روحانی: سختترین زلزله و سیل تاریخ ایران را دیدیم
رییس جمهوری با بیان این که معلم از مرزهای فرهنگ و اخلاق کشور محافظت می کند، گفت: اجر و قرب معلم با هیچ وسیله مادی قابل جبران نیست.
رییس جمهوری با بیان این که معلم از مرزهای فرهنگ و اخلاق کشور محافظت می کند، گفت: اجر و قرب معلم با هیچ وسیله مادی قابل جبران نیست.
به گزارش تیننیوز به نقل از انتخاب، حسن روحانی صبح امروز شنبه در آیین نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: بسیار خوشحالم که هفته معلم در آستانه ماه رحمت و مغفرت و برکت الهی قرار دارد. ماه رمضان علاوه بر فضلیت های ذاتی، یکی از دلایل عظمتش نزول قرآن در این ماه است.
وی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت انسان ها در مسیر سعادت بشریت است، اظهار داشت: یکی از دلایل ماه رمضان شب قدر است که از هزاران شب برتر است. همه ویژگی های بزرگی که در ماه رمضان است که ماه صبر، عبادت، نزول قرآن، شب قدر و... است، به یک نسبتی در مدرسه و کلاس و تعلیم و تربیت معلم نیز وجود دارد.
روحانی اضافه کرد: اگر فضای ماه رمضان، فضای دلدادگی به حق و توجه به آسمان ها، یاد مستمندان، تعاون، برادری و افطار و در کنار هم قرار گرفتن، فهم و درک قرآن برای مسیر هدایت است، همه آنها در یک حدی در کلاس درس است.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تمام معلمان هم معلم هستند و هم مربی. بعضی از معلمان و دبیران در مدرسه محبوب هستند. محبوبیت معلم ها مانند هم نیستند. بعضی ها خیلی محبوب هستند. ممکن است این معلم، معلم ریاضی باشد که او می تواند مربی باشد. برخورد و تعاملش و اخلاقش می تواند تربیت کننده باشد.
وی با ذکره خاطره ای از دوره کودکی خود تصریح کرد: ما یک معلم ریاضی در مدرسه داشتیم که تقریبا محبوب ترین معلم بود. یک معلمی هم داشتیم که تاریخ و جغرافیا درس می داد که محبوبیتش متوسط بود. بچه ها قبل از تشکیل کلاس و آمدن معلم، بازی می کنند. از کاغذ کشتی، بادبادک و هواپیما درست می کردند و به سمت هم پرت می کردند و وقتی معلم می آمد آنها را جمع و منظم می نشستند.
رییس جمهوری افزود: یک بار معلم تاریخ و جغرافیا زودتر آمد و همه وسایل روی زمین بود. گفت که چه کسی انجام داده است. همه را زد و گفت بگویید چه کسی انجام داده است. همه کتک خوردند و کسی هم چیزی نگفت. سال بعد، همین داستان بود و معلم ریاضی رسید. درب را باز کرد. خودش جمع شد و همه کاغذها را جمع کرد. گفت بچه ها کمی مراعات کنید. اثری که این حرف گذاشت، آنچنان این کلام توام با مهربانی و همراه با گذاشت تاثیرگذار بود.
وی با بیان اینکه کلاس باید کلاس معرفت و برکت باشد، خاطرنشان کرد: کلاس درس می تواند برای معلم شب قدر باشد. اگر معلمی با رفتارش، با اخلاقش، با تعلیمش فقط یک نفر را هدایت کند، این کلاس ارزش شب قدر باشد. هرچند شب قدر یک شب نامشخص برای ماست و ارزش هزاران شب دارد، کلاس درس هم می تواند همین گونه باشد. پیامبر (ص) می گوید من شب قدری را معرفی می کنم که از شب قدر بالاتر باشد و آن شبی است که سربازی لب مرز از کشورش محافظت می کند.
