بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

دولت‌های هشتم و یازدهم بهترین‌های اشتغال

دولت‌های هشتم و یازدهم بهترین‌های اشتغال
تین نیوز
نشست نیمه‌تمام ماند، آن‌هم با خبری آن‌قدر شوک‌آور که رئیس‌جمهور دستور ویژه به وزیر کار داد تا وزیر کار، آب در دست دارد زمین بگذارد و راهی معدن زغال‌ سنگ زمستان یورت در استان گلستان شود.
 
به گزارش روزنامه شرق، علی ربیعی که آمده بود از آمارهای ادعایی یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری رمزگشایی کند، با حالتی مشوش جلسه را نیمه‌کاره رها کرد و با یک عذرخواهی عازم محل حادثه شد؛ اما او آمده بود تا در این نشست چه بگوید؟ او در کلیدی‌ترین صحبت خود که به‌واسطه آن از شعارهای محمدباقر قالیباف رمزگشایی کرد، گفت: «هرکسی از شغل حرف می‌زند، باید بداند از چه پدیده‌ای صحبت می‌کند و واقعیت اقتصاد ایران در ایجاد شغل کدام است».
 

‌بهترین عملکرد در زمینه اشتغال از آنِ دولت‌های هشتم و یازدهم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری خود در تشریح برنامه‌های اشتغال دولت گفت: بررسی رشد اقتصادی و تورم در سال‌های پس از جنگ، حاکی از آن است که دولت هشتم و دولت یازدهم بهترین عملکرد را در این زمینه داشته‌اند؛ یعنی متوسط رشد ٤,٢ درصد و رشد ١٢.١ درصد بی‌سابقه بوده است. دولت‌های نهم و دهم با وجود افزایش درآمدهای ارزی، بدترین عملکرد را در ایجاد اشتغال داشته‌اند. 

 

‌سیاست توزیعی، قاتل رشد اقتصادی است

او تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی هشت درصد را پیش‌بینی کردیم که در برنامه پنجم تا پایان برنامه باید ٤٠ درصد رشد داشته باشیم. قطعا مسیری بسیار سخت و دشوار است. در این راه سیاست توزیعی، قاتل رشد اقتصادی است و باید به سمت سیاست‌های تولیدی برویم. 

او با اشاره به حملاتی که به تعطیلی بنگاه‌ها در دولت یازدهم شده، گفت: به‌طور معمول وقتی یک بنگاه تولیدی دچار بحران می‌شود، بین دو تا شش سال طول می‌کشد تا یک بنگاه افول کند و به تعطیلی بکشد. این فرایند از آغاز دولت نهم شروع می‌شود. حتی سیاست‌های زودبازده اثربخش نیست. 

 

‌بحران تولید از سال ٩٠ شروع شد

وی افزود: «شرایط بحرانی از سال ٩٠ به بعد شروع شد، زمانی‌ که من وزیر کار دولت یازدهم شدم، دو‌هزارو صد بنگاه بحرانی در معرض تعطیلی بود. ما در این سال‌ها با برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم و تسهیلاتی که دادیم، ٤٠٠ بنگاه را احیا کردیم؛ اما هنوز کماکان یکی از مشکلات‌مان تثبیت شغل است».  وی با اشاره به ادعاها درباره ریزش‌ میلیون‌ها شغل در دولت یازدهم تصریح کرد: الان در مصاحبه‌ها می‌گویند ‌میلیون‌ها شغل ریزش کرد. من این حرف‌ها را متوجه نمی‌شوم. کلا در بخش صنعت کارخانه‌ای حدود سه‌‌میلیون‌و ٤٠٠ نفر کار می‌کنند؛ یعنی همه اینها بی‌کار شده‌اند؟ هیچ ‌کارخانه‌ای یک‌شبه نمی‌خوابد؛ مگر اینکه انفجار یا زلزله‌ای رخ داده باشد.

