بازدید سایت : ۴۳۸۳۹

ظریف: قرار نیست ما به جای رئیس جمهور انتخاب کنیم

ما وزرا را انتخاب نمی کنیم و انتخاب با رئیس جمهور است. طبق قانون اساسی و بر مبنای عقل سالم، رئیس جمهور است که باید این افراد را انتخاب کند و ما در این مسیر انتخاب به رئیس جمهور کمک می کنیم.

ظریف: قرار نیست ما به جای رئیس جمهور انتخاب کنیم
تین نیوز

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم تاکید کرد: ما وزرا را انتخاب نمی کنیم و انتخاب با رئیس جمهور است. طبق قانون اساسی و بر مبنای عقل سالم، رئیس جمهور است که باید این افراد را انتخاب کند و ما در این مسیر انتخاب به رئیس جمهور کمک می کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در همایش اعضای کمیته های مشورتی انتخاب دولت چهاردهم که با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که برای دولتی پیشنهاد اعضای کابینه را انجام می دهیم که به یمن ۱۴ معصوم(ع)، «دولت چهاردهم» نام گرفته است؛ و از خداوند بزرگ مسألت داریم که به برکت این ۱۴ نور پاک، این دولت را موفق کند که در جهت آرمان های امام خمینی(س)، خواست مردم و رفع نگرانی های این مردم بزرگ که به فرموده امام راحل ولی نعمت ما هستند، عمل کنیم و ان شاء الله دوستان ما در دولت و مخصوصا رئیس جمهور محترم از این آزمون بزرگ الهی موفق خارج شوند.

رئیس شورای راهبردی انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، یادآور شد: آنچه در انتخابات ۱۵ تیر اتفاق افتاد، یک حرکت جدید برای یافتن قدرت ملی بود. قدرت ملی ما بیش از هر چیز بر مردم ما استوار است و این حضور مردم، گرچه تعداد قابل توجهی از مردم تصمیم گرفتند که در این انتخابات شرکت نکنند، اما به نسبت انتخابات قبلی یک حضور چشم گیر در این انتخابات باعث شد کسانی که به جدا کردن دولت از ملت یا ملت از دولت چشم بسته بودند و تلاش داشتند با انواع روش ها ملت را روز به روز از دولت و حاکمیت دور کنند، الآن مجبور هستند در سیاست های خودشان تجدیدنظر کنند.

وی با تأکید بر اینکه به ویژه برای امنیت ملی این دستاورد بسیار بزرگی است، افزود: ما مجددا این را مدیون این مردم بزرگ هستیم که این کار را کردند. این امید را ما باید زنده نگه داریم؛ چراغی که به سمت خاموشی می رفت، دوباره ان شاء الله روشن شده و ما نه تنها نباید اجازه بدهیم این چراغ دوباره خاموش شود، بلکه باید این چراغ را هر روز پرنورتر کنیم. راه پرنور کردن این چراغ این است که مردم درک کنند که در این روند مشارکت دارند؛ و این حرکتی که به ابتکار آقای پزشکیان شروع شده، شجاعت بسیار زیادی طلب می کرد که بعد از مدت ها که روند انتخاب کابینه محرمانه و پشت درهای بسته بود، امروز به مشارکت مردم گذاشته شده و مردم اجازه پیدا کرده اند از طریق دوستانی که نخبگان این جامعه و نمایندگان اقشار مختلف این جامعه هستند، در این روند مشارکت کنند.

ظریف گفت: طبیعی است که هر برادر یا خواهری که برای عضویت در این کمیته ها انتخاب می شد، به معنی کنار گذاشتن یک برادر یا خواهر دیگری بود که متوقع بود و حتی حق این را داشت که در این روند مشارکت کند. ما مردم فرهیخته بسیاری داریم و بسیاری از این مردم شایسته حضور در این روند هستند. اما مخصوصا با توجه به فرصت کمی که داشتیم، نمی شود روندی که از یک تعدادی فراتر برود را مدیریت کرد. لذا دوستان ما که در کمیته ها هستند باید بار سنگین نمایندگی اقشار مختلفی که در این انتخابات شرکت کردند را روی دوش شان حس کنند. همه ما باید احساس کنیم که از طرف این ملت داریم این کار را می کنیم و نماینده خودمان یا دوستان و جناح مان نیستیم و نماینده این مردم هستیم.

وی تأکید کرد: ما بار امید مردم را بر دوش داریم و نباید اجازه بدهیم به خاطر اینکه ما به برخی گرایش ها، نگرش های شخصی و دیدگاه ها پای بند بمانیم، این بار یا عبارتی، این «چراغ» از بین برود. دیدگاه هایی که ما به آنها متعهد هستیم، همان است که در سنجه ها گفته ایم. باور به انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی و گفتمان رئیس جمهور، پاکدستی، صداقت، شجاعت و داشتن نگرش ملی اصول ما هستند؛ و بعد، صلاحیت ها و توانمندی های افرادی که در این روند مشارکت دارند.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، تأکید کرد: هیچ ملاحظه دیگری نداریم؛ این ملاحظه را نداریم که این طرف دوست ما است و باید به شکلی انتخاب کنیم که بتوانیم در برابر مردمی که به این روند دل بسته اند، از این انتخاب مان دفاع کنیم. باید به شکلی انتخاب کنیم که بتوانیم برای هر یک از این افراد فهرستی از سجایا ارائه بدهیم تا مردم بتوانند باور کنند که این انتخاب خوبی بوده است.

