بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

◄ درخواست زیاده خواهانه اتحادیه اروپا از ایران/اتحادیه اروپا: به راه حل دیپلماتیک درباره پرونده هسته ای ایران پایبند هستیم

این اتحادیه به راه حل دیپلماتیک درباره پرونده هسته ای ایران پایبند است و از تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل وفصل مسائل باقی مانده حمایت می کند.

درخواست زیاده خواهانه اتحادیه اروپا از ایران/اتحادیه اروپا: به راه حل دیپلماتیک درباره پرونده هسته ای ایران پایبند هستیم
تین نیوز |

سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین گفت: این اتحادیه به راه حل دیپلماتیک درباره پرونده هسته ای ایران پایبند است و از تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل وفصل مسائل باقی مانده حمایت می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، کارل هالگارد روز دوشنبه طی سخنانی در شصت وهشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، این ادعا را تکرار کرد که دست نیافتن ایران به سلاح اتمی «یک اولویت امنیتی و کلیدی برای اتحادیه اروپا است».

وی ادامه داد: «این اتحادیه همچنان به راه حل دیپلماتیک درباره پرونده هسته ای ایران متعهد است و ما از همه کشورها می خواهیم که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.»

سفیر اتحادیه اروپا بدون اشاره به مقصر اصلی وضعیت کنونی برجام گفت: متاسف هستیم که ایران اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات هسته ای خود تحت این توافق که اتحادیه اروپا همچنان به آن متعهد است، انجام نداده است. پیشرفت های هسته ای بی وقفه ایران، بازگشت به برجام را به طور فزاینده ای چالش برانگیز کرده است. از این جهت خطر بحران گسترش سلاح های هسته ای در منطقه در نتیجه پیشرفت برنامه هسته ای ایران بیشتر شده است»

وی با بیان اینکه «اتحادیه اروپا از تلاش های آژانس اتمی برای حل مسائل پادمانی و تقویت همکاری ها (در این زمینه) حمایت می کند» نسبت به وضعیت اجرای توافق اسفند ۱۴۰۱ برای حل وفصل مسائل باقی مانده ابراز تاسف کرد و مدعی شد: همچنان ضروری و فوری است که ایران درباره تمامی مسائل پادمانی باقی مانده شفاف سازی کند.

هالگارد با اشاره به قطعنامه خرداد ماه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان هم گفت: ما از دولت جدید ایران می خواهیم که به سرعت و به طور اساسی با آژانس اتمی در راستای پایبندی کامل به تعهداتش تحت توافقنامه پادمان جامع همکاری کند.

ادعاهای پادمانی درباره فعالیت های هسته ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته ای ایران در اختیار رسانه ها و مقامات آژانس قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده و تاکید بر اینکه تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، اسفند ۱۴۰۱ در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد؛ توافقی که بعدا به بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت یافت.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

درخواست زیاده خواهانه اتحادیه اروپا از ایران در کنفرانس سالانه آژانس

 

اتحادیه اروپا در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون اشاره به همکاری دائم و کامل تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی از دولت جدید ایران خواست تا به شکل اساسی در رابطه با توافق جامع پادمانی همکاری های لازم را انجام دهد.

اتحادیه اروپا به رغم تاکید همیشگی مقامات جمهوری اسلامی ایران بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای این کشور در بیانیه خود در شصت وهشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطر نشان کرد اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نمی یابد، یک اولویت امنیتی کلیدی برای اتحادیه اروپاست.

اتحادیه اروپا در ادامه با ادعای اینکه «همچنان به راه حل دیپلماتیک درخصوص موضوع هسته ای ایران متعهد است» افزود: در همین راستا، ما از همه کشورها می خواهیم که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

اتحادیه اروپا مدعی شد ایران اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته ای خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که اتحادیه اروپا همچنان به آن متعهد است، انجام نداده است و بدون اشاره به قصور اعضای اروپایی برجام در انجام تعهداتشان ذیل این توافق تلاش کرد پیشرفت های هسته ای ایران را مانع احیای برجام معرفی کند.

اتحادیه اروپا ادعا کرد پیشرفت های بی وقفه فعالیت های هسته ای ایران بازگشت به برجام را به طور فزاینده ای چالش برانگیز کرده است. بنابراین، خطر یک بحران اشاعه هسته ای در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته ای ایران در حال افزایش است.

اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به مسائل پادمانی باقی مانده میان تهران و آژانس اتمی مدعی عدم پیشرفت در اجرای بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳  طی ۱۵ماه گذشته شد و آن را بسیار نگران کننده توصیف کرد.

به رغم همکاری مستمر و همیشگی جمهوری اسلامی ایران با آژانس اتمی، این اتحادیه خاطر نشان کرد: همچنان ضروری و فوری است که ایران تمامی مسائل پادمانی باقی مانده را روشن کند. قطعنامه ژوئن ۲۰۲۴ به وضوح گام هایی را که در صورت عدم ارائه همکاری های لازم با آژانس توسط ایران انجام خواهد شد، مشخص می کند. ما از دولت جدید ایران می خواهیم که به سرعت و به طور اساسی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای پایبندی کامل به تعهداتش تحت توافقنامه جامع پادمانی همکاری کند.

اتحادیه اروپا در بخش دیگری از بیانیه خود که توسط نماینده آن نزد سازمان های بین المللی در وین قرائت شد، به موضوع نیروگاه های هسته ای در اوکراین پرداخت که به دلیل ادامه جنگ در این کشور یکی از موضوعات مورد توجه آژانس اتمی طی ۲ سال و نیم گذشته بوده است.

اتحادیه اروپا با اشاره به نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین که اکنون تحت کنترل روسیه قرار دارد، اشاره کرد و مدعی شد: وضعیت ایمنی و امنیت هسته ای این نیروگاه به طور پیوسته در طول این مدت بدتر شده است و حملات روسیه به زیر ساخت های شبکه برق در اوکراین تهدیدی علیه تمام تاسیسات برق هسته ای این کشور به شمار می آید.

این اتحادیه تاکید کرد: روسیه باید به طور کامل از دستور دیوان بین المللی دادگستری در مارس ۲۰۲۲ تبعیت و بلافاصله و بدون قید و شرط تمام نیروهای خود را از قلمرو بین المللی به رسمیت شناخته شده اوکراین خارج کند.

اتحادیه اروپا همچنین خواستار کنترل کامل تمام نیروگاه های هسته ای اوکراین توسط مقامات کی یف شد.

اتحادیه اروپا همچنین در این بیانیه ادامه توسعه برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی نگران کننده توصیف کرد و مدعی شد این، نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

اتحادیه اروپا افزود: کره شمالی باید به پایبندی خود به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و توافق نامه جامع پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی بازگردد و پروتکل الحاقی را به اجرا درآورد. ما از کره شمالی می خواهیم که معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای را بدون تأخیر یا پیش شرط بیشتر امضا و تصویب کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.