نجات یک سوم متوفیان حوادث رانندگی؛ چگونه؟
براساس آمارها، هزاران کشته و چندین هزار مجروع ره آورد سفرهای جادهای صورت گرفته طی تعطیلات تابستان بوده است بطوریکه طبق آمارها در تابستان سال 93 بالغ بر 5000 نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند.
تابستانی دیگر به پایان رسید و در کنار خاطرات خوش سفر برای اکثر هموطنان، مطابق روال سال های قبل و سفرها، شماری داغدار عزیزانی شده اند که در تصادفات جاده ای فوت و شماری دیگر متاثر از صدمات و معلولیت های ناشی از این رویدادهای ناگوار هستند. براساس آمارها، هزاران کشته و چندین هزار مجروع ره آورد سفرهای جادهای صورت گرفته طی تعطیلات تابستان بوده است بطوریکه طبق آمارها در تابستان سال 93 بالغ بر 5000 نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند.
انسان هایی که می توانند سرمایه های بزرگی برای کشور و جامعه باشند اما در پی حمل و نقل ناایمن از بین می روند. طی سال های اخیر مجموع تلفات جانی تصادفات رانندگی در کشور همواره بالغ بر 16 هزار نفر بوده است. این در حالی است که در کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه این میزان به کمتر از 5000 نفر تنزل یافته و روندی کاهشی را تجربه مینمایند. همواره سه عامل انسان در نقش راننده، راکب و یا عابر پیاده از یک سو، وسیله نقلیه و راه از دو سوی دیگر تشکیل دهنده سه راس مثلتی هستند که از آن با عنوان عوامل بروز تصادف یاد می کنند.
در این میان تاثیر هر یک از عوامل و قدرالسهم آنها مورد بحث کارشناسان بوده است. از یک طرف مشاهده رفتار رانندگان، راکبان موتور سیکلت و عابران در کشورمان در مقایسه با سایر کشورهایی که دارای آمار پایین تلفات هستند، نشان از وضعیت آشفته رفتاری از سوی این قبیل کاربران دارد و از سوی دیگر پایین بودن ضریب ایمنی تردد معابر و وسایل نقلیه موجود در کشور موجب گشته این دو عامل نیز جز عوامل مهمی باشد که نگاه ها به سمت آنها خیره شده است.
در بین آمارهای موجود در سال 93 تعداد 12200 نفر از هموطنان یعنی بیش از 70 درصد متوفیان حوادث رانندگی در راه های برون شهری و روستایی کشور جان خود را از دست داده اند که این موضوع نشانگر از شدت بالای تصادفات در این بخش می باشد. در این میان نزدیک به یک سوم از مجموع متوفیان حوادث رانندگی برون شهری و روستایی یعنی تعداد 1529 نفر عابرین پیاده (حدود 13 درصد) و 2259 نفر (بالغ بر 18 )درصد موتورسیکلت سوار جان خود را از دست داده اند.
آماری که نشان از وخامت وضعیت ایمنی تردد این قبیل کاربران بالاخص در بخش راکبین موتور سیکلت دارد. موتور سیکلتی که استفاده از آن در دهه های اخیر به طور صعودی رشد یافته و همچنان در حال گسترش است، به تبع افزایش روز افزون استفاده از این وسیله، میزان تولید آن به خصوص در سالهای اخیر نیز روند چشمگیری داشته است و از آنجا که موتور سیکلت ها نیز جزیی از جریان ترافیک هستند، باید همانگونه که به ایمنی سایر کاربران راه توجه می شود به ایمنی راکبان موتور سیکلت نیز بطور ویزه توجه گردد. زیرا به دلیل آسیب پذیری بیشتر سرنشینان موتور سیکلت نسبت به سرنشینان اتومبیل، این گروه نیازمند توجه بیشتر می باشند.
اگر چه اقدامات و برنامه ریزی های خوبی جهت ارتقای ایمنی راکبان موتور سیکلت توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صورت پذیرفته اما علیرغم وجود قوانین کافی در کشور متاسفانه به دلیل عدم رعایت آنها از سوی راکبان موتورسیکلت و عدم نظارت و برخورد جدی دستگاه های مسئول همه ساله شاهد افزایش تصادفات و بروز خسارت های جانبی و مالی می باشیم که این موضوع در برخی استانهای کشور بیشتر به چشک می خورد.
با توجه به موارد ذکر شده یقیناً پرداختن به مقوله آمار بالای تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن در کشور بالاخص در بخش کاربران آسیب پذیر (موتور سیکلت و عابر پیاده ) نیازمند شناختی صحیح از علل اصلی آن و تمرکز اقدامات بر روی عوامل با بیشترین میزان تاثیر گذاری است. چه بسا پرداختن به سایر عوامل و غفلت از عامل اصلی، نه تنها موجب بهبود وضعیت موجود نخواهد شد، بلکه تعمیق وخامت وضعیت موجود را در پی خواهد داشت و این موضوع بار سنگین جانی و مالی را بر جامعه بر جای خواهد گذاشت.