بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

◄ پزشکیان: گردنم را در گرو وعده‌هایم می‌گذارم/ دادستانی اجازه برخورد گشت ارشاد با مردم را نداده است

پزشکیان: غرب به تعهداتش طبق برجام عمل کند، ما هم به تعهداتمان عمل می‌ کنیم؛ درباره FATF به مجمع تشخیص نامه می نویسم، ما به یمن موشک ندادیم.

پزشکیان: گردنم را در گرو وعده‌هایم می‌گذارم/ دادستانی اجازه برخورد گشت ارشاد با مردم را نداده است
تین نیوز |

رئیس جمهور با بیان اینکه روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، گفت: هفته وحدت و با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری خود در جایگاه رئیس جمهور نهم، طی سخنانی اظهار کرد: سوال می شد که چرا جلسه نمی گذارید من می گفتم بگذارید یکسری کارها را انجام دهیم، بعد جلسه می گذاریم.

پزشکیان با بیان اینکه روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، گفت: هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.

وی یادآور شد: رسول خدا که به مدینه آمد دعواها و اختلافات بین قبایل خیلی بود. همین قبایل که ۱۰۰ سال با هم کشتار می کردند گفتند که با هم پیمان برادری ببندید. گفتند بیانش ساده است، اما اجرای آن ساده نیست. مسلمان برادر مسلمان است و همه ید واحد در برابر دشمنان هستند. پیامبر نگفت مؤمنان برادر هستند. پیامبر گفت همه برادر هستید و در مقابل دیگران ید واحد هستید؛ چرا باید در کشور با هم اختلاف داشته و با هم دعوا کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد، مگر بر تقوا. تقوا در ادبیات اعتقادی و نگاه من مدیر یعنی حرکت بدون خطا. حرکت بدون خطا در اقتصاد، مدیریت و پزشکی هر کدام معنای خود را دارد. مومن و مسلمان حرف مستند می زند که به سادگی تغییر نمی کند.

وی تاکید کرد: مبنای کار خود را بر وفاق و وحدت گذاشتیم؛ البته کار سختی هست و الان گیر دهید می توانید چیزی پیدا کنید که نقد شود. به دنبال آدم هایی گشتیم که تجربه و سابقه داشته باشند. جناح و دسته را دنبال نکردیم. از مجلس هم بابت همکاری قدردانی می کنیم. رهبری نیز خیلی کمک کردند. روند کار را با این نگاه ادامه می دهیم؛ این به معنای این نیست که خطا نداریم بلکه تلاش می کنیم کمترین خطا را داشته باشیم.

پزشکیان: قدم اول در «رونق تولید» ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است

رئیس جمهور گفت: در رابطه با رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر تولیدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتی مواجه هستند و باید در این زمینه تسهیل گری کنیم.

پزشکیان مبنی براینکه برنامه های دولت چهاردهم در زمینه رونق تولید و دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی ( براساس برنامه هفتم و سیاست های کلی نظام و رهبری) و همچنین رفع مشکلات مرتبط با ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق با توجه به حساسیت مردم و اثر مستقیم هرگونه اقدام در این حوزه بر وضعیت زندگی و سفره مردم چیست؟، گفت: در رابطه با رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر تولیدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتی مواجه هستند و باید در این زمینه تسهیل گری کنیم.

وی افزود: از نظر کارشناسان برای حل مشکلات کشور نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در رابطه با ناترازی، امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند روز به روز بدتر می شود. در حوزه انرژی، پولی و محیط زیست ناترازی داریم و اگر رها کنیم روز به روز وضعیت بدتر می شود، گفت: از شما رسانه ها می خواهیم برای حل ناترازی های کشور به ما کمک کنید و ایده دهید. اگر بگوییم به ناترازی دست نزنید صدا بلند می شود و امکان برون رفت از این مشکلات وجود نخواهد داشت.

درباره FATF به مجمع تشخیص نامه می نویسم/ ما به یمن موشک ندادیم

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر بتوانیم FATF و برجام را حل کرده و روابط مان را با دنیا اصلاح کنیم، می توانیم به اهداف چشم انداز برسیم، گفت: برای رفع تحریم ها و FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه خواهم نوشت.

وی افزود: روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.

رئیس جمهور اظهار کرد: رسول خدا که به مدینه آمد دعواها و اختلافات بین قبایل خیلی بود.

در دولت مسائل قابل نقدی وجود دارد اما تلاش کردیم که با وفاق جلو بیاییم

پزشکیان گفت: حضرت علی فرمودند: انسان ها از زمان آدم تا کنون، مانند دندان های یک شانه هستند. هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد، مگر به خاطر تقوا. تقوا در ادبیات اعتقادی و در نگاه منِ مدیر یعنی حرکت بدون خطا، این حرکت بدون خطا در اقتصاد، پزشکی، مدیریت هر کدام معنای متفاوتی دارد.

وی افزود: مومن و مسلمان حرف محکم و مستند می زند که به سادگی تغییر نکند؛ این کلیت کار ماست و مبنای خود را بر وحدت و انسجام قرار داده ایم. الان هم اگر مسائلی هست که می شود نقد کرد، اما تمام تلاش خود را کرده ایم که با وفاق جلو بیاییم. با این نگاه نیامدیم که یک جناح و یک دسته بیاید، دنبال افرادی رفتیم که تجربه و سابقه داشته باشند و اثرگذاری داشته باشند.