وی افزود: نکته بعدی که لازم است عرض کنم این است که ما انتخاب نمی کنیم و انتخاب با رئیس جمهور است. طبق قانون اساسی و بر مبنای عقل سالم، رئیس جمهور است که باید این افراد را انتخاب کند و ما داریم در این مسیر انتخاب به رئیس جمهور کمک می کنیم. لذا اینکه به یک نفر نمره ۲۰ و به دیگری نمره ۵۰ بدهیم یا رأی گیری کنیم و بگوییم یک نفر اول و دیگری پنجم است، هیچ کمکی به رئیس جمهور نمی کند. ما سنجه هایی را طراحی کرده ایم و باید به آن سنجه ها امتیاز بدهیم؛ یعنی ما می خواهیم در این روند ارزیابی به رئیس جمهور کمک کنیم.

ظریف تصریح کرد: ما فرصت کنیم با این نامزدها گفت وگو می کنیم و گزارش خواهند داد یا رزومه های آنها را بررسی و بعد امتیازاتی را وارد می کنیم. این امتیازات مبنای تصمیم نهایی آقای رئیس جمهور خواهد شد که می تواند از این فهرست و یا از فهرست دیگری یا فرد دیگری را انتخاب کند. لذا ما نقش خودمان را خوب انجام می دهیم و قرار نیست ما به جای رئیس جمهور انتخاب کنیم؛ بلکه قرار است ما به رئیس جمهور کمک کنیم و این بار برای اولین بار در تاریخ ۴۵ ساله گذشته، ما داریم این کار را شفاف و بر اساس سنجه هایی انجام می دهیم که همه مردم ایران آنها را دیده اند، علمی و کارشناسی شده است.

وی افزود: ما می خواهیم بر اساس این سنجه ها به مردم نشان بدهیم افرادی که به رئیس جمهور معرفی شده اند صلاحیت دارند. لذا من تقاضا می کنم این روند را با دقت و با هدف کمک کردن به رئیس جمهور، نه با هدف قرار دادن رئیس جمهور در برابر یک انتخابی که ممکن است به دلایل مختلف قابل قبول نباشد، انجام بدهید.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، گفت: باید آبروی فردی که در حد وزارت و یا ریاست یک سازمان مطرح است، حفظ شود. درست نیست اخباری را به بیرون درز بدهیم که این پنج نفر نامزد برجسته شدند و حتی اگر قرار باشد آقای رئیس جمهور از این پنج نفر هم انتخاب کند، چهار نفر آنها انتخاب نخواهند شد و یک نفر انتخاب خواهد شد. شما حساب کنید که برای آن چهار نفر در برابر خانواده و جامعه چه شرایطی ایجاد می شود، وقتی این اسامی بیرون بیاید و منتشر شود.

وی تأکید کرد: ما شفافیت را راه انداخته ایم، ولی در این روند شفاف نباید آبروی مردم هزینه شود. در واقع نباید حیثیت خانواده ها هزینه شود. ما در این روند می خواهیم به رئیس جمهور کمک کنیم؛ ارزیابی داشته باشیم و این ارزیابی را محرمانه به رئیس جمهور محترم ارائه بدهیم. لذا من از اعضای کمیته ها، رؤسای کمیته ها و کارگروه ها صمیمانه تقاضا دارم که این راه را با جدیت و دقت انجام بدهند.

ظریف اظهار داشت: این یک تجربه جدید است و حتما ایرادهای فراوان دارد. نمی توانیم کاری که ظرف سه هفته شروع کرده ایم و می خواهیم پایان بدهیم را بدون عیب و نقص انجام بدهیم. در همین انتخاب دوستان عضو کمیته ها ایرادهایی هست؛ به خاطر اینکه هر انتخابی به معنی کنار گذاشتن صدها نفر است و خود این صدها نفر را ناراضی می کند. از خود این ایراد دارد تا احتمالا روش هایی که ما استفاده می کنیم.

وی  گفت: می خواهیم در این روند این امید را زنده و یک راه جدید ایجاد کنیم. در واقع یک مسیر را نهادینه کنیم و برای اینکه این مسیر را نهادینه کنیم، حساب کنیم که فقط در افرادی که انتخاب می کنیم یا به آنها رأی می دهیم تأثیر نمی گذاریم و راجع به یک روند شفاف در آینده ان شاء الله تأثیرگذار خواهیم بود. اگر این امید زنده و باعث شود که مردم به صندوق رأی بازگردند و باعث شود در انتخابات آینده شوراها و مجلس شورای اسلامی به جای ۳۰ درصد، ۸۰ درصد مشارکت داشته باشیم، بزرگترین خدمت به امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران و رفع تحریم ها انجام شده است.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم در پایان افزود: این امر به آقای پزشکیان این امکان را می دهد که با کمک یارانشان در دولت آینده، ان شاء الله تحریم ها را بردارند، آینده بهتری را برای مردم رقم بزنند و ما هم بتوانیم ادعا کنیم در این مسیر که ایشان با شجاعت انتخاب کرده نقش کوچکی را ایفا کرده ایم. دو سه روز بسیار پر کاری را پیش رو خواهیم داشت و امیدوارم که خداوند را حاضر و ناظر بر رفتارمان بگیریم و ان شاء الله خداوند به همه ما توفیق بدهد در این مسیر موفق باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.