بازدید سایت : ۱۱۰۴۰۹

سیاه نمایی تازه درباره مناسبات ایران و روسیه

نشست مقامات بلندپایه امنیتی کشورهای عضو گروه بریکس در سن پترزبورگ، موضوعی که برخی در شبکه های اجتماعی با نادیده گرفتن نکات برجسته این رویداد به طرح ادعاهایی نادرست پرداخته اند.

سیاه نمایی تازه درباره مناسبات ایران و روسیه
تین نیوز |

نشست مقامات بلندپایه امنیتی کشورهای عضو گروه بریکس در سن پترزبورگ روز پنجشنبه ۲۲ شهریور با دیدارهای برخی نمایندگان ارشد کشورها با رئیس جمهور روسیه پایان یافت، موضوعی که برخی در شبکه های اجتماعی با نادیده گرفتن نکات برجسته این رویداد به طرح ادعاهایی نادرست پرداخته اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در کاخ کنستانتینوفسکی، اقامتگاه تابستانی و محل ملاقات های روز پنجشنبه پوتین در سن پترزبورگ حضور داشت، ابتدا تعداد محدودی از مقامات ارشد کشورهای شرکت کننده از جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه چین و مشاور امنیت ملی هند حضور داشتند.

نکته قابل توجه در جانمایی صندلی مقامات ارشد در دیدار گروهی با پوتین
نکته جالب توجه در میزبانی روس ها، جانمایی مقامات ارشد شرکت کننده از ایران و چین در روبروی رئیس جمهور روسیه بود.

پوتین، تنها با نمایندگان سه کشور از جمله ایران دیدار جداگانه داشت
پس از آن نوبت به ملاقات های دوجانبه رسید که در این میان، پوتین تنها با نمایندگان سه کشور (ایران، چین و هند) ملاقات دوجانبه داشت.
نمایندگان ارشد برزیل، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، اتیوپی و مصر، تنها در دیدار جمعی حاضر بودند و ملاقات جداگانه ای با رئیس جمهور روسیه نداشتند.


ترتیبات پروتکلی برای همه ملاقات های جداگانه یکسان بود
ترتیبات پروتکلی روس ها برای همه این دیدارها به گونه ای بود که ابتدا مقام میهمان به همراه میزبان وی (سرگئی شایگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه) در اتاق ملاقات حضور می یافتند و سپس، پوتین به محل دیدار می آمد.

نخستین دیدار جداگانه رئیس جمهور روسیه با وانگ یی وزیر امور خارجه چین بود.
کانال تلگرامی کرملین، فیلمی را از انتظار وانگ یی برای ورود پوتین منتشر کرد و پس از آن، ورود هیأت های هند و ایران، اطلاع رسانی شد.

بررسی فیلم های منتشر شده در کانال رسمی کرملین که هم اینک نیز در دسترس است، گویای آن است که ترتیبات تشریفات دیدار پوتین با هر سه مقام ارشد امنیتی چین، هند و ایران به یک شکل بود.

در این میان، برخی کانال ها با پخش فیلمی از محل نشست، شیوه برخورد روس ها را به نادرستی به عنوان تحقیر ایران معرفی کردند؛ در حالی که اینگونه نبود.
این کانال ها که به این بهانه به مناسبات ایران و روسیه حمله کردند، از بیان دستاوردها و مباحث مهم این ملاقات و نشست های بریکس خودداری کردند.

واقعیت هایی که قابل کتمان نیستند
سفر نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی به سن پترزبورگ و دیدارهای علی اکبر احمدیان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دبیر شورای امنیت و دستیار ویژه رئیس جمهور این کشور در همکاری های بین المللی با تاکید بر توسعه مناسبات دوجانبه همراه بود.
مروری بر مباحث مطرح شده در دیدار رئیس جمهور روسیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی، گزاره های دقیقی درباره سطح کنونی روابط تهران و مسکو را یادآوری می کند.

پوتین: خصلت روابط ایران و روسیه آن است که ما متحدیم
از آن جمله، این عبارت از سخنان پوتین جالب توجه است که گفته است: خصلت روابط ایران و روسیه آن است که ما متحدیم.
در هنگامه ای که دشمنان ملتهای ایران و روسیه با طرح مطالب حاشیه ای و نسبت دادن آن به مسکو، سعی در فاصله افکنی بین دو کشور دارند، مقامات روس در دیدارهای خود با احمدیان، اطمینان بخشی مناسبی به افکار عمومی را در پیش گرفتند.

رفع شبهات درباره موضع روسیه
از این منظر، این سخن مخابره شده از رئیس جمهور روسیه که «از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می کنیم»، هرچند کوتاه بود اما آب پاکی بر روی تلاشهایی بود که برای تیره شدن روابط و القای اتخاذ موضع ضدایرانی مسکو صورت گرفته بود.
پوتین همچنین با ابراز خرسندی از اینکه همکاری با روسیه برای رئیس جمهور جدید ایران نیز یک اولویت است، توسعه کریدور شمال جنوب را از پروژه های دارای اولویت دو کشور خواند.