روحانی با بیان اینکه معلم از مرزهای فرهنگ و اخلاق کشور محافظت می کند، ابراز داشت: معلم ایثارگر و فداکار یک کلاسش می تواند اندازه شب قدر ارزش داشته باشد. اجر و قرب شما با هیچ وسیله مادی قابل جبران نیست. اگر یک معلمی تمام زر کشور را در اختیار داشته باشد، باز هم ارزش کارش بالاتر است.
** بهترین عزیزان ما را حساب شده از ما گرفتند
وی با بیان اینکه پیامبر (ص) می فرمایند اگر کسی چیزی به من بیاموزد، مرا بنده خود کرده است، عنوان کرد: اولین معلم خداست. خداوند، پیامبر(ص) و ائمه هدی (ع) معلم هستند. شاید بهترین نمونه معلمان همان مرد بزرگی باشد که به یاد او روزی را به عنوان روز معلم نامگذاری کردند یعنی علامه مطهری، شهید رجایی، شهید باهنر و شهید بهشتی. علامه مطهری از افراد کم نظیر است. مطهری هم جزو اسثتناهای تاریخ روحانیت و دانشگاه بود. بسیار مخلص و دلسوز بود.
رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه (شهید مطهری) مدام مراقبت می کرد که کجا ذهن جوان را مسموم می کند که برای آن مقاله بنویسد و سخنرانی کند، یادآور شد: بهترین الگو برای معلمان و اساتید کشور، اخلاق و فداکاری و شیوه علامه شهید مطهری است که کتابش بعد از این همه سال، حل مشکلات می کند و هادی است. شاید بعد از شهید بهشتی و شهید مطهری، جایگزین آنها بسیار سخت و مشکل بود و هست. بهترین عزیزان ما را حساب شده از ما گرفتند.
روحانی ادامه داد: حوادث داخل کشور به ما آموخت که معلمین و مدارس یک وظیفه بزرگی در برابر حوادث طبیعی غیرمترقبه کشور دارند.
وی با بیان این که در دولت دوازدهم بالاترین زلزله و سیل تاریخ ایران را دیدیم، گفت: زلزله کرمانشاه با آن ریشتر مخرب که آمد آنهایی که محقق این کار هستند، نوشتند که در یکصدسال گذشته زلزله در ایران سابقه نداشته است؛ سیلی هم که در فروردین امسال در کشور آمد در این صد سال سابقه نداشته است که ناگهان تا 28 استان گرفتار سیل شود به طوری که نمی دانستیم با کدام استاندار تماس بگیریم.
رییس جمهوری افزود: از ظهر نشستم با استانداران درباره سیل صحبت کنم تا 12 و نیم شب طول کشید، یعنی آخرین تلفن من به استانداران تا ساعت 12.5 طول کشید ما با چنین شرایطی در کشور روبرو شده بودیم.
روحانی با طرح این سوال که این شرایط چه به ما می گوید، گفت: اولا در سیل و زلزله معلم باید کنار مردم باشد، این را به وزیر گفتم و در دولت هم گفتم هرکجا که سیل و زلزله ای و یا هر حادثه غیرمترقبه رخ می دهد و مردم در چادر قرار می گیرند، یک چادر باید متعلق به آموزش و پرورش باشد و باید معلمان به نوبت به آنجا سر بزنند.
وی افزود: ممکن است آن کلاس درس کلاس معمولی مدرسه نباشد اما وقتی معلم بالای سر بچه ها است، بچه ها احساس آرامش می کنند. معلم به آنها دلداری می دهد. حضور معلم، حضور دبیر در کنار مردم و حتی حضور استاد دانشگاه در کنار دانشجو خیلی متفاوت است تا این که بچه ها ببینند در بیابان رها شده اند.
رییس جمهوری با تاکید بر این که باید به بچه ها مهارت لازم را در برابر حوادث غیرمترقبه بیاموزیم، گفت: البته راجع به زلزله معمولا در مدارس برنامه هایی هست و آموزش هایی داده شده و مهارت ها را یاد می دهند که البته باید این مهارت ها دقیق تر شود و به آنها هم یاد دهند که در سیل چه کاری باید انجام دهیم.
