بازدید سایت : ۸۳۴۳۱

حضرت آیت الله خامنه ای: رعایت اخلاق در انتخابات ریاست جمهوری تحسین برانگیز بود

آیت الله خامنه ای افزودند: مردم رئیس جمهور شایسته ای را انتخاب کردند و بیانات ایشان متقن، عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردم سالاری دینی است. همه ما در حد خودمان باید کمک کنیم که آقای پزشکیان و دولت ایشان بتوانند کارهای بزرگ را انجام دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای: رعایت اخلاق در انتخابات ریاست جمهوری تحسین برانگیز بود
تین نیوز

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: انتخابات با آرامش، سلامت، رقابت، برخورد اخلاقی رقبا و رئیس جمهور منتخب برگزار شد که این برخورد اخلاقی تحسین برانگیز بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان گفتند: روز و مراسم تنفیذ آخرین برگ از کتاب قطور و پرمضمونی است که ملت عزیز ایران و دست اندرکاران به وسیله این انتخابات پرانگیزه تدوین کردند و در قفسه افتخارات کشور ماندگار کردند.

ایشان افزودند: خدا را شاکریم که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با وجود فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور شهید، مرحوم آقای رئیسی، به بهترین وجه و با آرامش، سلامت، رقابت، برخورد اخلاقی رقبا و رئیس جمهور منتخب پس از انتخابات برگزار شد؛ این برخورد اخلاقی تحسین برانگیز بود.  

آیت الله خامنه ای فرمودند: این آزمون مهمی برای کشور بود که با موفقیت انجام شد و نتیجه شیرین آن را ان شاء الله ملت عزیز خواهند چشید.  

ایشان تأکید کردند: نقش مهم آقای مخبر سرپرست ریاست جمهوری و هیئت دولت را در مدیریت امور کشور در حدود دو ماه گذشته را یادآوری می کنم و از آنها تشکر می کنم که نقش مهمی را ایفا کردند و به فضل الهی توانستند کشور را در وضعیت آرامش و با روحیه عمومی خوب مردم، به انتخابات برسانند. 

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: بحمدالله یک مردم سالاری آمیخته با رقابت و سلامت در کشور داریم. این مردم سالاری، ارزان و آسان به دست نیامده و نتیجه قیام مردم در قبال یک وضع نابسامان و مصیبت باری است که در گذشته وجود داشته است.

آیت الله خامنه ای افزودند: امام بزرگوار از روز اول پیروزی انقلاب با قاطعیت تمام یک امر بی سابقه در کشور را یعنی دخالت و حضور مردم و تأثیر آنها در اداره کشور را تثبیت کردند. این کار بزرگ امام بود و یکی از مهم ترین حوادث تاریخی کشور ماست.  

حکومت پهلوی هر چه بیگانگان خواستند، انجام داد

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: قبل از اینکه ملت ایران به رهبری امام خمینی به مردم سالاری دست پیدا کند، ما فقط تجربه مشروطیت را داشتیم که ناکام بود. در مشروطیت مردم تلاش کردند، شهید دادند و مبارزات فراوانی انجام شد، اما، چون یک رهبر قدرتمند، دارای نفوذ و مردمی بر سر کار نبود، از همان اولین روز ها کشور دچار آشفتگی شد و بیگانگان دخالت کردند، خودسرا های داخلی وارد میدان شدند و حدود ۱۵ سال کشور در حال آشفتگی بود و بعد هم دیکتاتوری خشن رضاشاهی بر سر کار آمد.  

ایشان گفتند: بین امضای حکم مشروطیت و روی کارآمدن یک دیکتاتور خشن بی رحم وابسته ای مانند رضا خان حدود ۱۵ سال بیشتر نشد. همه زحمات ملت با روی کارآمدن رضا پهلوی بر باد رفت. خصوصیت و شاخص مهم حکومت پهلوی اول، از یک طرف دیکتاتوری خشن و مظلوم کشی و فشار ملت و از طرف دیگر ذلت و اطاعت و انفعال در مقابل عوامل خارجی بود. رضاشاه را انگلیسی ها سر کار آوردند و هر چه آنها خواستند در سیاست، فرهنگ و نوع اداره کشور انجام شد.  