پیش از این نیز، سرگئی شایگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه در دیدار با احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ، بر سیاست قطعی و ثابت کشورش در مورد زنگزور تاکید کرد.
شایگو در این دیدار که روز سه شنبه در حاشیه اجلاس مقامات بلندپایه امنیتی گروه بریکس در سن پترزبورگ برگزار شد، افزود: روسیه بر توافقات پیشین با تهران درخصوص زنگزور پایبند است و سیاست مسکو در زمینه هیچگونه تغییری نکرده است.
دبیر شورای امنیت ملی روسیه افزود : مسکو در مورد جزایر سه گانه ایرانی ، از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران حمایت می کند.

اذعان به قدرت منطقه ای ایران
اجلاس مقامات بلندپایه امنیتی کشورهای عضو گروه بریکس در حالی پنجشنبه پایان یافت که اذعان به قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی و لزوم اتحاد قدرت هایی همچون ایران، روسیه و چین در برابر تلاشهای غرب برای ادامه روند یکجانبه گرایی با بهره گیری از ابزار زور و تحریم از کلیدواژه های آن بود.
از آن جمله، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با احمدیان در سن پترزبورگ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، یک قدرت بزرگ منطقه ای است.

حرکت در مسیر توافق جامع بلندمدت
مجموعه دیدارهای دبیر شورای عالی امنیت ملی در سن پترزبورگ روسیه گویای آن است که دو کشور خود را برای ارتقای مناسبات به سطحی بالاتر مهیا کرده اند و این رویکرد با پشتوانه نگاه دوراندیشانه رهبران دو کشور در حال تحقق است و ایران و روسیه، به عنوان دو کشور همسایه به دنبال طرحی نو هستند.
احمدیان در دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه با اشاره به آغاز به کار دولت جدید در کشورمان تاکید کرد که رویکرد توسعه مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دولت آقای مسعود پزشکیان نیز ادامه خواهد داشت.
رئیس جمهوری روسیه نیز در این دیدار، روابط دو جانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران را راهبردی توصیف کردو افزود: باید توجه داشته باشم که در سال های اخیر روابط دوستانه روسیه و ایران پویایی بیشتری پیدا کرده است.
وی افزود: همه این پیشرفت ها در مناسبات، عمدتاً با حمایت رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله آقای سیدعلی خامنه ای اتفاق می افتد. از شما می خواهم بهترین و مهربان ترین آرزوهای من را به ایشان برسانید.
رئیس جمهوری روسیه با اشاره به برگزاری نشست آتی سران گروه بریکس طی روزهای اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ افزود: روسیه منتظر رئیس جمهوری جدید ایران در نشست بریکس در کازان خواهد بود.
وی ادامه داد: در جریان نشست بریکس در کازان با رئیس جمهوری ایران دیدار جداگانه ای خواهم داشت.
رئیس جمهوری روسیه با اشاره به روند تدوین موافقت نامه همکاری های جامع بلندمدت دو کشور اظهار داشت: روسیه منتظر سفر جداگانه رئیس جمهور ایران برای امضای توافقنامه جدید مشارکت راهبردی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از این روز سه شنبه ۲۰ شهریورماه با هدف شرکت در نشست مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به سن پترزبورگ روسیه سفر کرده بود.
احمدیان در مدت سه روز حضور در سن پترزبورگ، مواضع و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت امنیت در ابعاد مختلف را در نشست های جداگانه با کشورهای بریکس و نشست مشترک این گروه و کشورهای جنوب تبیین کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی روز سه شنبه ۲۰ شهریور در نخستین روز سفر خود با دبیر شورای امنیت ملی روسیه، دستیار ویژه پوتین در همکاری های بین المللی، معاون نخست وزیر صربستان و وزیر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی درباره ارتقای همکاری های دوجانبه و چندجانبه در سطح بین المللی گفت و گو کرد.
وی همچنین روز چهارشنبه با دستیار ویژه رئیس جمهور برزیل و همچنین مشاور امنیت ملی هندوستان به صورت دوجانبه دیدار داشت.
احمدیان همچنین پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ در سومین و آخرین روز سفر به مسکو با وزیر امور خارجه چین و دبیرکل شورای ملی دفاعی ونزوئلا به صورت جداگانه ملاقات کرد.
ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ، پایان بخش برنامه های سفر وی به سن پترزبورگ روسیه بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان این مذاکرات فشرده، بنا به دعوت رسمی همتای خود به مینسک سفر کرد. احمدیان روز جمعه با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس و الکساندر ولفوویچ دبیر شورای امنیت این کشور به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.