رئیس جمهور گفت: باید از مجلس قدردانی کنیم که همکاری کرد، رهبر معظم انقلاب هم بسیار کمک کردند و نتیجه این شد که دولتی داریم بر اساس این چهارچوب. با همین نگاه ادامه خواهیم داد، تلاش می کنیم این نگاه را نهادینه کنیم.

برای رفع تحریم ها و FAFT به مجمع تشخیص نامه خواهم زد

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر این که دولت چهاردهم چطور می تواند با رفع ناترازی ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند؟ گفت:  در رابطه با رفع تحریم ها ما چاره ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم. نامه ای هم به تشخیص مصلحت حتما خواهم نوشت، برای اینکه دوباره بحث FATF را به جریان بگذارند تا بتوانیم حلش کنیم و باید  حل شود.

وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل خارجی تلاش می کنیم ارتباطاتمان را در اول و با اولویت با کشورهای همسایه بهبود ببخشیم، اظهار کرد: در سفری هم که به عراق و اقلیم کردستان عراق و بصره و خود بغداد داشتیم با مسئولان آنجا صحبت کردیم. بیشتر این نگاه را داشتند که برنامه های راهبردی با آنها بنویسیم و پروژه های مشترکی با هم داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: همین کار را می تونیم با پاکستان و ترکمنستان و آذربایجان و ترکیه و کشورهای همسایه دیگری که داریم داشته باشیم و طبیعتاً همان چیزی که گفتید کاملاً درست است، لازمه رشد ایجاد بازار آزادی است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه گذاری های خارجی را ایجاد کنیم. دیپلماسی خارجی را بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت حتما به پیش می بریم.

در رابطه با «رونق تولید» قدم اول ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا، مبنی براینکه برنامه های دولت چهاردهم در زمینه رونق تولید و دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی (براساس برنامه هفتم و سیاست های کلی نظام و رهبری) و همچنین رفع مشکلات مرتبط با ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق با توجه به حساسیت مردم و اثر مستقیم هرگونه اقدام در این حوزه بر وضعیت زندگی و سفره مردم چیست؟، گفت: در رابطه با رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر تولیدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتی مواجه هستند و باید در این زمینه تسهیل گری کنیم.

وی افزود: از نظر کارشناسان برای حل مشکلات کشور نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در رابطه با ناترازی، امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند روز به روز بدتر می شود. در حوزه انرژی، پولی و محیط زیست ناترازی داریم و اگر رها کنیم روز به روز وضعیت بدتر می شود، گفت: از شما رسانه ها می خواهیم برای حل ناترازی های کشور به ما کمک کنید و ایده دهید. اگر بگوییم به ناترازی دست نزنید صدا بلند می شود و امکان برون رفت از این مشکلات وجود نخواهد داشت.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین عملیاتی خواهد شد

پزشکیان در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار چین با اشاره به رابطه بسیار خوبی جمهوری اسلامی ایران با کشور چین، گفت: بیشتر ارتباطات ما با چین، روسیه و کشورهای همسایه است.

وی افزود: کاری که چین در ارتباط با میانجی گری میان ما و عربستان سعودی برای حل مشکلات انجام داد، قدم بزرگ برای هماهنگی در منطقه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله ایران و چین، نیازمند عملیاتی شدن است، گفت: به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آن چیزی که نوشته شده و قرار بود اجرا شود، دلیل اجرا نشدن آن را بررسی کنیم تا اجرایی و عملیاتی شود.

پزشکیان یادآور شد: ارتباط ما در همان بحثی که در راه های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته است، می تواند هدف کشور چین را در دسترسی به بازارهای ایران  و دسترسی ما به چین را کاملا تطبیق دهد و هماهنگ کند.

وی تصریح کرد: می خواهیم همان شاهراه هایی را درست کنیم که قبلا در مسیر جاده ابریشم وجود داشت و حالا می گوییم با امکانات و دسترسی ها و تکنولوژی های مناسبی آن را پیش ببریم. چرا که مطمئنا ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیکی خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد و در ارتباطات بعدی هم که با هم خواهیم داشت، تلاش می کنیم چیزی را که نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری ها افزایش پیدا کند.

اولویت اول ما پیدا کردن نگاه و زبان مشترک در داخل است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره موانع برداشتن مرزهای ایران و همسایگان با استفاده از تجربه اتحادیه اروپا و سه اولویت اصلی دولت چهاردهم در سیاست داخلی برای بهبود معیشت مردم، گفت: همیشه در ذهنم بوده که چرا رفتار ما مسلمانان باهم نباید طوری باشد که دیگران با حسرت به برخوردهای ما با هم نگاه کنند. رسول خدا (ص) می فرمایند که همه شما مسلمانان، نه مؤمنان، با هم برادرید.  

وی افزود: چرا ما باید با هم مرز داشته باشیم؟ آنها حکومت و اقتدار خود را دارند و ما هم حکومت و اقتدار خود را داریم ولی چرا نباید کسانی که در پاکستان، افغانستان، قزاقستان و ایران هستند، به راحتی سوار قطار شده و به نجف، مدینه، مکه و استانبول بروند؟

رئیس جمهور اظهار کرد: وقتی بتوانیم راحت با هم رفت و آمد کنیم، یعنی امنیت یکدیگر را حفط کردیم، اقتصاد و فرهنگمان را توسعه دادیم، بازار را رونق دادیم و تبدیل به جمعیتی شده ایم که نگاه و زبان مشترک با یکدیگر داریم و قدرت و ید واحده ای در مقابل کسانی که بخواهند علیه ما اقدامی کنند، خواهیم شد.