آیت الله خامنه ای افزودند: منابع ملی به غارت رفت، به مدت قرارداد ظالمانه نفت که در شُرف انتها بود، ۳۰ سال اضافه شد. مردم سرکوب شدند و با دین و دینداری و روحانیت علنا مبارزه شد و در اواخر دوره پهلوی اول، وقتی احساس کردند رضاشاه با شروع جنگ جهانی دوم گرایشی به آلمان هیتلری پیدا کرده، همان انگلیسی ها دست او را گرفتند و گفتند اخراج و سپس تبعیدش کردند. پسر نالایق او را جای او نشاندند و همان سیاست ها ادامه پیدا کرد.  

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: محمدرضا هم همان راه پدر را رفت؛ سخت گیری بر مردم، اختناق شدید داخلی، کمک به بیگانگان در تصرف منابع ملی ایران و عمدتا نفت و همچنین ذلت در برابر سیاست های بیگانه.

ایشان افزودند: در خاطرات خود خانواده پهلوی و نزدیکانشان هم به حرف هایی که می دانستیم و می گفتیم اقرار شده؛ از جمله تعیین نخست وزیر با هدایت و اراده بیگانگان، تعیین نوع خرید تسلیحات، نوع فروش نفت و قیمت هر کدام و فشار بی دریغ بر مردم وضع سیاست آنها بود.

آیت الله خامنه ای گفتند: محمدرضا پهلوی برای سرنگون کردن یک دولت ملی که استثنائا با رأی مردم بر سر کار آمده بود، به آمریکایی ها و انگلیسی ها متوسل شد تا کودتا کردند و دولت هم سرنگون شد. از این خیانت بالاتر و آشکارتر تصور نمی شود.  

مردم در انتخابات با انگیزه رأی می دهند

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: این مردم سالاری در ایران، از قیام ملت ایران در مقابل چنین وضعی برآمده است. ملت ایران هرگز دخالت در امور اداره کشور را تجربه نکرده بود. انقلاب اسلامی مردم سالاری را به دست امام بزرگوار و برجسته و بی نظیر به مردم هدیه کرد و قدر این حضور مردمی را باید دانست.  

ایشان گفتند: در جمهوری اسلامی ده ها انتخابات داشتیم و همه با رقابت، سلامت و حضور پرانگیزه مردم گاهی بیشتر و گاهی کمتر برگزار شده است. انگیزه دار بودن مردم در درجه اول اهمیت قرار دارد که مردم با انگیز پای صندوق رأی می دهند که همواره وجود داشته است.  

آیت الله خامنه ای افزودند: مردم رئیس جمهور شایسته ای را انتخاب کردند و بیانات ایشان متقن، عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردم سالاری دینی است. همه ما در حد خودمان باید کمک کنیم که آقای پزشکیان و دولت ایشان بتوانند کار های بزرگ را انجام دهند.

توصیه های رهبر انقلاب به دولت؛ از ظرفیت مردم استفاده کنید, جهادی کار کنید

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: در میان ملت ما کسانی که صاحب فکر، ابتکار، تجربه و نظر های جدید هستند، بی شمارند. وقتی انسان پای صحبت این و آن می نشیند، اینقدر حرف و فکر و ابتکار نو در سخنان گوناگون افراد می شنود که شگفت زده می شود. پیشنهاد هایی که مکتوب یا حضوری می دهند، آنچه به عنوان اعتراض یا پیشنهاد می گویند، همه برای انسان از این جهت مژده است که نشان دهنده فکر و ابتکار نو و همچنین تجربه خوب و راهگشا برای آینده است؛ از این ثروت عظیم ملی باید استفاده کرد. 

ایشان افزودند: دولت و رئیس جمهور با مردم و در میان مردم از ظرفیت عظیم آنها استفاده کنند و برای رسیدن به اهدافشان بهره بگیرند. در کنار این فرصت های انسانی، ثروت های طبیعی و مادی فراوانی هم وجود دارد. ثروت های طبیعی کشور ما خیلی بیش از آن چیزی است که ما تا به حال بهره گرفتیم. ما می توانیم کار های بزرگی را با تکیه بر این ثروت انسانی و به شرط همت بلند، دنبال کردن جدی کار ها و انتخاب همکاران خوب انجام دهیم.

