کرد.»
این در حالی است مرادی کارشناس حملونقل، با توجه به فیلم منتشر شده، تاکید کرد: محل مورد نظر در فیلم مذکور، با اندک علایم عمودی و افقی و همچنین نصب چراغهای خطر، بهصورت موقت میتوانست ایمنسازی شود.
وی اظهار کرد: امروزه با توجه به هزینههای سنگین و زمانبر بودن احداث جادههای جدید، استفاده از روشهای کم هزینه رفع معضلات و مشکلات ترافیکی و ایمنی جادهها بسیار زودبازده و اثربخشی آن در کوتاهمدت سودمند و مفید به فایده خواهد بود.
مرادی با بیان اینکه راهحلهای کم هزینه با استقبال کاربران جادهای مواجه میشود، خاطرنشان کرد: در راههای کشور، عمده تصادفات در اثر عوامل انحراف از مسیر، تصادفات روبهرو، تصادفات در نزدیکی تقاطعها وتصادفات در خطوط کندرو اتفاق میافتد که علت بخشی از این تصادفات سرعت غیر مجاز و سبقت غیرمجاز است.
این کارشناس ادامه داد: اقدامات کم هزینه در قالب نرمافزاری (نصب علائم و خط کشی) و سختافزاری (اصلاح نقاط و ایجاد باند سبقت) به 2 بخش زیر تقسیم میشوند:
1-نصب تابلوهای عمودی و افقی، خط کشی، ایجاد دوربین کنترل سرعت، تابلوهای هوشمند و...
1-1 فاصله دید مناسب از طریق حذف موانع دید (اشجار، تپهها و...)
2-1 تعریف حداکثر سرعت جدید برای مسیر
3-1 خط کشی برجسته به جای خط کشیهای معمولی در محلهای خطر و محل پرتگاهها
4-1 استفاده از علایم مناسب در قوسها و نقاط مورد نیاز هشدارهای ایمنی
5-1 برجسته کردن آسفالت در محل قوسها، تقاطعها، سرازیریهای تند و...
6-1 نصب جداکنندههای پلاستیکی در محور راهها
7-1 تجهیز خطوط کاهش سرعت به علایم و فلشهای مناسب سطح راه
8-1 ایجاد روشنایی در محلهای خطر
9-1 نصب گاردریل، نیوجرسی و دیگر تجهیزات ایمنی در محلهای خطر
10-1 اعمال و تشدید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی با استقرار عوامل پلیس، گشت زنی و مراقبتهای کنترلی در نقاط مورد نیاز و ایجاد محدودیتهای ترافیکی
2-اقدامات سختافزاری در جادهها
1-2 احداث پل عابر پیاده در محل ترددهای عرضی
2-2 ایجاد رمپهای هندسی ورود و خروج در محل تقاطعهای هم سطح
3-2 احداث تقاطعهای غیر همسطح در محل تقاطعها ترجیحا زیرگذر با استفاده از باکسهای پیش ساخته
4-2 احداث تقاطعهای غیر همسطح روسطحی در محل تقاطعها
5-2 اصلاح نقاط سانحه خیز با عملیات اجرایی هندسی راهها از قبیل تصحیح قوس، ایجاد دور در قوس و..
6-2 احداث باند سبقت در محلهای مناسب اجرای کار
7-2 در نهایت تعریض راه و ارتقای آن به چهارخطه، بزرگراه و.. جهت رفع مشکلات ترافیکی و ایمنی راه