بازدید سایت : ۳۶۱۸۷

ظریف: سعی کردیم روند انتخاب وزرا را شفاف کنیم/ کابینه چهاردهم، کابینه ائتلافی نیست​؛ وحدت ملی است

رییس شورای راهبری دولت چهاردهم گفت: سعی کردیم روند انتخاب وزرا را شفاف کنیم البته حتما بی نقص نیست و شروع پر فراز و نشیبی خواهد بود.

ظریف: سعی کردیم روند انتخاب وزرا را شفاف کنیم/ کابینه چهاردهم، کابینه ائتلافی نیست​؛ وحدت ملی است
تین نیوز

رییس شورای راهبری دولت چهاردهم گفت: سعی کردیم روند انتخاب وزرا را شفاف کنیم البته حتما بی نقص نیست و شروع پر فراز و نشیبی خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، محمدجواد ظریف رییس شورای راهبردی دولت چهاردهم در برنامه گفت وگوی ویژه خبری در پاسخ به سوال مجری که به شوخی به او گفت ایا این کار از مذاکرات هسته ای سخت تر است، گفت: در همان حدود هست. خوشحالم برای اولین بار در کشور روند جدیدی شروع شده برای اینکه مردم و جامعه ندنی در شکل گیری هیات دولت مشارکت کنند.

ظریف افزود: شرایط ما ویژه است کشور های دیگر سیستم دموکراتیک دارند احزاب این کار را میکنند اگر دولت ائتلافی باشد از احزاب افراد می اید در جمهوری اسلامی این شرایط را نداشتیم بعد از انتخاب رییس جمهور روند شفاف نبود برای انتخاب هیات دولت سعی کردیم این روند را شفاف کنیم البته حتما بی نقص نیست شروع پر فراز و نشیبی خواهد بود تجربه جدید است آزمون و خطا دارد سعی کردیم از روش علمی و مدیریتی استفاده کنیم انتختب وزرا حق رییس جمهور است ما فقط بازوی مشورتی ایشان هستیم.

وی با بیان اینکه ۵ کارگروه ایجاد کردیم و کارهای دولت را تقسیم بر ۵ کارگروه کردیم، گفت: کارگروه سیاسی امنیتی دفاعی که مسئولیت آن با بنده است که شامل وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، وزارت  دادگستری و سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه است.

وی ادامه داد: معاونت های ستادی به غیر از معاونت زنان در دستور کار ما نیست معاونت های سازمانی در دستور کار است مانند سازمان محیط زیست و بنیاد شهید که در  حال حاضر در حال بررسی آن هستیم اما معاونت ستادی را برای بعد گذاشته ایم و عجله ای برای آن نیست. تمرکز ما برای وزرا است.

ظریف خاطرنشان کرد: کارگروه بعدی کارگروه اقتصادی با مسئولیت دکتر طیب نیا است که شامل ۴ کمیته وزارت اقتصاد و دارایی بانک مرکزی است که البته چهارچوب قانونی دارد که باید در یک روند این کار انجام شود کمیته سازمان برنامه و بودجه و کمیته وزارت صمت.

وی ادامه داد: کارگروه فرهنگی نیز با مسئولیت  آقای صالحی امیری در حال برگزاری است که شامل وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان میراث و گردشگری و وزارت ورزش و جوانان است.

رییس شورای راهبری دولت چهاردهم یادآور شد: کارگروه اجتماعی نیز با ریاست دکتر ربیعی شامل وزارت رفاه، بنیاد شهید، معاونت زنان و سازمان محیط زیست است. یک کارگروه زیربنایی هم داریم که آقای عبدالعلی زاده هدایت آن را برعهده دارند که شامل وزارت نفت، راه وشهرسازی و ارتباطات و کشاورزی است.

وی درباره اعضای کمیته ها گفت: ما در این خصوص ضابطه ای گذاشته ایم که هر کمیته دو خبره دانشگاهی و دو متخصص بخش خصوصی داشته باشد، این ترکیب بین همه کمیته ها مشترک است. ما تا امروز درباره عضویت در این کمیته ها مشغول مشورت بودیم ضمن اینکه برخی از کارگروه ها کار خود را شروع کرده و سنجه های ویژه خود را انجام داده اند.

وی افزود: برخی از این سنجه  ها وتویی است مانند سنجه پاک دستی و صداقت و داشتن گرایش ملی. اگر کسی گرایش قوم گرایانه یا منطقه گرایانه داشته باشد وتو خواهد شد. این موارد در یک جمعی قرار گرفته است که حدود ۴۵۰ نفر خواهند بود و توسط شورای راهبری معرفی خواهند شد. برای جلوگیری از تعارض منافع نیز اگر فردی که عضو کمیته است نامزد وزارت شد آن فرد از کمیته کنار گذاشته خواهد شد و جای او را یک فرد مشابه خواهد گرفت یعنی اگر استاد دانشگاه بود و نامزد شد یک استاد دانشگاه جای او را خواهد گرفت. همه اسامی که اعلام شده است بی اعتبار است و هنوز هیچ اسمی قطعی نشده است.