وی ادامه داد: مهارت لازم برای مواجهه با حوادث درد و غم را کم می کند. یکی از مهارت هایی که مدرسه باید به دانش آموز در تمام سطوح بیاموزد آشنایی نوجوانان و جوانان ما در برابر حوادثی است که در کشور پیش می آید.
روحانی اضافه کرد: مهارت آموزی دیگر ما برای کار است، یک نفر از دانشگاه فارغ التحصیل می شود در جامعه منتظر می ماند تا کدام وزارتخانه اعلام کند که کارمند می خواهد که در آنجا شرکت کند که استخدام شود، در صورتی که استخدام نشود می گوید من بیکار هستم.
رییس جمهوری گفت: مگر ما دانشگاه درست کردیم که کسی که فارغ التحصیل دانشگاه می شود کارمند اداری شود، مگر هرکس مدرسه می رود و دیپلم می گیرد حتما باید کنکور دانشگاه بدهد. مگر در دنیا و جهان غرب و شرق این گونه است؟ مگر بچه هایی که مدرسه می روند همه دانشگاه می روند؟ در حالی که تعدادی دانشگاه می روند، ولی در جامعه ما فکر می کنند که همه باید به دانشگاه بروند لیساس و فوق لیسانس و دکترا بگیرند.
وی افزود: در یک دانشگاه بزرگ در اروپا آنهایی که در دانشگاه دوره دکترا می گذرانند به تعداد انگشتان یک دست است در حالی که در دانشگاه ما ببنید چه خبر است. همینطور فقط می روند درس می خوانند و دکترا می گیرند. ما در هر مقطعی باید نیازمندی جامعه را نگاه کنیم در یک کارخانه چقدر نیازمندی هست چند مهندس و چند کارگر ماهر و چند کارگر ساده می خواهیم؟ این گونه باید محاسبه کنید.
روحانی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه باید به نسل جوان هم مهارت بیاموزیم و هم آنها بدانند تنها راه زندگی استخدام دولتی نیست بلکه کارهای زیاد دیگری هم است که می توان انجام داد، گفت: البته باید تلاش کنیم افراد درس بخوانند. اینکه تا چه اندازه بخوانند وابسته به نیازهای جامعه است. البته ما باید افراد را برای آموزش و درس خواندن تشویق کنیم. ممکن است آموزش در دبستان ها مثل هم باشد ولی باید از متوسطه وارد مهارت و شغل شویم.
وی با بیان اینکه انجام مهارت آموزی باید با وزارت کار، مراکز خدماتی، صنعت، وزارت ارتباطات، دانشگاه ها و ... شریک شوید، اظهار داشت: در پایان دبیرستان باید فردی را تحویل جامعه دهیم که هم دپیلم داشته باشد و هم درستان و هم ذهن خلاقش یک مهارت بلد باشد. مهارت شغلی و کاری جزو سلیقه و حقوق افراد یک ضرورت است. مدارس ما در این زمینه باید متحول شود. من این مسئله را هم با وزیر فعلی و هم وزرای قبلی مطرح کرده ام.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید روی تعلیم و تربیت فکر کنیم، تصریح کرد: مدل ما این است که فصل فصل یک کتاب را درس داده و دانش آموز حفظ کند و امتحان بدهد. این سیستم آموزش و پرورش بسیار قدیمی است. امروز دیگر این نوع آموزش اینچنین نیست. تمام دانش آموزان باید صاحبنظر باشند، نظر بدهند، نقد کنند و انتقاد کنند. در دانشگاه ها هم همین گونه شده اند. ما هم حقوق خواندیم. دانشگاه رفتیم. همه چیز را خواندیم اما وقتی به کارآموزی رفتیم دیدیم هیچ چیز بلد نیستیم، نه می توانیم دادخواستی را تنظیم کنیم و نه می توانستیم بازپرسی کنیم و نه می توانیم قضاوت کنیم. فقط سرکلاس رفتیم و امتحان دادیم.
