بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ بایدن از هریس حمایت کرد/ ترامپ: هریس را راحت‌تر شکست می‌دهم!

دردسر دموکرات‌ها برای دوران پسابایدن؛ هریس یا انتخابات کوچک؟

بایدن از هریس حمایت کرد/ ترامپ: هریس را راحت‌تر شکست می‌دهم!
تین نیوز

رئیس جمهور آمریکا پس از کناره گیری از رقابت های انتخاباتی، از معاون خود حمایت کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات پس از کناره گیری از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، از «کامالا هریس» معاون خود حمایت کرد.

بایدن پس از عملکرد فاجعه بار در مناظره با دونالد ترامپ رقیب جمهوری خواه خود و همچنین عقب افتادن از او در نظرسنجی ها، تحت فشار شدید دموکرات ها برای کناره گیری قرار گرفته بود.

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دوستان دموکرات من، من تصمیم گرفتم نامزدی (انتخابات) را نپذیرم و تمام انرژی خود را بر روی وظایف خود به عنوان رئیس جمهور برای باقی مانده دوره خود بگذارم».

او با بیان اینکه «اولین و بهترین تصمیم» او به عنوان نامزد حزب موکرات در سال ۲۰۲۰ انتخاب هریس به عنوان معاون رئیس جمهور بود، نوشت: «امروز می خواهم حمایت کامل و تایید خود را برای کامالا به منظور نامزدی حزب ما در سال جاری اعلام کنم».

رئیس جمهور آمریکا در پایان پیام خود نوشته است: «دموکرات ها، زمان اتحاد و شکست ترامپ است. بیایید این کار را انجام دهیم».

ترامپ: هریس را راحت تر شکست می دهم

نامزد حزب جمهوری خواه انتخابات آمریکا در واکنش به کناره گیری رقیب دموکرات خود از ادامه رقابت ها، گفت معاون او را راحت تر شکست می دهد.

چند روز پس از تشدید فشارهای دموکرات ها برای کناره گیری «جو بایدن» از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، او در نهایت شامگاه یکشنبه با انتشار بیانیه ای از ادامه این کارزار کناره گیری کرد.

بایدن همچنین کامالا هریس معاون خود را بهترین فرد برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ معرفی و از او حمایت کرد.

«دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان در مصاحبه با شبکه سی ان ان درباره کناره گیری رقیب خود، بایدن را «با اختلاف، بدترین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده» دانست.

درحالی که هنوز مشخص نیست نامزد حزب دموکرات برای رویارویی با ترامپ چه کسی است، او گفت فکر می کند که هریس را راحت تر از بایدن شکست می دهد.

دردسر دموکرات ها برای دوران پسابایدن؛ هریس یا انتخابات کوچک؟

 

همچنان که دموکرات ها در حال بحث بر سر جانشینی بایدن برای انتخابات هستند، آن ها درگیر بحث موازی دیگری نیز شده اند؛ اینکه آیا هریس را جانشین بایدن کنند یا یک «انتخابات کوچک مقدماتی» را سریعا برگزار کرده تا قبل از مجمع ملی حزب در ماه اوت نامزد جدیدی انتخاب کنند.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا در پی کناره گیری «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از رقابت های انتخابات آمریکا که حالا از حمایت او هم برخوردار است، به عنوان کسی که به عنوان نامزد جانشین برای بایدن وارد رقابت شود، مورد توجه قرار گرفته است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «الیزابت وارن» سناتور دموکرات اخیرا سیگنال خود را در حمایت از ورود هریس به رقابت انتخاباتی فرستاده و گفته بود در صورتی که بایدن انصراف دهد معاون او «آماده برخاستن است.»

