بازدید سایت : ۱۴۵۴۴۹

پیام نخستین سفر خارجی پزشکیان: نگاه ایران به منطقه همگام با توسعه مناسبات بین المللی

اینکه نخستین کشوری که آقای پزشکیان در مسئولیت جدید خود در ریاست جمهوری سفر می کند، کشور عراق است، تصادفی نیست.

پیام نخستین سفر خارجی پزشکیان: نگاه ایران به منطقه همگام با توسعه مناسبات بین المللی
تین نیوز |

استادیار دانشکده روابط اقتصادی بین المللی دانشگاه مالی روسیه معتقد است: انتخاب کشور عراق به عنوان نخستین مقصد سفرهای خارجی دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران گویای نگاه تهران به تقویت مناسبات منطقه ای همگام با توسعه مناسبات در سطح بین المللی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ایگور ماتویف در مسکو افزود: اینکه نخستین کشوری که آقای پزشکیان در مسئولیت جدید خود در ریاست جمهوری سفر می کند، کشور عراق است، تصادفی نیست.
وی اظهار داشت: سفر آتی پزشکیان به بغداد نشانه این است که با وجود توسعه گفت وگو بین تهران و واشنگتن، ایران قصد تضعیف جایگاه خود یا سوق دادن توجه عموم از مسائل منطقه ای به مسائل دیگری ندارد.

دکتر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفر خارجی خود، روز چهارشنبه به عراق سفر می کند.
 

مسعود پزشکیان

ایران از قدرت های تأثیرگذار و پیشرو در خاورمیانه است

این صاحب نظر روس در ادامه یادآور شد: این سفر در حالی انجام می شود که ایران با حفظ نفوذ خود در منطقه، یکی از قدرت های تأثیرگذار و پیشرو در خاورمیانه بوده و هست. این موضوع به ویژه در شرایط تخاصم با اسرائیل بسیار مهم است.

علاقه مندی بایدن به توافق با ایران

ماتویف در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت: کارشناسان غربی فکر می کنند که پیمان بستن ایران با ایالات متحده آمریکا در بستر برنامه هسته ای و کاهش تحریم ها، امکان پذیر است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شخصاً علاقه مند به دستیابی به توافق با ایران است چرا که نمی خواهد به عنوان ضعیف ترین رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ثبت شود؛ او آرزو دارد به عنوان رئیس جمهوری که بتواند با ایران پیمان ببندد در تاریخ ثبت شود.
این استاد دانشگاه گفت: برای آمریکایی ها این موضوع بسیار حائز اهمیت است، به این دلیل کارشناسان دنیا مسائل سیاست خارجی ایران در آینده نزدیک را بحث می کنند.

 ایگور ماتویف

 ایگور ماتویف

ایران، دکترین صبر راهبردی را دنبال می کند

ماتویف اظهار داشت: بیشتر اوقات از من سؤال می شود که پاسخ ایران به اقدامات تهاجمی آشکار اسرائیل شامل ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران چه خواهد بود؛ در پاسخ باید گفت که ایران هنوز دکترین صبر راهبردی را دنبال می کند چرا که ایران علاقه مند به درگیری بزرگ با توجه به پرهزینه بودن آن نیست، با این حال، شکی نیست که ایران، اقدامات تهاجمی اسرائیل را بی پاسخ نخواهد گذاشت.
این استاد روس گفت: ایران قصد ندارد که از حمایت و پشتیبانی از کشورهای دوست در منطقه دست بردارد، از این رو، محور مقاومت حفظ خواهد شد و به اقدامات تهاجمی اسرائیل پاسخ خواهد داد. این پاسخ در حفظ جایگاه ایران به عنوان قدرت منطقه ای حائز اهمیت خواهد بود.

همگرایی کریدورها به نفع منطقه

استادیار دانشکده روابط اقتصادی بین المللی دانشگاه مالی روسیه همچنین اظهار داشت: از نظر اقتصادی، ایران علاقه مند به اجرای پروژه های سودمند متقابل با عراق است.
وی ادامه داد: چند پروژه کریدور حمل نقل از جمله پروژه های منطقه ای وجود دارند. مثلأ راهگذر شمال - جنوب که از هند تا روسیه، از ایران، کشورهای حاشیه خزر عبور می کند. از سوی دیگر «راه توسعه» پروژه ترکیه و عربی، از جنوب عراق و خلیج فارس تا ترکیه وجود دارد. علاوه بر این، سوریه علاقه مند است از ساحل مدیترانه ای خود تا بیابان سوریه، زیرساخت های حمل و نقل را ایجاد کند.
ماتویف اظهار داشت: بهتر است این پروژه ها با یکدیگر رقابت نکنند و برای تسهیل حمل و نقل بار، همگرا شوند.
این صاحب نظر روس اظهار داشت: فکر می کنم روسیه علاقه مند به شکل گیری همین همگرایی است. هر همکاری سازنده ای، منافع مسکو را تأمین می کند. مهم ترین مقوله این است که این همکاری سودمند، متقابل و برابر باشد.

دستور کار سفر پزشکیان گسترده خواهد بود

این استاد دانشگاه گفت: فکر می کنم که سفر پزشکیان رئیس جمهور ایران انگیزه برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق با حل و فصل مسائل زیرساخت های حمل و نقلی شود تا این پروژه ها کاراتر و مثمرثمر تر باشند. به نظر من همکاری سازنده و سودمند متقابل همیشه بهتر از رقابت است.
وی ادامه داد: دستور کار سفر آتی رییس جمهور ایران به عراق گسترده و پرکار خواهد بود و مسائل وضعیت در منطقه و جنگ در نوار غزه، مناقشه با اسرائیل و اجتناب از درگیری بزرگ در منطقه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
ماتویف گفت: انتظار می رود همراه با گفتگوی نزدیک سیاسی بین دو کشور، جنبه اقتصادی شامل همگرایی، پروژه های اقتصادی مشترک که برای منطقه ثمربخش است هم مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
من فکر می کنم که روسیه هم علاقه مند به همکاری با ایران و عراق، اجرای پروژه های چندجانبه ای بر اساس منافع متقابل و با احترام به منافع یکدیگر است. این موضوع در «اصول سیاست گذاری خارجی فدراسیون روسیه» تصویب شده در مارس سال ۲۰۲۳ تأکید شده است.

دکتر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفر خارجی خود  چهارشنبه ۲۱ شهریور عازم عراق خواهد شد.

دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی عراقی و امضای اسناد همکاری و یادداشت های امنیتی از جمله برنامه های این سفر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.