** مسیر آموزش ما نیاز به اصلاح دارد
روحانی اضافه کرد: مسیر آموزش ما نیاز به اصلاح دارد؛ هم در دانشگاه و هم در آموزش و پرورش. شما به مدل هایی که در دنیا وجود دارد، نگاه کنید؛ هم در شرق و هم غرب. بچه ها باید وارد بحث شوند، نقد کنند، مقاله نوشته، کنفرانس بدهند و تبیین کنند. درخصوص یک موضوع مسئله چند کتاب بخوانند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در این زمینه ورود کرده و در حال تلاش کردن است، خاطرنشان کرد: من از شما خواهش می کنم که در این زمینه تلاش بیشتری بکنید. دانش آموزی که از دبیرستان خارج می شوید، با چه ظرفیتی و چه مقدار بهره از دبیرستان به جامعه وارد می شود.
رئیس جمهور ادامه داد: من چندین بار با آقای بطحایی صحبت کردم و گفتم این بچه ها از دوران دبیرستان هم زبان عربی و هم زبان انگلیسی می خوانند ولی وقتی از دبیرستان بیرون آمدند، می توانند دو دقیقه عربی یا انگلیسی حرف بزنند؟ اگر یک عرب به ایران آمد و سوالی کرد، می تواند به این سوال پاسخ دهند؟ این چگونه تعلیم و تربیت است؟ این چگونه درس دادنی است؟ از اول بر گرامر تاکید می کنیم. مگر بچه ها فارسی یاد می گیرند از گرامر و دستور زبان یاد می گیرند؟
روحانی ادامه داد: مگر مادر می خواهد به بچه ها زبان یاد بدهد، از گرامر شروع می کند؟ مگر می گوید این صفت، فعل، قید و... است. کسی از گرامر شروع نمی کند. تمام درس های ما از گرامر شروع می شود. زبان از حرف زدن شروع می شود. طرف باید یاد بگیرد خوب حرف بزند. وقتی یاد گرفت حرف بزند آن وقت گرامر را هم خوب یاد می گیرد. بعدش هم باید بتواند، بنویسید و بخواند. باید در مدارس تحول ایجاد کرده و اقدامی بکنیم.
وی با بیان اینکه بچه ها صرف وقت می کنند ولی دریغ از گفتن یک جمله عربی یا انگلیسی، عنوان کرد: نحوه آموزش را باید متحول کنیم. این یک ضرورت است و این کار بزرگ باید توسط مدیران آموزش و پرورش و معلمان مهار انجام شود. ما تحول نوینی را نیاز داریم. امسال که سال تولید، رونق و مهارت است، باید تحول ایجاد کنیم.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ضرورت آمادگی دانش آموز در برابر تحولات اجتماعی و سیاسی یادآور شد: جامعه ما تحولات فراوان دارد. البته این تحولات مختص به ما نیست بلکه در مصر، سوریه و... هم تحولاتی وجود دارد. فرزندان با آمادگی لازم را در برابر تحولات روز پیدا کنند که این کار متعلق به معلمان است. امروز با تحریم سخت خارجی مواجه شدیم. دانش آموز ما باید بداند یعنی چه.
** 14 میلیون امانت در اختیار شماست
روحانی خطاب به معلمان بیان کرد: 14 میلیون امانت در اختیار شماست. شما یک جمعیت حدود 900 هزار نفری هستید با 14 میلیون امانت در سنین نوجوانی و جوانی. هر دانش آموزی که در کلاس خوب چیزی را بفهمد، بر خانواده هم بی تاثیر نیست. تحریم یعنی چه؟ چرا ما تحریم شدیم؟ دلیلش چیست؟
وی با بیان اینکه مبنای اولیه تحریم این بود که کشورهای قلدر جهان آمدند و در ذهن جامعه بشری انداختند که ایران کشوری خطرناک است که به دنبال ساخت بمب اتم است و می خواهد با این بمب اتم بعضی از کشورها را با خاک یکسان کند، گفت: ایران هراسی، انقلاب هراسی از اینجا نشات گرفت که گفتند ایران یک مجموعه خطرناک است. ما را به شورای امنیت بردند و ما را تحریم کردند. بدترین قطعنامه تاریخ شورای امنیت یعنی قطعنامه 1929 را علیه ما تصویب کردند که این قطعنامه ما را تا مرز جنگ پیش برد و بعد ما را تحریم های مفصلی کردند.
