بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

۵۰ درصد جعبه سیاه همچنان " سیاه " است

۵۰ درصد جعبه سیاه همچنان " سیاه " است

تین نیوز | در حالی یک هفته پس از سقوط آنتونوف ۱۴۰ اعلام شد ۵۰ درصد از جعبه سیاه آن بازخوانی شده که در ۵ ماه اخیر نصف جعبه مذکور همچنان سیاه مانده است.

 19 مردادماه امسال یک فروند هواپیمای آنتونوف 140 شرکت هواپیمایی سپاهان اندکی پس از تیک‌آف در فرودگاه مهرآباد در خیابان شیشه مینا سقوط کرد، سقوطی که به مرگ 40 نفر از کرو پروازی و مسافران این هواپیما شد.
 
در همان روز حادثه معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری از تحویل دستگاه ثبت و ضبط اطلاعات پرواز (جعبه سیاه) این هواپیما آنتونف به تیم بررسی سانحه خبر داد و گفت: با پیگیری وزیر راه و شهرسازی و دستور اکید ریاست سازمان هواپیمایی کشوری تیم بررسی سوانح سازمان که شامل 11 گروه تخصصی است بلافاصله پس از رویداد سانحه آنتونف 140 تشکیل شد. هم اکنون کارشناسان کمیته بررسی سانحه درحال بررسی امکان بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای مذکور هستند.
 
چند روز بعد از سانحه (25 مردادماه امسال) معاون وزیر راه و شهرسازی از بازخوانی 50درصد جعبه سیاه آنتونوف 140 خبر داد و گفته بود: در سومین جلسه کمیته بررسی سانحه موضوع پیشرفت عملیات بازخوانی دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پرواز شامل FDRو CVR هواپیمایی آنتونوف 140 که از سه شنبه هفته گذشته با حضور متخصصان و کارشناسان داخلی و پیوستن کارشناسان خارجی آغاز شده بود مطرح و مشخص شد که تاکنون موفق به بازخوانی بیش از 50درصد اطلاعات جعبه CVR شده‌اند.
 
جهانگیریان با بیان این‌که دستگاه FDR به دلیل آتش سوزی هواپیما به شدت آسیب دیده بود لذا بازخوانی به روش مرسوم امکان پذیر نبود، افزود: «پس از بررسی کارشناسی، کارگروه تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری تصمیم گرفت تا با مشارکت متخصصان کارخانه سازنده (اوکراین) این دستگاه براساس فرایند پیچیده و تخصصی باز و پیاده سازی اطلاعات صورت گیرد که با بکارگیری این روش خوشبختانه اطلاعات این جعبه در حال پیاده سازی است. سازمان هواپیمایی کشوری با تمام توان در تلاش است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، عوامل سانحه را اعلام کند.»
 
در حالی عالی‌ترین مقام سازمان هواپیمایی کشوری بر اعلام عوامل بروز سانحه مرگبار سقوط آنتونوف 140 هواپیمایی سپاهان تاکید کرده که در پنج ماه اخیر خبری از بازخوانی 50 درصد باقیمانده جعبه سیاه نشده است. در این بین پیگیری رسانه‌ها در رابطه با آخرین وضعیت بازخوانی جعبه مذکور نیز بی نتیجه مانده و هرگونه اظهارنظر در این رابطه به "تیم بازرسی سانحه" محول می‌شود، کمیته‌ای که البته دسترسی به آن غیرممکن است.
 
در این شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پیگیر اعلام دلایل واقعی سقوط آنتونوف 140 هستند. علی‌نعمت چهاردولی در این‌باره گفت: قرار بود وزیر راه و شهرساززی به کمیسیون عمران مجلس بیاید و با ارائه گزارشی در این‌باره توضیح دهد که به دلیل سفر رئیس‌جمهوری و همراهی آقای دکتر آخوندی این جلسه برگزار نشد.
 
وی یادآور شد:‌ کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس روی سقوط آنتونوف 140 بررسی‌هایی را انجام داد، ضمن آن‌که یکی از اعضا این کمیته به همراه مدیران سازمان هواپیمایی کشوری چندی پیش برای پیگیری همین موضوع سفری به اوکراین داشتند، باید ببینیم که نتیجه آن چه خواهد شد.
 
تیرماه سال 88 یک فروند هواپیمای توپولوف 154 هواپیمایی کاسپین که ارمسنتان بود در آسمان قزوین سقوط کرد، اعلام دلایل این سقوط 21 ماه به طول انجامید و اسفند 89 دلیل بروز این سانحه اعلام شد.
 
طولانی شدن بازخوانی جعبه سیاه آنتونوف 140 نیز نشان می‌دهد که فعلا نمی‌توان به اعلام دلایل واقعی سانحه سقوط 19 مردادماه امسال امیدوار بود، هرچند همواره یک پای ثابت عوامل سوانح هوایی "خلبان" معرفی شده است خلبانی که نمی‌تواند در برابر این اتهام از خود دفاع کند!

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امید

    سلام دوستان اطلاعات CVR و FDR با کمک اوکرانی ها بازخوانی شده و بدلیل عملکرد وترونه سازمان هواپیمائی کشوری مسیر بررسی به بیراهه رفت بعد هم که با تیتر روزامه همشهری و اقداماتآقای شهاب محمدی به جای عملکرد صحیح به کی بود کی بود من نبودم افتادم این کمیته بالاخره پس از گذشت … با بهره گیری از تیم معلمان ادبیات و اساتید ویرایش و حقوقی گزارش اولیه خود!!! را(که اولین. آخرین گزارش بود) به مراجع قضائی و مجلس ارائه کرد و اتفاقا بعد خروجی از اونجا در نیامد بعد هم که دادسرای جنائی(متولی پرونده) افتاد دنبال سوابق صدر تاریخ هوانوردی سپس در یک اقدام فرار به جلو رئیس سازمان سانحه را به گردن بار اضافی و سوخت اضافی و مسافر اشتباهی انداختند اما هیچ کس اینجا نگفت چطور مجوز دهنده، تائید کننده و… ئ نهایتا بررسی کننده یکی است هیچ کس از ماهیت مسافری سپاهان نپرسید و البته اگر نجنبند این AOC را می فروشند و رد آن را هم نمی توان گرفت سر نخ در این گره گم نشده بلکه عمدا دنبال نخ های دیگر هستند تا این کلاف به هم بپیچد و ۴۰۰ روز وعده داده شده آقای مجیدی بگذرد ما از مدیران صنعت هوانوردی و … و سایت ها امیدی نداریم بلکه امیدمان به وکلای ملت است که درست عمل نمایند انسان هم به امید زنده است!!!!!!!!!!!

  • مکانیک موتور توربینی

    پروژه ننگین آنتونف خیانتی اشکار در اتلاف وقت و سرمایه ملی بنام پروژه ملی!!!!!!!! موتور TV۳-۱۱۷ جوابگوی این وزن و درجه حرارت نبود واین امر در دهها مدرک موجود است چرا که طرح مصوب برای این موتور حدود۲۰۰۰ کیلو کمتر از این محصول بعد از تولید ببخشید مونتاژ بیشتر بوده حالا اگر با این وزن سقوط کردیم چرا امید جان از همه جا میگن جز میزان رشوه دریافتی دوستان از … در تایید این محصول و سفر های دو ماهه به کیف و خارکف و زاپاروژه که مثلا … جلو من مکانیک قشر ضعیف زیر خط فقر مدعی بود کوچه پس کوچه های کیف را از جوادیه بهتر بلده! حالا شما قضاوت کن!