پزشکیان با بیان این که باید جنگ و دعوا و طمع نسبت به یکدیگر را کنار بگذاریم و دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم، گفت: اگر بتوانیم در قدم اول در داخل مشکلاتان را حل کنیم، آن زمان می توانیم اعتماد و اطمینان را برای سرمایه گذاران، نخبگان و تولید کنندگان ایجاد کنیم، بنابراین باید بستر را برای کار آنها ایجاد کنیم.  

وی افزود: مساله  FATF و مساله برجام و هرگونه ارتباط با دنیا را باید حل کنیم، اشتغال و سرمایه گذاری در کشور به وجود بیاید، نه تنها می توانیم معضلات را حل کنیم، می توانیم خود را به چشم انداز های رهبر معظم انقلاب برسانیم.

رئیس جمهور تاکید کرد:: اولویت اول ما پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است؛ دوم باید این نگاه و زبان در چشم اندازها، سیاست ها و نگاه و برنامه ها شکل بگیرد و سوم عملیاتی و طراحی کردن سیستم برای اجرا است که به همه دستگاه ها ابلاغ کردیم که برای این منظور برنامه بنویسند.

غرب می داند که ایران نمی تواند به یمن موشک ارسال کند

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره که پرسید «کارشناسان بر این باورند که ایران موشک های هایپرسونیک به انصارالله یمن داده است و یا تکنولوژی را به آنان انتقال داده است؛ آیا در بحبوبه جنگ غزه و اسرائیل آزمایش موشک هایپرسونیک از یمن علیه غزه انجام داده است؟» گفت: رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر انجام خواهد شد؛ موشک چطور به آنجا رفته و آنها ندیده اند. ما در ایران از نوع موشک هایپرسونیک که انصارالله یمن علیه اسرائیل به کار گرفته است، نداریم.

وی افزود: اینکه یمنی ها توان مقاومت پیدا کرده اند، کار یک روز یک هفته و یک سال و  دو سال نیست. به دست آوردن این تکنولوژی در یک سال جنگ نیز غیرممکن است. اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به یکدیگر کمک می کنیم، به اسرائیل که نسل کشی می کند اعتراض می کنیم و نگاه مشترکی داریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در مقابل دیدگان دنیا، اسرائیل نسل کشی می کند و کسی هم اعتراض نمی کند. اگر غرب نسبت به امنیت اسرائیل نگران است چرا نسبت به غزه و فلسطین نگران نیست. جهان نباید اجازه دهد یک گروه با قدرت خود و پشتیبانی قدرت ها مردم بی گناه را نابود کنند و بعد نگران این باشند که ایران به آنها موشک داده است.

پزشکیان تاکید کرد: غرب می داند که ایران اصلا نمی تواند موشک به یمن ارسال کند؛ ما قدرت موشک داریم اما به یمن موشک نمی دهیم. یمن قبل از جنگ، تکنولوژی ساخت موشک را یاد گرفته بود و تولید می کرد.

برای انتخاب وزرا ۲۰ تیم به مدت ۱۰ هزار ساعت کار کردند  

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هم میهمن درباره بالا بودن متوسط سن اعضای دولت که بالای ۵۹ سال است و استفاده از نیروهای جوان در معاونت های وزارتخانه ها، بیان کرد: این حرف کاملا درستی است، بنا را بر این گذاشته بودیم که میانگین سنی وزرا ۵۵ سال باشد. ولی در فراخوان هایی که دادیم و عزیزانی که برای ما سوابق فرستادند و تیم هایی که این سوابق را بررسی می کردند، حدود ۲۰ تیم بودند و به همه کسانی که گفته بودیم می توانند به ما کمک کنند، شرح حال ارائه بدهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این ۲۰ تیم به همراه شورای سیاست گذاری بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا تیم نهایی برای وزرا تعیین شود، اظهار کرد: افرادی که خود را نامزد کرده بودند یا آنهایی که جریان ها و جناح ها معرفی کرده بودند، در ارزیابی ها شد، آنچه که امروز می بینید.

پزشکیان اضافه کرد: مدیران ما معمولا طول عُمر زیادی ندارند و در روند سازمان پله به پله بالا نمی آیند، لذا تعداد مدیرانی که بر اساس ثبات سازمان در سیستم هستند، خیلی کم است.

وی با بیان اینکه به وزرا گفته ایم تا از نخبگان، دانشجویان و افراد جوان در کنار خود استفاده کنند، گفت: این رویه سبب خواهد شد همراه معاونان تجربه ای کسب کنند؛ در مراحل پایین تر هم به جوانان میدان بدهند تا رشد کنند ضمن آنکه در حین رشد، آموزش های لازم را ببینند.

از جوانان، مذاهب و قومیت ها استفاده می کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه برای سازمان اداری و استخدامی دنبال فردی است که مفاهیم مدیریت عملکرد نیروی انسانی را بداند، اظهار کرد: چرا که صرف اینکه یکی رئیس شود و پست سازمانی بدهیم، نتیجه ای ندارد؛ هر نیروی انسانی احتمال اشتباه دارد اما وظیفه آن مسئول، تربیت و ارتقای نیروی انسانی است نه اینکه اگر اشتباه کرد، او را کنار بگذاریم و فرد دیگری را جانشین کنم و همین روند دوباره تکرار شود.

پزشکیان گفت: در ۴۵ سال گذشته نیروی انسانی آورده ایم و این اتفاق تکرار شده و  نتیجه اش این شده که وقتی به پرونده نگاه می یکنیم، نیرو نمی بینیم. البته قول می دهیم حتما از جوانان، خواهران، مذاهب و قومیت ها بر اساس شایستگی در مدیریت ها استفاده کنیم.