سخنرانی رئیس جمهور ادامه دارد. مهمترین بخش های اظهارات روحانی به شرح زیر است:
از دلایل عظمت ماه مبارک رمضان،نزول قرآن به عنوان کتاب هدایت بشریت است
ماه مبارک رمضان، ماه فهم و تربیت قرآنی است
معلمان، مربیان جامعه هم هستند
رفتار معلم با دانش آموزان، مهمترین رکن تربیتی است
کلاس درس باید کلاس رحمت و گذشت باشد
اگر معلم روح دانش آموز را به سوی خدا متحول کند، کلاس او حکم شب قدر دارد
اولین معلم خداست؛ ارزش کار معلم با معیار مادی قابل مقایسه نیست
مطهری جزو استثناهای حوزه و دانشگاه بود
بهترین الگو برای معلمین، اخلاق و رفتار آموزشی و تربیتی شهید مطهری است
معلمین و مدارس وظیفه بزرگی در حوادث غیر مترقبه ایفا کردند
زلزله کرمانشاه و سیل های اخیر در یکصد سال گذشته بی سابقه بود
معلم در هر شرایطی باید کنار مردم باشند
مهارت آموزی برای کار و رفتار هنگام حوادث باید جزو برنامه مدارس باشد
دانش آموز در پایان دبیرستان علاوه بر دیپلم باید ذهن خلاق و مهارت در یک رشته داشته باشد
آمادگی دانش آموز برای تحولات سیاسی و اجتماعی کار معلمان است
۱۴ میلیون امانت در اختیار مدیران آموزش و پرورش است
قدرتهای زورگو با ترویج ایران هراسی زمینه تحریم را فراهم کردند
با قطعنامه ۱۹۲۹ ما را تا مرز جنگ تهدید کردند؛ این دولت همزمان بدنبال داشتن علم اتمی و اطمینان از صلح آمیز بودن آن بود
در ۱۰۰ روز اول دولت یازدهم بر مبنای منطق با جامعه بین المللی به توافق موقت رسیدیم
رژیم اسرائیل و عربستان در سال ۹۳ نگذاشتند توافق هسته ای دائمی شود
بعد برجام در مدت کوتاهی صادرات نفت دو برابر شد و شرکتهای جهانی صد میلیارد دلار اعتبار نسبت به ایران تعهد کردند
اسرائیل، عربستان و نژادپرستهای عصبانی از برجام، در انتخابات آمریکا از ترامپ حمایت و برای خروج از برجام او را تحریک کردند
دولت آمریکا یکجانبه از برجام خارج شد و یکجانبه تحریم های جدید وضع کرد
هدف آمریکا از فشار به کشورها و شرکتها برای قطع ارتباط با ایران، صدمه به استقلال ماست
آمریکا بدنبال محدود کردن منابع ارزی ماست؛ باید نیازهای ارزی را کم و درآمد ارزی را با تولید و صادرات اضافه کنیم
سال ۹۲ حدود ۶ میلیون تن گندم وارد کردیم و اکنون قادر به صادراتیم؛ گازوئیل و بنزین وارد می کردیم و امروز حتی قادر به صادرات آن هستیم
نفت را علیرغم تحریم آمریکا می فروشیم
همه باید باور کنند آمریکا امروز بدنبال دامن زدن به اختلافات و دشمنی های داخلی است
در برابر امریکا؛ راهی جز ایستادگی، اتحاد و امید به آینده نداریم
اگر آموزش و پرورش وحدت، امید و مهارت جامعه را بالا ببرد؛ هر دشمنی در برابر ایران شکست می خورد
در جنگ امید، پیروز میدان خواهیم بود