آیت الله خامنه ای تأکید کردند: با روحیه جهادی کوه های مشکل را می شود از جا کند. کار جهادی یعنی خستگی ناپذیر، بی مزد و بی منت کار کردن، هدف را انجام وظیفه انسانی و خدایی قرار دادن و پیش رفتن. البته چارچوب های قانونی و اداری باید رعایت شود، اما کار جهادی کیفیت و نوع کار است. کار قانونی را صد در صد می شود به صورت جهادی و غیرجهادی انجام داد.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: خیلی ها ظاهر قانونی را رعایت می کنند، اما کار پیش نمی رود. آقای رئیس جمهور محترم چند روز قبل درباره همین با من صحبت می کردند که در برخی بخش های اداری، ما آدمی نشسته و موظف و مسئول است، اما محصول کارش در صبح تا شب قابل توجه نیست. این حرف درستی است و کار جهادی نقطه مقابل همین است.

ایشان فرمودند: دفاع مقدس ۸ ساله و مقابله با توطئه های پیچیده رنگارنگ دشمن و خنثی کردن آنها در حدود این ۴۰ سال با کار جهادی اتفاق افتاد. شهید رئیسی اهل کار جهادی بود و شب و روز نمی شناخت، دنبال آفرین و احسنت برای این همه کاری که می کرد، نبود و هر چه از دستش بر می آمد انجام می داد؛ خیلی ها هم نمی فهمیدند و کارهایی نبود که جلوی چشم مردم باشد.

آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اجتناب از کنترل از راه دور توصیه دیگر است. نمی شود مدیری بخواهد از راه دور کار ها را کنترل کند؛ بلکه باید در دل کار برود. بدون تعامل ارکان کشور نمی شود کار کرد. مجلس باید به دولت کمک کند و دولت هم روی حساسیت های مجلس حساب کند. قوه قضائیه در هر نقطه ای که مورد نیاز است، باید حضور فعال داشته باشد و نیرو های مسلح هر جایی که دولت و مردم نیاز دارند، طبق وظایفشان حضور پیدا کنند.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: این جلسات رؤسای قوا فرصت بسیار خوبی است و قبلا هم توصیه کردم و الان هم به آقایانی که اینجا هستند، توصیه می کنم این جلسات تبادل نظر را جدی بگیرند.  

امروز مسائل اقتصادی اولویت دارند

ایشان فرمودند: رعایت اولویت ها توصیه بعدی است؛ بنده نسبت به مسائل فرهنگی خیلی حساسم. مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم هستند. اما امروز از لحاظ زمانی اولویت با مسائل اقتصادی است. کار اقتصادیِ حساب شده قویِ پیگیر، نیاز است. البته در دولت قبل کار های با ارزشی انجام شده و کار هایی هم باید اضافه شود.

آیت الله خامنه ای گفتند: در مسائل اقتصادی هم از زاویه دید کلان در حوزه هایی مانند ارزش پول ملی، تولید، سرمایه گذاری، بهبود فضای کسب و کار باید به مسئله اقتصادی پرداخت و هم از نظر بهبود وضع معیشت مردم که یک کار فوری و کوتاه مدت است، کار هایی را می شود انجام داد. در هر دو زمینه کار هایی شده و خوب است ادامه پیدا کند.

احساسات و مجادله های زمان انتخابات نباید ادامه پیدا کند

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: توصیه بعدی مربوط به فضای احساسات عمومی ناشی از انتخابات است که مخاطب این آحاد مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی هستند. انتخابات طبعاً چالش برانگیز است؛ نباید به وسوسه های دو قطبی سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد. نباید احساساتی که در دوره انتخابات افراد را وادار به مجادله با یکدیگر می کرد، ادامه پیدا کند. نگذارید ادامه پیدا کند. انتخابات نباید موجب نِقار و دلخوری شود.

ایشان افزودند: در جمهوری اسلامی سلیقه ها و گرایش های گوناگون از اول انقلاب تاکنون بالا رفتند و پایین آمدند.  بعضی ها رأی آوردند و امروز و فردا دیگری رأی آورده؛ این امتحان است. در همه این انتخابات ها ملت ایران پیروز شده و شکست خورده نداریم.

آیت الله خامنه ای گفتند: کسانی که وارد میدان شدند و از نامزدی حمایت کردند و نامزد آنها رأی نیاورده، شکست نخوردند. نه آن کسی که نامزدش رأی آورده باید احساس اعتلا کند و نه آن کسی که نامزدش رأی نیاورده احساس شکست کند.  