تلاش می کنیم که ارتباطمان را با همه کشورهای اسلامی تقویت کنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین درخصوص سفر ولیعهد عربستان به تهران گفت: باور و اعتقاد من این است که ما با هم برادریم، چرا باید با هم رفت و آمد نداشته باشیم، چرا باید با هم اختلاف داشته باشیم. هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک تر کند، من شخصا از آن استقبال می کنم.

رئیس جمهور افزود: حضرت علی(ع) در وصیتنامه اش، فرموده اند، هر اختلافی را که بتوانیم در میان مسلمانان حل کنیم از سال ها نماز و روزه ارزشش بالاتر است و این باور ما هم است. چه با عربستان سعودی، چه با مصر و چه با اردن و چه با همه کشورهای اسلامی تلاش خواهیم کرد ارتباطامان را تقویت کنیم.

باید توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود دارد

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره انتقال پایتخت از تهران و عدم امکان ساخت مسکن جدید در تهران، گفت: بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی برای حل معضلات مسکن در تهران و ایجاد  توسعه، باید بین منابع و مصارف نیازها و داشته ها تعادل ایجاد کرد. اگر منابع را نبینیم و مصرف را بالا ببریم، قطعا یک روز نابود خواهیم شد.

وی افزود: نشست زمین در تهران از نظر محیط زیستی وحشتناک است. آب های زیرزمینی رو به اتمام است و تمام سدهایی که در اطراف تهران است، در صورت کاهش بارندگی تمام خواهد شد. برهمین اساس باید  توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود دارد. اکثر شهرهای بزرگ دنیا کنار دریاست. ما یک امکان بزرگ در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت آن را می کشند.  

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تراکم را به سمتی بکشانیم که در آنها امکان ماندن وجود دارد، اظهار کرد: باید تعادلی بین زیست محیط و ادامه زندگی به وجود بیاوریم. همچنین بیشتر کارخانه های اطراف تهران، ماده اولیه را از کنار خلیج فارس می آورند آن را تبدیل کرده و دوباره به خلیج فارس ارسال می کنند که سبب افزایش قیمت تمام شده کالا می شود.

پزشکیان گفت: اینگونه نیست که بگوییم ساخت و ساز مسکن یکدفعه در تهران متوقف خواهد شد، چرا که این یک معضل است. باید رسانه در این زمینه به ما کمک کند. در غیر این صورت با ادامه این روند در همه حوزه ها به طرف فروپاشی می رویم.

قرار نیست به خاطر اشتباه آدم ها را کنار بزنیم 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان درباره حضور افراد زاویه دار با مبانی انقلاب و نظام در پست های کلیدی می تواند موقعیت دولت را با خطر جدی مواجه کند، رهبری نیز در مورد انتصاب افراد زاویه دار و بدسابقه هشدار دادند، اما متأسفانه شمار زیادی از فعالان فتنه در دولت شما پست و مقام گرفتند، آقای رئیس جمهور آیا از این انتصابات خبر دارید؟ تصریح کرد: چیزی که شما می گویید فتنه، من با یک نگاهی در یک صف [به موضوعی] اعتراضی کرده ام، شما در صف دیگر اعتراض دیگری کردید؛ شما تصور می کنید حق با شماست، طرف مقابل تصور می کند حق با اوست. اینها تصورات است، هرکس تصور می کند حق با اوست.  

رئیس جمهور تاکید کرد: نگاه ما این است که همه در چارچوب چشم اندازی که رهبری تعیین کردند و سیاست های کلی ای که ابلاغ کردند عمل خواهیم کرد، اگر کسی در گذشته بر اساس نگاهی که شما دارید و شاید حق هم با شما باشد، می خواهد الان کمک کند و آدم توانمندی هم است، به او بگوییم چون در گذشته فلان موضع را اتخاد کرده اید، چگونه می خواهیم وحدت کنیم و وفاق داشته باشیم؟  

پزشکیان گفت: قرار نیست به خاطر اشتباه، آدم ها را کنار بزنیم. وفاق یعنی بپذیریم عیب هایی داشته ایم، این عیب ها را نادیده می گیریم، می خواهیم بر اساس قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل کنیم، اگر خلاف آن عمل کردند با آن ها برخورد می کنیم.

حتما به ترکیه خواهم رفت

وی در پاسخ به خبرنگار آناتولی درباره  گسترش ارتباطات با ترکیه و کشورهای اسلامی گفت: ترکیه کشور دوست و برادر ماست و می شود گفت قوم و خویش هستیم. باور و فرهنگ و اعتقادات ما در هم تنیده است و انگیزه و خواست ماست که سرمایه گذاری مشترک با ترکیه داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: می توانیم مسیری درست کنیم که ایرانیان راحت به ترکیه بیایند و شما نیز راحت به ایران، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان بروید. حتما به ترکیه خواهم رفت و دعوت خواهیم کرد که مقامات و سرمایه گذاران و دانشگاهیان ترکیه به ایران بیایند.

جلوی پرونده سازی علیه منتقدان را می گیریم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره لزوم برگزاری کرسی های آزاداندیشی و حمایت از برگزاری آنها، گفت: کرسی آزاداندیشی این نیست که اگر حرفی بزنیم ضد انقلاب شویم و ما را از پُست و شغلمان بیرون کنند. به دستور رهبر معظم انقلاب از کرسی های آزاداندیشی حمایت خواهیم کرد و جلوی پرونده سازی علیه منتقدان را خواهیم گرفت.  