ظریف تصریح کرد: ما می.خواستیم فراخوان عمومی بدهیم که دیدیم کار شدنی نیست لذا این درخواست را از دو گروه کردیم از شخصیت های ملی مانند دکتر خاتمی، روحانی و جلیلی و ... از همه درخواست کردیم نامزدهایشان را معرفی کنند گروه دوم نهادهای جامعه مدنی هستند از حزب موتلفه  تا جبهه اصلاحات از انجمن های علمی و صنفی فعال درخواست کردیم و گروه های صنفی و اتاق بازرگانی تا نامزدهای خود را معرفی کنند. یک مقداری فرصت را بیشتر کرده ایم و تا فردا اسامی هر نامزدی که برای ما بیاید بررسی خواهیم کرد و به کمیته ها ارسال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این روند روندی است که ما چندین لایه در آن قرار داده ایم برای اینکه اطمینان پیدا کنیم که شفاف است و فلیتر آن خرد جمعی در کمیته است و تعارض منافع در آن وجود ندارد. ما هیچ لابی گری پشت صحنه نداریم و همه باید در کمیته ها بررسی شود و اعلام کردیم هر یک از اعضای کمیته با نامزدی بیرون از کمیته جلسه برگزار کند هر دو حذف خواهند شد و ما تلاش می کنیم که یک روند شفاف را انجام دهیم و به نتیجه امیدوار هستیم البته ممکن است کار دشواری را در پیش داشته باشیم امیدواریم این تجربه خوبی از مشارکت و مردم سالاری باشد مردم با شکیبایی این روند را پیگیری کنند و قضاوت زودهنگام نداشته باشند.

وی تصریح کرد: رییس جمهور دو هفته بعد از تحلیف فرصت دارد تا وزرا را انتخاب کنند اما ما تلاش خواهیم کرد که این کار را سریعتر انجام دهیم. ما ۳ تا ۵ نفر را به آقای رییس جمهور معرفی خواهیم کرد شما می دانید که ایشان زیر بار زور نمی رود و ما هم حد خودمان را می دانیم و فقط این افراد را صرفا معرفی می کنیم تا ایشان از بین این ها انتخاب کنند و بعد از آن به مجلس این افراد معرفی خواهند شد و در آنجا تایید خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گروه های مختلف سیاسی مشارکت داشته و استقبال کرده اند، گفت: تا جایی که من خبر دارم افراد مختلف و شخصیت های مختلف به ما پیشنهاد داده اند گروه های صنفی به ما پیشنهاد داده اند تعدادی از شخصیت ها به ما پیشنهاد داده اند هیچ کسی هم حق ندارد هیچ پیشنهادی را حذف کند و باید همه پیشنهادها به کمیته ها داده شود و در آن جا بررسی شود. این کابینه ائتلافی نخواهد بود این کابینه وحدت ملی خواهد بود اما ائتلافی نیست ما باور بر گفتمان رییس جمهور و گفتمان انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی داریم. ما نمی خواهیم نامزدهایی داشته باشیم که در چهارچوب این گفتمان نباشند مردم به این یک نفر رای داده اند و این یک نفر هم افراد مختلفی را با دیدگاه های مختلف که بتوانند با این گفتمان کار کنند انتخاب می کنند ما به دنبال کابینه ائتلافی نیستیم کابینه ائتلافی نمی تواند کار کند بلکه باید یک کابینه منسجم باشد.