هریس روز شنبه و در مراسم جمع آوری کمک های مالی اهداکنندگان در شهر پرینستاون ایالت ماساچوست که با شرکت ۱۰۰۰ مهمان برگزار شده و طبق اعلام برگزارکنندگان، ۲ میلیون دلار کمک مالی را جذب کرد. او نه صحبتی از درخواست برای انصراف بایدن از رقابت انتخاباتی و نه صحبتی از اینکه خودش به عنوان نامزد جانشین وارد رقابت شود، نکرد. او به تکرار دوباره وعده خود پرداخته و گفت: «ما قرار است در این انتخابات پیروز شویم.»

سخنرانی انتخاباتی هریس در ماساچوست

انتخاب هریس، یک تیر با چند نشان

به باور آسوشیتدپرس، حزب دموکرات با انتخاب هریس با یک تیر چند نشان زده و برای نخستین بار یک نامزد زن، سیاه پوست و دارای رگه ای از جنوب آسیا را به عنوان نامزد ریاست جمهوری خود معرفی کرده و یک لحظه تاریخی را رقم می زند، اما هنوز این معرفی به هیچ وجه قطعی نیست.

چهره های رده بالای دموکرات ها از جمله «نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا اجرای یک فرآیند گزینشِ باز برای انتخاب جانشین بایدن را ترجیح می دهند و در این میان برخی بر این باورند این روند باعث تقویت موضع هر نامزد دموکراتی برای مقابله با «دونالد ترامپ» نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه می شود.

«آلکساندریا اوکازیو کورتز» نماینده دموکرات ترقی خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز اخیرا در یک پست منتشر شده در شبکه های اجتماعی که جنجالی شد، گفت: «اگر فکر می کنید بین دموکرات های خواستار انصراف جو بایدن از رقابت انتخابات اتفاق نظری بر سر حمایت از کامالا هریس، معاون رئیس جمهور به عنوان نامزد جانشین وجود دارد، اشتباه می کنید.»

تجمع انتخاباتی بایدن

شادی در اردوگاه جمهوری خواهان

خبرگزاری آسوشیتدپرس می نویسد: «دموکرات ها در ضمن انتشار علنی رایزنی های اخیر خود بر سر نامزد ریاست جمهوری حزب، یک دوره فوق العاده آکنده از تلاطم و بی اطمینانی را طول می دهند. بایدن حالا باید دست به انتخابی سرنوشت ساز زده تا مسیر آمریکا و حزبش را با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ماه نوامبر تعیین کند».

در ادامه این مطلب آمده است: «در مقابل اما جمهوری خواهانی که درگیر سال ها نزاع آشوبناک داخلی تلخی بر سر تعیین کردن ترامپ به عنوان نامزد ریاست جمهوری حزب بوده اند، سرخوش از وضعیتی که اکنون دارند، رو به حمایت از دستور کار راست افراطی این رئیس جمهور سابق به رغم محکومیت قضایی او در پرونده پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های مستهجن و محاکمه او در پرونده مربوط به تلاش برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آورده اند.»

بایدن هر چند به مدت یک هفته تجمعات انتخاباتی و مصاحبه های متعدد را برگزار و اصرار کرد که بهترین نامزد دموکرات برای شکست ترامپ در یک رقابت مجدد انتخاباتی محسوب می شود، اما در نهایت کناره گیری کرد.

تعداد قابل توجهی از دموکرات ها به شک افتاده و تردید داشتند بایدن بتواند پس از عملکرد نامناسبش در مناظره ماه گذشته با ترامپ کنترل کاخ سفید و حتی کنگره را بعد از انتخابات نوامبر در دست دموکرات ها حفظ کند.

ترامپ و حامیانش

بایدن مشعل را به هریس تحویل دهد

«مارک تاکانو» نماینده ارشد دموکرات عضو کمیته امور کهنه سربازان مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به جمع نزدیک به ۳۶ دموکرات دیگر کنگره که خواستار انصراف بایدن از رقابت انتخاباتی بودند، پیوست. او که اهل ایالت کالیفرنیاست، از بایدن خواست «مشعل را به هریس تحویل دهد.»

