تحریمهای دریایی در آخرین مرحله برداشته خواهد شد

تین نیوز | مدیرعامل مؤسسه ردهبندی ایرانیان گفت: اجرای کنوانسیونهای دریایی صرفا یک الزام ایمنی، کیفی و فنی نیست؛ بلکه رژیم کنترلکنندهای برای اقتصاد دنیا و گردش کار جهانی است.
حسن رضا صفری که امروز در نشست خبری شانزدهمین همایش صنایع دریایی به مناسبت هفته دریانوردی با موضوع «صنعت دریایی و اجرای مقررات دریایی» سخن میگفت؛ توضیح داد: قوانین و مقررات دریایی واجد ویژگی مهمی است و آن هم، بینالمللی بودن آن است.
وی با بیان اینکه «کشور با پیوستن به هر کنوانسیون سازمان جهانی دریانوردی (IMO) و تصویب آن در مجلس تعهدی بینالمللی را میپذیرد»، تصریح کرد: این کنوانسیونها باعث میشود تا فعالیتها و صنایع دریایی ما از استانداردهای بینالمللی برخوردار شوند؛ اما درعین حال، ما را در خطر تحریم قرار میدهد.
صفری با اشاره به اینکه «دشمنان در سالهای اخیر از محاصره دریایی ایران سخن گفته و آن را پیگیری کردهاند»، کنوانسیونهای دریایی را ابزاری در راستای این هدف خواند و گفت: این کنوانسیونها در شرایط تحریم، عملا نقش رژیم دیکتهشدهای را ایفا میکند که با استناد به آن، تحریمها اجرایی میشود.
مدیرعامل مؤسسه ردهبندی ایرانیان با اشاره به نقش این مؤسسه در ادامه تردد کشتیهای ایران در آبهای بینالمللی در شرایط تحریم گفت: ما موفق شدهایم تحت همین رژیم بینالمللی تأییدیه لازم را از IMO دریافت کنیم و یاریگر حملونقل و صنایع دریایی کشور باشیم.
صفری همچنین در پاسخ به این پرسش که «پس از توافق ژنو تا چه حد از تحریمهای دریایی ایران کاسته شد؟»، تصریح کرد: در بخش دریایی هیچ تحولی را در یکسال گذشته شاهد نبودهایم؛ اما گشایشهای صورت گرفته در فعالیتهای مالی، بانکی و بیمهای بخشی از مشکلات صنایع دریایی را نیز کاهش داده است.
وی درعین حال پیشبینی کرد که حتی در صورت توافق نهایی ایران با 5+1، تحریمهای دریایی به دلیل اهمیت خاص خود در آخرین مرحله برداشته خواهد شد.