وی افزود: اگر بلد نیستند جواب منتقد را بدهند، نباید منتقد را اخراج کنند، باید خود را اصلاح کنند. با زور، دعوا، اخراج و تبعید، مملکت درست نمی شود؛ مملکت با گفت وگو درست می شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: در بررسی پرونده و برگرداندن دانشجویان اخراجی تأکید داریم. منظور این نیست که توطئه گر برگردد؛ توطئه گر باید توسط قوه قضاییه محاکمه شود.

مملکت برای عده ای خاص نیست بلکه برای همه است

پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار انصاف نیوز درباره ابرپروژه مورد نظر رئیس جمهور، گفت:ابرپروژه های مورد نظرم نرم افزاری و دیگری سخت افزاری است. آنکه نرم افزاری است، به وحدت و انسجام و وفاق ملی و ایجاد امید و مشارکت و دوباره به صحنه آوردن مردم برمی گردد تا جو ناامیدی که مردم تصور می کردند، مملکت برای عده ای خاص است و بقیه اگر خوششان نیامد، بلند شوند، بروند، از این حالت خارج شوند.

وی با بیان اینکه مملکت  برای همه است، یادآور شد: اینگونه نیست که تصور کنیم عقل کل ما هستیم و بقیه اگر خوششان نیامد، نباشند؛ البته این چیزی است که حل کردنش به این راحتی نیست و بحث های نرم افزاری از سخت افزاری پیچیده است؛ تغییرات نرم افزاری باید خود را در اندیشه و رفتار نشان دهد و تغییر رفتارها بعضا به دهه ها می رسد.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که برای من خیلی مهم است، این باور را در مردم ایجاد کنیم که با با آنهاییم و مردم باید به ما کمک کنند که مملکت را درست کنیم، گفت: این یکی از بزرگترین دغدغه های ماست و دغدغه هایی که دوستان ما می گویند چرا فلان فرد را در فلان سِمت گذاشته ای؟ باید بگویم همه اشتباه می کنیم و معصوم نیستیم، اما هنر این است که عیب های هم را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم.

موضوع رانت، فساد، رشوه، زمین خواری و قاچاق را پیگیری می کنیم

پزشکیان درباره رانت، فساد، رشوه، زمین خواری و قاچاق گفت: عده ای را مسئول بررسی آنها کرده ایم وشنبه در این خصوص جلسه داریم. البته وقتی نایب رئیس مجلس بودم، این مباحث را پیگری می کردم.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم کد ملی، کد پستی و کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم را به هم وصل کنیم، هیچ کس نمی تواند به راحتی جنسی را قاچاق کند یا نمی تواند به راحتی رشوه بگیرد یا در حساب خویشاوندانش واریز کند. چون سیستم کاملا یکپارچه است و امکان تخلف وجود ندارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: آنچه مردم از آن گلایه دارند، رانت ها، رشوه ها و دزدی هاست که اگر حل شود، آرامش در مردم ایجاد و ثبات فکری و امنیتی نیز در جامعه ایجاد می شود.  برهمین اساس به دنبال ایجاد شاهراه ها هستیم و اگر بتوانیم زیرساخت های حمل و نقلی را چنان ایجاد کنیم که به هم متصل شوند و ناترازی ها را اصلاح کنیم، «شق القمر» کرده ایم.

ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس ۲۴ مبنی براینکه درباره رفع تحریم ها چگونه می خواهید از سد تحریم های بین المللی ناشی از تحریم های مستقیم آمریکا علیه ایران و اقتصاد کشور عبور کنید؟ گفت:  ما باید با هم تعامل داشته باشیم. کسی که نمی خواهد ما با هم تعامل کنیم قدرت های جهانی هستند. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، آنها هستند که ما را تهدید می کنند.  

وی افزود: در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم تا بتوانیم بمانیم. ما برای حفظ امنیت مردم و کشورمان نیاز به قدرت دفاعی داریم، ما هیچ وقت شروع کننده هیچ جنگی نبودیم شما ۲۰۰ سال گذشته را نگاه کنید. قدرت دفاعی مان را که بتوانیم از مردم مان دفاع کنیم از دست نخواهیم داد، مگر اینکه همه خلع سلاح شوند.  

رئیس جمهور اظهار کرد: من از روز اولی که حرف زدم گفتم همه باید با هم وحدت کنیم، اختلاف نکنیم، حق همه را بدهیم، عدالت داشته باشیم، با همسایگان هم همین حرف را داریم و می خواهیم گفت وگو کنیم و با هیچ کشوری دعوا نداریم.

در مدت یک سال با حرکتی بسیجی، مشکل مناطق محروم از مدرسه را حل خواهیم کرد
 
پزشکیان در پاسخ به سوال روزنامه جام جم در مورد موضوع عدالت و ایجاد توازن بین مدارس دولتی و خصوصی، گفت: روند اصلاح بسته به هدف، نیاز به زمان دارد.  قابل قبول نیست که افراد مناطق محروم نتوانند رشد کنند و به دانشگاه بروند و افرادی که با پول و مدارس ویژه بالا می آیند تمام، کرسی ها را بگیرند.
 
وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم همراه با قرارگاه خاتم، بنیاد مستضعفان و چند نهاد زیر نظر مقام معظم رهبری، با حرکت بسیجی برای تمام شهرهایی که منطقه محروم هستند و مدرسه ندارند برنامه ریزی کنیم و این مشکل را در عرض یکسال حل کنیم. برای این موضوع باید از نرم افزاری، فضا و تجهیزات و معلمان و روش آموزش، اصلاحات انجام شود.