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: قدرشناسی توان داخلی کشور و تکیه به توان داخلی توصیه بعدی به مسئولان است. ما می توانیم یک شعار همیشگی باقی بماند. این به معنای استفاده نکردن از توان خارجی نیست، هیچ عاقلی این حرف را نمی زند و باید از همه امکانات بهره برد. حتی گاهی دشمنان ما یک حرکتی انجام می دهند که به نفع ماست و باید از آن استفاده کرد. هیچ مسئله داخلی را متوقف و آویزان به یک موضوع خارجی نباید کرد.

ایشان گفتند: هر کاری که می توانید در سطح دنیا انجام دهید، انجام دهید. کار هایی که عزت آفرین است انجام دهید، اما از توان و قدرت و ابتکارات داخلی غفلت نشود. در مقابل امواج، حوادث جهانی و به ویژه منطقه ای، برخورد کشور فعال و اثرگذار باشد. با مسائل کوناگون چه از لحاظ سیاسی، علمی و پیشرفت ها و ابتکارات عجیب علمی مانند هوش مصنوعی فعالانه برخورد شود.  

آیت الله خامنه ای تأکید کردند: غفلت و خود را به غفلت زدن از آنچه در دنیا و منطقه پیش می آید، جایز نیست. هر حادثه ای پیش می آید، ما یک موضع در قبال آن داریم و آن موضع را صریح و روشن، با قوت و متانت ابراز کنید تا دنیا بشناسد و بفهمد ایران اسلامی در آن قضیه چه می گوید. دولت سیزدهم در این باره تلاش خوبی داشت؛ شهید خدمت مرحوم امیرعبداللهیان دیپلمات و مذاکره کننده خیلی خوبی بود و تلاش و فعالیت خوبی داشت. بنده از نزدیک کارهایش را می دیدم.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: اولویت هایی در ارتباطات خارجی داریم؛ یکی از آنها همسایگان متعدد ما هستند که از امتیاز های کشور است. اولویت دیگر، ارتباط با کشور هایی مانند کشور های آفریقا و آسیا است که میدان دیپلماسی ما را می توانند گسترش دهند. همچنین ارتباط مستحکم با کشور هایی است که در قبال فشار ها چه در سازمان ملل و چه در میدان عمل از ما حمایت کردند؛ ما هم باید قدرشناسی کنیم، این سیاست اولویت دار ماست.

ایشان گفتند: ما با کشور های اروپایی دشمنی نداریم. علت اینکه کشور های اروپایی را به عنوان اولویت ذکر نمی کنم، این است که با ما خوب برخورد نکردند. در قضیه تحریم های نفت و قضایای گوناگون و عناوین جعلی مانند حقوق بشر بد رفتار کردند. اگر این رفتار بد را نداشته باشند، آنها هم جزو اولویت ها هستند. البته چند تا کشور هستند که اذیت های آنها را فراموش نمی کنیم.

آیت الله خامنه ای تأکید کردند: امروز مسئله غزه، مسئله جهانی است. موضوع فلسطین یک روز مسئله میان کشور های اسلامی بود، اما امروز جهانی شده. از کنگره آمریکا تا المپیک پاریس این مسئله گسترش پیدا کرده. رژیم صهیونیستی زشت ترین چهره یک باند جنایتکار را از خودش نشان می دهد. اینها دولت نیستند، یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست هستند. آنها در ترور، قساوت و جنایت های عجیب و غریب نصاب جدیدی را در تاریخ جنایتکاری بشر در دنیا به جا گذاشتند.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: امروز بمب های سنگین صهیونیست ها بر روی سر کسانی ریخته می شود که حتی یک گلوله شلیک نکردند. کودکان داخل گهواره، بچه های ۵ ساله و ۶ ساله، زنان، بیماران در بیمارستان ها که به کسی گلوله شلیک نکردند. این جنایت بی سابقه است.

ایشان گفتند: قدرت مقاومت روز به روز بیشتر آشکار می شود و دشمن صهیونیستی با همه کمک های آمریکا و بعضی دولت های خائن نتوانسته نیروی مقاومت را زمین گیر و مغلوب کند. هدفی که اعلام کردند ریشه کن کردن حماس بود، اما مقاومت با قدرت کامل ایستادگی کرده است. دنیا، دولت ها و ملت ها و شخصیت های فکری و سیاسی باید در مقابل این حادثه تصمیم جدی تری بگیرند. کنگره آمریکا ننگ بزرگی را پریروز برای خودش متحمل شد که پای صحبت این چنایتکار نشست و گوش کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.