 

‌پاسخ مبتنی بر آمار ربیعی به ادعای قالیباف درباره پتروشیمی‌ها

او در ادامه به شعارها درباره ایجاد شغل در پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت: در بررسی رشد اقتصادی در صنعت نفت، آخرین محاسبات نشان می‌دهد در این صنعت برای یک پالایشگاه معمولی باید ١٢‌هزار‌ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم. در ابتدای کار ساخت‌وساز نیروی زیادی به‌ کار گرفته می‌شود؛ اما وقتی پالایشگاه شروع می‌کند، ‌هزار نفر بیشتر در این پالایشگاه مشغول نیستند؛ بنابراین ایجاد یک شغل در صنعت نفت، ١٢ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. از سویی ساخت یک پالایشگاه پتروشیمی، حداقل حدود سه‌ سال طول می‌کشد. مطالعات ما نشان می‌دهد که قیمت‌تمام‌شده یک پتروشیمی یک‌میلیون تنی، چهار‌ هزار ‌میلیارد تومان است. اگر این پتروشیمی را بخش خصوصی ایجاد کند، حدود ٤٠٠ شغل ایجاد می‌شود؛ اما تجربه نشان می‌دهد در بخش‌های نیمه‌دولتی یا دولتی این تعداد بین ٧٠٠ تا‌ هزار نیرو خواهد بود؛ بنابراین هزینه ایجاد یک شغل در پتروشیمی حدود سه ‌میلیارد تومان است. 

 

ربیعی ادامه داد: افراد برجسته‌ای در حوزه صنعت پتروشیمی در ایران وجود دارند. اگر فرض بگیریم ما همه صنایع پایین‌دستی‌ پتروشیمی را هم ایجاد کنیم، حداقل سه تا چهار سال طول می‌کشد که صنایع پایین‌دستی یک پتروشیمی ایجاد شود که اگ

همه پایین‌دستی‌های پتروشیمی فعال شوند، شغل ایجاد‌شده برای حدود ٣٢‌ هزار نفر خواهد بود.

 

‌٤‌ هزار‌میلیارد تومان سرمایه‌ مورد نیاز برای ایجاد ٦٠٠ هزار شغل ادعایی

ربیعی درباره اینکه برخی کاندیداها اعلام کرده‌اند با پتروشیمی یک‌میلیون تنی، ٢٠٠‌ هزار شغل مستقیم و ٤٠٠‌ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود، گفت: اگر بخواهیم ٢٠٠‌ هزار شغل مستقیم در پتروشیمی ایجاد کنیم، باید ٢٠٠ پتروشیمی یک‌میلیون تنی ایجاد کنیم. هرکدام از این ٢٠٠ پتروشیمی، چهار ‌هزار ‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارند؛ بنابراین این آمار نمی‌تواند درست باشد.

 

‌آغاز‌به‌کار طرح «کاج»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه من امروز آغاز‌به‌کار طرح «کاج» (اعتبار کارانه اشتغال جوانان) را اعلام می‌کنم، گفت: «اساس این طرح بر این است که در صنوف، افراد حاضر هستند آموزش ببینند. کارفرمایان و صاحبان صنوف که مایل هستند از این‌دست افراد استفاده کنند، به سایت مراجعه خواهند کرد و این افراد با پرداخت بیمه حوادث از طرف دولت، به آن کارگاه معرفی می‌شوند. پیش‌بینی ما این است که صد‌ هزار نفر از این نوع آموزش استقبال خواهند کرد. در طرح دیگر، یک‌سوم حداقل دستمزد کارآموز را پرداخت خواهیم کرد و دوسوم را کارفرما پرداخت خواهد کرد. ربیعی عنوان کرد: اگر هر فرد بی‌کاری برای دریافت ٢٥٠‌هزار تومان مراجعه کند، فقط سه‌میلیون نفر مراجعه نخواهند کرد، ٢٠٠‌ میلیون نفر برای دریافت این پول مراجعه می‌کنند.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.