حامیان مالی دموکرات ها نیز بیش از پیش نسبت به چشم انداز پیش روی بایدن اظهار نگرانی کرده بودند.

«مورگان مک گاروی» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کنتاکی نیز با درخواست برای خروج بایدن از رقابت انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «این که ما تاکید کنیم که بایدن نباید در ماه نوامبر آتی نامزد ریاست جمهوری حزب باشد، جای خوشحالی ندارد.»

بایدن در میان نمایندگان کنگره

انتخابات کوچک با حضور هریس

تاکنون تعداد کمی از قانونگذاران دموکرات خواستار خروج بایدن از رقابت انتخابات ۲۰۲۴ در بیانیه های خود از هریس به عنوان نامزد جانشین حمایت کرده اند. در مقابل اما گروه دیگر گفته اند که طرفدار تکرار مجدد یک فرآیند باز گزینش هستند که در نهایت باعث حمایت متفق القول حزب از نامزد جدید جانشین شود.

یک منبع نزدیک به نانسی پلوسی که نامش را فاش نکرد، گفت: «او دوست و تحسین کننده معاون رئیس جمهور آمریکا بوده اما معتقد است بهتر است نامزد ریاست جمهوری حزب از طریق یک چنین فرآیندی تعیین شود، چون برگزاری این فرآیند باعث تقویت موضع و شانس او برای پیروزی در انتخابات نوامبر آتی خواهد شد».

«زوئی لافگرن» نماینده دموکرات کالیفرنیا، از متحدان پلوسی که خواستار کناره گیری بایدن از رقابت انتخاباتی شده، روز جمعه به شبکه «ام.اس.ان.بی.سی» گفت: برگزاری یک به اصطلاح انتخابات کوچک مقدماتی دیگر دموکرات ها که شامل کامالا هریس هم شود منطقی است».

۲ سناتور دموکرات شامل «جان تستر» از ایالت مونتانا و «پیتر ولش» از ایالت ورمونت، ضمن درخواست خروج بایدن از رقابت انتخابات ۲۰۲۴ گفته اند که از برگزاری یک فرآیند معرفی نامزد جدید حزب حمایت خواهند کرد.

تصویر بایدن در کنوانسیون ملی جمهوری ‌خواهان

انتخابات کوچک عملی است؟

حامیان تعیین هریس به عنوان نامزد جانشین می گویند در نظر گرفتن شخص دیگری غیر از هریس به عنوان نامزد جانشین به لحاظ سیاسی غیرقابل تصور بوده و همچنین برگزاری انتخابات کوچک مقدماتی در اوایل ماه آینده میلادی قبل از آن که مجمع ملی حزب دموکرات در ۱۹ اوت در شیکاگو شروع شود، عملی نیست.

«بتی مک کالوم» نماینده دموکرات ایالت مینه سوتا نیز با درخواست برای کناره گیری بایدن از رقابت صراحتا گفت، از هریس به عنوان جانشین او حمایت می کند.

بعد از عملکرد فاجعه بار جو بایدن در مناظره حدود سه هفته پیش با ترامپ، معاون رئیس جمهور آمریکا به عنوان منطقی ترین نامزد جانشین برای این رئیس جمهور آمریکا مورد توجه قرار گرفت.

حامیان هریس در حالی او را یک جانشین طبیعی برای نامزدی بایدن می دانند که استدلال می کنند او به راحتی وارث سرمایه گذاری های ستاد انتخاباتی بایدن می شود، به دلیل داشتن سوابقش در قوه قضاییه برای پیگیری پرونده های قضایی علیه ترامپ مناسبت است و نظرسنجی ها حاکی از بخت و اقبال او برای پیروز شدن در انتخابات هستند. آن ها همچنین می گویند که او اولین معاون رئیس جمهور آمریکاست که زن و چند نژادی است و می تواند آرای رای دهندگان جوان و ترقی خواه را جلب کند.