ظریف تصریح کرد: گروه های فعال اصولگرا و اصلاح طلب و موتلفه و از افراد فعال اصولگرا مانند آقای حداد و ناطق خواسته شده تا اگر می خواهند فردی را معرفی کنند. فرم ما اتوماتیک است و ۴ شاخص وتویی داریم پایبندی به مبانی انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی پایبندی به گفتمان رییس جمهور پاک دستی و صداقت و داشتن گرایش ملی و نداشتن گرایش قوم گرایی و منطقه گرایی همچنین جوان و احترام به کار کارشناسی داشته باشد اگر فرد جوان باشد امتیاز بیشتری می گیرد اگر زن باشد ۱۰ امتیاز می گیرد اما اگر مرد باشد امتیازی نمی گیرد. اگر از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیاز میگیرند و اگر از مسلمانان شیعه باشند امتیازی نمی گیرند این امتیازها و مکانیزم ها برای این است که از افراد شایسته در زنان و گروه ها و جوانان و ادیان و مذاهب استفاده شود سابقه عضویت در دولت نیز نمره منفی خواهد داشت ما می خواهیم از وزرای سابق به عنوان مشاور استفاده کنیم. تلاش می کنیم که یک نگرش جدید وارد دولت شود لذا تلاش می کنیم ۶۰ درصد کمتر از ۵۰ سال بوده و ۶۰ درصد از وزرای سابق نباشند و بتوانیم از جوانان و نیروهای تازه نفس استفاده کنیم و امیدوارم افرادی که بما معرفی می شوند این امکان را به ما بدهند که چنین انتخابی داشته باشیم. اسامی که در فضای مجازی هم دیده می شود اکثرا بی پایه است و البته نهایی هم نیست.

وی درباره سهم جبهه اصلاحات گفت: آقای پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات بود. البته مستقلین، اعتدالیون و اصولگرایان هم طرفدار آقای پزشکیان بودند. لذا یک رنگین کمانی از گروه های سیاسی حضور داشتند اما واقعیت این است که یک سهم در گروه ها برای جبهه اصلاحات قرار داده ایم و از اعضای ستاد آقای پزشکیان در این گروه ها نماینده داریم، چراکه این افراد در بین مردم هستند و منعکس کننده نگرانی های جامعه و مردم هستند لذا این یک سهم خواهی نیست بلکه انتقال ملاحظات و نگرانی ها و دل مشغولی های مردمی است که در این سه هفته الی ۴ هفته با دوستان ما در ارتباط بوده اند. آقای خاتمی هیچ فشاری بر این کار نگذاشته اند. من خودم با ایشان صحبت کرده ام و ایشان از این جهت ورودی نداشته اند، راهنمایی کرده اند اما دخالتی نکرده اند. دیگر بزرگان اصلاحات هم همچنین اینگونه بوده است من این نگرش را در بزرگان اصلاحات و سایر بزرگان دیده ام و همه می خواهند کار را جلو ببرند. 

وی درباره ملاک انتخاب نهایی در کارگروه ها گفت: به تک تک وزرا رای مخفی در کارگروه ها داده خواهد شد فرم این انتخاب را در توییتر و اینیستاگرام خودم قرار داده ام و مردم هم می توانند ببیند. این فرم ها توسط اعضای کارگروه ها پر می شود و بعد بررسی می شود. ما در این خصوص مدل های مدیریتی را بررسی کرده ایم و شاخص هایی را در نظر گرفته ایم که مشخص شود که فردی که انتخاب می شود تا چه میزان می تواند جمعی را مدیریت کند و یا پختگی لازم را برای انجام کار دارد ما بار اولمان است که از این طریق کار می کنیم پس قطعا مشکل خواهیم داشت. دلمان می خواهد روندی ایجاد شود که هم اصلاح شود و هم ادامه داشته باشد.

وی درباره تعداد منتخبان و معرفی آنها به رییس جمهور گفت: هر کارگروه حداقل ۳ و حداکثر ۵ نفر را به شورای راهبری معرفی می کند و شورای راهبری یک دوره با حضور متخصصان این افراد را بررسی کرده و ۳ نفر را به رییس جمهور معرفی می کند اگر کارگروهی نامزد پوششی هم داشته باشد یعنی اگر ۵ نامزد معرفی کند در حالی که ۴ نامزد آن ها پوششی است و یک نامزد منظور آن ها است ما هر ۵ نامزد را رد می کنیم. دوستان ما نگران هستند که این کارگروه ها طوری چیده شده اند که یک نامزد از آن ها بیرون بیاید که من اطمینان می دهم چنین چیزی نخواهد بود. کارگروه ها باید ۵ نامزد واقعی را معرفی کنند اگر این کار را نکنند کل نامزدهای آن ها رد خواهند شد. 

ظریف درباره اتمام کار و معرفی وزرا به رییس جمهور گفت: ما روز اول که کار را شروع کردیم امیدواریم بودیم تا سی تیرماه کار تمام شود اما به خودمان ارفاق کرده ایم که تا سه مرداد کار را تمام کنیم.

ظریف افزود: فکر می کنم تا سوم مرداد اسامی نهایی به رئیس جمهوری معرفی می شوند تا چند روزی هم خود او بررسی را انجام دهد و در نهایت وزرا به مجلس معرفی شوند.

وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به اثرگذاری این روند در انتخاب وزرای پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی از صداوسیما برای در اختیار گذاشتن فرصت توضیح این روند، قدردانی کرد. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.