نماینده ای از برنامه و بودجه برای نظارت بر اجرای برنامه هفتم در هر وزارتخانه حضور می یابد

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار خانه ملت که پرسید «با توجه به مصوبه مجلس در خصوص کمیته راهبری برنامه توسعه، این کمیته چه زمانی تشکیل خواهد شد؟» گفت: قانون برنامه برای هر وزارتخانه بند به بند مشخص شده است، دستورالعملی به وزرا ابلاغ شد و قرار است نماینده ای از برنامه و بودجه برای نظارت حضور داشته باشد.

پزشکیان افزود: قرار است قانون برنامه مرتبط به هر وزارتخانه و معاونت مربوطه براساس ابزار تعیین شده چارچوب کاری را تعیین و گزارش دهد و در این گزارش قرار است بگوید که کدام بند قانون قابل اجراست و کدام بند قابل اجرا نیست. در همین ابتدا به مجلس اعلام کنیم که این بندها به این دلایل قابل اجرا نیست، چهار سال دیگر نیایید و بگویید اجرا نکرده اید.

وی اضافه کرد: آنها که قابل اجراست نیز ما باید تعیین کنیم که چه کسی، با چه امکاناتی، چه کاری را انجام خواهد داد.

روسیه ارتباط راهبردی با ما دارد
 
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودی درباره سفر وی به مسکو و حضور در سران عضو بریکس و توسعه روابط با روسیه، گفت: ارتباط ما با روسیه، چین و کشورهایی که در دوران تحمیل تحریم ناجوانمردانه به ملت ما کمک کردند، بسیار خوب بوده و این همکاری را با قدرت ادامه می دهیم. اینگونه نیست که اگر با دنیا گفت وگو، صلح و معامله کنیم، دوستانمان را فراموش کنیم.

پزشکیان افزود: روسیه هم همسایه ماست هم ارتباطات مناسب اقتصادی، اجتماعی و راهبردی با ما دارد و این دیدارها می تواند مصوبات و نگاهی که شهید رئیسی و وزارت امور خارجه داشت را عملیاتی تر و اجرایی تر کنیم.

وی تاکید کرد: مطمئن هستم اگر با کشورهای بریکس و منطقه ای تعامل کنیم، تحریم های ناجوانمردانه ای که بر ما تحمیل می کنند، نخواهد توانست اثرگذار باشد.

رئیس جمهور گفت: دوست نداریم با دیگران اختلاف و قطع رابطه کنیم اما دوست هم نداریم کسی به ما زور بگوید و زیر بار زور برویم.

آمریکایی ها برادری خود را ثابت کنند

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری عصر ایران درباره رفع فیلترینگ پیام رسان ها، گفت: در حال نوشتن برنامه ای هستیم که بتوانیم با جریانات ذی ربط، درباره این روند مذاکره کنیم و موضوع در دستور کار است و پیگیر جمع بندی آن در شورای عالی امنیت ملی هستیم. بر همین اساس تلاش می کنیم تا موضوع سریعتر نهایی و اجرایی شود.

وی همچنین درباره سفر قریب الوقوع خود به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در حال برنامه ریزی سفر آمریکا هستیم و باید خود را برای حضور موثر در این نشست آماده کنیم  تا بتوانیم از حقوق مردم کشورمان دفاع کنیم.  چرا که ما صلح طلب هستیم نه جنگ طلب.

رئیس جمهور در ادامه درباره دیگر سوال خبرنگار عصر ایران مبنی بر احتمال دیدارش با رئیس جمهور آمریکا، تصریح کرد: آنها باید برادری خود را ثابت کنند تا ببینیم به تعهداتشان پای بند هستند یا نه؛ چون آنها همه راه ها را بر روی ما بسته اند. 

پزشکیان تاکید کرد: آمریکایی ها باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند؛ ما دور کشور آنها پایگاه نزدیم و آنها را تحریم نکردیم. بلکه ما با آمریکا برادریم.

اقتصاد ما مریض است و مداخله و عمل می خواهد

وی در پاسخ سوال به خبرنگار روزنامه شرق درباره کنترل گرانی ها و همچنین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، گفت: باید مستقر می شدیم، سپس با شما خبرنگاران صحبت می کردیم؛ تا حدودی ثبات پیدا کرده ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد ما مریض است و مریض مداخله و عمل می خواهد، اظهار کرد: اقتصاد ایران مداخلاتی را طلب می کند. باید کمک کنید که بتوانیم روش های درمان را اجرایی کنیم. اگر بخواهیم مملکت از این وضعیت خارج شود، باید اقتصاد بیمار را درمان کنیم. ممکن است دارویی که می دهیم تلخ باشد پس نباید بگوییم چرا به مردم داروی تلخ می دهید.

پزشکیان افزود: اگر لازم شد مداخلاتی انجام می دهیم، بپذیریم که این مداخلات می تواند آینده روشنی داشته باشد. دعواها اجازه هیچ مداخله ای را به هیچ سیاست گزاری نداده است. درمان، مداخله نیاز دارد و مداخله مقداری ناملایماتی به همراه دارد که باید آن را بپذیریم.

وی درخصوص مصوبه شورای انقلاب فرهنگی درباره کنگو هم گفت: بنا شده است درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث کنیم.