اما از همین ابتدا بخش قابل توجهی از دموکرات ها در حمایت از او تردید داشته و بعضا خود را بالاتر از او می دانند. اخیرا ۲۴ نماینده دموکرات سابق مجلس نمایندگان آمریکا به بایدن نامه داده تا برای برگزاری یک کنوانسیون باز در ماه اوت لابی گری کنند اما هیچ اشاره ای به نام هریس نکردند.

تجمع دموکرات‌ ها با حضور هریس

آغاز دردسرهای دموکرات ها

به نوشته نشریه «یو.اس.ای تودی» ترامپ و دیگر جمهوری خواهان پیشتر با در نظر گرفتن این احتمال که هریس ممکن است زمانی به عنوان نامزد دموکرات ها پا به میدان بگذارد او را بی کفایت، بدون داشتن پایگاه محبوبیت اجتماعی و مقصر در شکست های دولت رئیسش می دانند. آن ها همچنین معتقدند که دردسرهای دموکرات ها تازه شروع شده است.

«بایرون دونالدز» نماینده جمهوری خواه از ایالت فلوریدا در مصاحبه ای با فاکس نیوز گفت: «ما واقعا بحث درباره سوابق کامالا هریس نداشته ایم.»

«نیکی هیلی» نامزد ریاست جمهوری سابق در رقابت مقدماتی جمهوری خواهان هفته گذشته در مجمع ملی این حزب یادآور شد که قبلا پیش بینی کرده بود که دموکرات ها به دنبال به میدان آوردن هریس در وسط رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ خواهند بود.

او اظهار کرد: «بیش از یک سال است می گویم که رای دادن به بایدن رای دادن به رسیدن هریس به ریاست جمهوری است. همه بعد از دیدن مناظره نخست انتخاباتی فهمیدند که این حرف درست است. اگر ما چهار سال ریاست جمهوری دیگر بایدن یا حتی یک روز ریاست جمهوری هریس را داشته باشیم، کشور ما وضعیتی شدیدا بد پیدا خواهد کرد.»

کامالا هریس

نظرسنجی ها چه می گویند؟

دموکرات های مخالف تعیین هریس به عنوان نامزد ریاست جمهوری جانشین، از سوی حزب نگران اعتبار او هستند.

یک کارمند سابق هریس اخیرا در مقاله ای در مجله آتلانتیک قدم جلو گذاشتن هریس به عنوان نامزد جانشین برای بایدن را یک «اشتباه بزرگ» خواند و گفت کسانی که مخالفان نامزدی هریس را «نژادپرست و حامی تبعیض جنسیتی» می دانند شتابزده قضاوت می کنند. او درخواست کرد که یک رقابت مقدماتی دوباره برگزار شده تا بخت او و نامزدهای دیگر در مبارزه با ترامپ آزموده و سنجیده شود.

نظرسنجی اخیری که از سوی مرکز «نورک» و خبرگزاری «آسوشیتدپرس» انجام و نتایجش هفته گذشته منتشر شد نشان داد ۵۸ درصد دموکرات ها معتقدند هریس یک رئیس جمهور خوب می تواند باشد. ۲۲ درصد بر خلاف این موضوع باور داشته و ۲۰ درصد هم گفتند که اطلاعات کافی درباره او ندارند.

هریس در ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ از والدینی مهاجر در ایالات اوکلند به دنیا آمد. «دونالد هریس» پدر او استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد بوده و «شیامالا گوپالان هریس» مادر او پژوهشگر درمان سرطان بوده است.

دونالد هریس از جاماییکا به آمریکا مهاجرت کرده و سابقه کار به عنوان مشاور اقتصادی چند نخست وزیر جاماییکا را در طول حرفه خود دارد. مادر کامالا هریس نیز در سال ۱۹۵۸ از هند به ایالات متحده مهاجرت کرد.

کامالا هریس یک خواهر کوچکتر به نام «مایا هریس» دارد که زمانی به عنوان مشاور ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ کار کرده است. او همچنین در ستاد انتخاباتی هریس به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ نیز فعال بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.