تورم در تدوین بودجه سال  آینده چگونه کنترل می شود؟

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما در مورد چگونگی کنترل تورم در تدوین بودجه سال آینده، گفت:  برای اصلاح این روند باید سه اصل را در مدیریت اجرایی کرد، اینکه در قانون برنامه چه کسی مسئول است؟ چگونه باید عمل کند؟ چگونه پاسخگو باشد؟ این اصل بر اساس چند استراتژی باید انجام شود؛ اگر کسی کار کرد و اثرگذاری داشت باید پاداش بگیرد، اگر اثرگذاری و موفقیت نداشت چرا باید پاداش بگیرد؟

با عراق به لحاظ فرهنگی، رفتاری، اخلاقی مثل هم هستیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار«العهد عراق» درباره اینکه آیا ساز و کاری وجود دارد برای اینکه بتوانید توافقنامه های خودتان را با عراق به صورت پایدار داشته باشید و بتوانید توافقنامه ها و به خصوص راه آهن شلمچه بصره را عملیاتی کنید؟ گفت: وقتی که به عراق رفتیم خیلی با هم صمیمی بودیم واحساس می کردیم به لحاظ فرهنگی، رفتاری، اخلاقی و باوری مثل هم هستیم و چندان با هم تفاوتی نداریم، به خصوص در مرزها، این طرف مرز و آن طرف مرز با هم قوم و خویش هستند.

وی افزود: ما به اقلیم کردستان عراق و بعد هم به بصره رفتیم، استقبال خیلی خوبی از ما شد. مسعود بارزانی در مهاباد ایران ما به دنیا آمده. من هم در مهاباد به دنیا آمده ام. ما می توانستیم خیلی راحت با هم ارتباط برقرار کنیم اما دعوا انداختند، یک عده را آنجا مسلح می کنند که بیایند این طرف و دعوا راه بیندازند.

رئیس جمهور تاکید کرد: قرار شده آنها امنیت را حفظ کنند، ما هم امنیت را حفظ کنیم و ارتباطمان را درست کنیم و اقتصاد خوبی داشته باشیم و در تمام زمینه هایی که امکان دارد به همدیگر کمک کنیم در حالی که آمریکا دلش می خواهد ما با هم دعوا کنیم، ما اگر عاقل باشیم با هم دعوا نخواهیم کرد.

موضع جدید رئیس جمهور درباره فعالیت گشت ارشاد

خبرنگار مجله اندیشه پویا ابتدا خطاب به پزشکیان، گفت: برای اینکه به اینجا برسم میان بُر رفتم که گیر گشت ارشاد نیفتم. رئیس جمهور هم به او گفت که گشت ارشاد اذیت می کند؟ قرار نبود اذیت کنند. پیگیری می کنیم ادامه ندهند.

رئیس جمهور سپس در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی براینکه در مورد جلب اعتماد عمومی جامعه چه برنامه ای دارید؟، گفت: قرار نیست وفاق فقط در بالا شکل بگیرد، باید آرامش و وحدت شکل بگیرد و اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم به جای نخواهیم رسید. بلکه همه باید کمک کنیم آرامش و انسجام در چارچوب قوانین نهادینه شود.

پزشکیان با بیان اینکه احترام به فرهنگ های جامعه، نشانه توسعه یافتگی است، گفت: هنجار شکنی به معنای توسعه یافتگی نیست. بلکه احترام متقابل یکی از اصول توسعه است و اگر نتوانیم این کار را انجام  دهیم به جایی نخواهیم رسید.

من اصلا به حقوقم نگاه نمی کنم 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک درباره حقوق خود و متوسط دریافتی وزیران و میزان هزینه ستادهای انتخاباتی، گفت: من اصلا پول نداشتم خرج کنم. آنهایی که می توانستند، آمدند وسط و کمک کردند. حتی به بچه ها ارز و دلار داده بودند که گفتم همه را برگردانید چون فردا می گویند به فلانی ارز داده ایم و دینی بر گردن ما می آمد. خودمان هم پولی نگرفتیم و نگذاشتیم به تیمی که دور و بر ماست این پول ها را بدهند. یک عده کمک کردند و این اتفاق افتاد. خودم هم نمی دانم چگونه این اتفاق افتاد.

رئیس جمهور افزود: برخی به من اعتراض می کردند که چرا گفتید مردم پای صندوق های رأی بیایند؟ گفتم اولا برای اینکه برخی خارج نشینان دارند تلاش می کنند، مردم پای صندوق های رأی نیایند مردم اگر نیایند، نظام و ایران ما زیر سؤال می رود؛ شیعه و سنی و عرب و ترک زیر سؤال نمی رود بلکه کل جامعه زیر سؤال می رود. حاضر نیستم ایران ما در مقابل دیدگان خارجی ها ضعیف دیده شود.

پزشکیان افزود: مردم هم آمدند و رأی دادند و رئیس جمهور شدم؛ برای خارج نشینان سخت بود. مردم فریب آنها را نخوردند و پای صندوق آمدند.

وی درباره اینکه حقوق خود را اعلام می کنید؟ گفت: نمی دانم چه قدر حقوق می گیرم ولی می گویند ۶۰ - ۷۰ میلیون تومان به حسابت آمده است؛ من اصلا به پولم نگاه نمی کنم. در زندگی به دنبال پول و پُست و زمین نبودیم. آنچه به دنبالش هستم، این است که کاری کنم مردم در زندگی به راحتی برسند و انسجام در جامعه شکل بگیرد.

غرب در مذاکرات هسته ای به چهارچوب های خود پایبند نیست

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار العالم درباره سیاست و برنامه ایران برای روابط با کشور مصر، گفت: در مورد کشور دوست و مسلمان مصر، در اولین فرصت با مسئولان و وزرا و رئیس جمهور ارتباط برقرار و گفت وگو می کنیم. ما مسلمانان با یکدیگر برادر هستیم، شیطان است که بین ما دعوا راه انداخته است. از ارتباط با کشور دوست و برادر مصر، استقبال خواهیم کرد.

پزشکیان افزود: در مورد مذاکرات هسته ای، ما پایبند همان چارچوب هایی هستیم که آنها می خواهند، اما آنها پایبند چارچوب های خود نیستند. نمی شود ما عمل کنیم، اما آنها عمل نکنند، ما به چارچوب های قانونی عمل کردیم آنها پاره کردند، ما که نمی خواهیم دعوا کنیم، ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم، اما حاضر نیستیم که به ما زور بگویند.حاضر نیستیم که بپذیریم اسرائیل را تا دندان مسلح کنند و هر وقت صحبت کردیم بگویند که می زنیم، بیخود می کنند بزند، ما هم می زنیم.

دادستانی اجازه برخورد گشت ارشاد با مردم را نداده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین درباره راهکار عملی رئیس جمهور درباره مطالبات مردم در زمینه ساماندهی اتباع خارجی و برطرف کردن معضلات گشت ارشاد، گفت: گشت ارشاد را پیگیری می کنیم و دادستانی هم اعلام کرد که حق برخورد ندارند.
 
رئیس جمهور افزود: برای ساماندهی اتباع افغانستانی، ۳ جلسه در شورای امنیت برگزار شده است؛ برخی از این اتباع مجاز هستند و برخی غیرقانونی وارد شده اند که نوع برخورد با آنها متفاوت است. ما باهم برادریم ولی مراعات چارچوب بین دولت ها لازم است. چارچوب قانونی بین کشورها باید نوشته شود. درحال بازگرداندن اتباع غیرقانونی به صورت محترمانه هستیم.

پزشکیان افزود: مقداری از بدهی بازنشستگان پرداخت شده است. مبلغ بدهی ما به آنها بیش از ۷۰ همت است. اما کل آنچه در قانون آمده ۲۰ همت است؛ درحال پیدا کردن منبع برای پرداخت مازاد آن هستیم.

باید مسلمانان با هم وحدت داشته باشند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فلسطین الیوم در مورد اقدامات ایران برای توقف تجاوزگری رژیم صهیونیستی، گفت: ما با برادران مسلمان در این رابطه جلسه گذاشته ایم. با روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای اروپایی هم صحبت کردم آنها وعده دادند که  این هفته این موضوع حل شود، اما در واقع روند را طولانی می کنند.

رئیس جمهور با بیان این که اسرائیل همچنان به روند نسل کشی ادامه می دهد، گفت: باید مسلمانان با هم  وحدت داشته باشند و به آنها «اولتیماتم» بدهند. رسانه های غربی با افکار مردم بازی می کنند. در ظاهر می خواهند صلح کنند اما پشت پرده اسرائیل را مجهز می کنند!

پزشکیان با بیان اینکه تلاش می کنیم که این اتفاق منجر به صلح شود و مردم غزه به  صلح برسند، گفت: جنگ قلدرها و نسل کش هاست، افرادی که دم از حقوق بشر می زنند خودشان راحت می کُشند و نابود می کنند.

غرب به تعهداتش طبق برجام عمل کند، ما هم به تعهداتمان عمل می کنیم

وی در پاسخ به خبرنگار آسوشیتدپرس در مورد تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد و پاسخ ایران به نگرانی های آژانس، گفت: بارها گفتیم ما دنبال سلاح هسته ای نیستیم، ما به دنبال رفع نیازهای علمی و تکنیکی خودمان هستیم، به چارچوب برجام پایبند بودیم و به دنبال حفظ آن چارچوب هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه غرب با پاره کردن برجام، ما را به انجام کاری که نمی خواهیم واداشتند، گفت: اگر ادامه ندهند ما هم ادامه نمی دهیم. به تعهدی که نوشته شده پایبند باشند، ما هم به تعهداتمان عمل می کنیم.

بستر را برای حضور زنان آماده می کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار «زد دی اف: درخصوص گشت های ارشاد و مطالبات زنان، گفت: قرار شده، در وزارت کشور آیین نامه هایی را تنظیم کنند و خودشان هم پیگیر روند قضیه هستند، از یک طرف آنها ما را تحت فشار قرار می دهند و از طرف دیگر ما نباید اجازه دهیم این اتفاقات بیفتد.

وی افزود: در ارتباط با بحث زنان آن چیزی که از دست ما برمی آید این است که در دولت سعی خواهیم کرد از زنان در جایگاه هایی که باید باشند استفاده کنیم. در دولت ۴ نفر خانم هستند و فکر می کنم در هیچ دولتی ۴ نفر خانم نبوده اند. از قومیت ها هم هستند. به وزرا هم توصیه کرده ایم که حتما در معاونت ها از زنان استفاده کنند. هر کاری از دستمان برآید برای اینکه بتوانیم بستر را برای حضور خواهران و زنان و دخترانمان آماده کنیم، این کار را خواهیم کرد.

آمریکا به حقوق ملت ایران احترام بگذارد و توطئه نکند

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگارخبرگزاری موج درباره اینکه «پیام صریح و روشن شما به آمریکا که نشان دهید آمادگی همکاری و تعامل بین المللی دارید، چیست؟» تاکید کرد: به حقوق مردم ما احترام بگذارند و برای کشورمان توطئه نچینند.

پزشکیان با بیان اینکه هدف از انقلاب، زندگی مردم با عزت و سربلندی است، گفت: آنها کاری نکنند که این روند به هم بریزد، چرا که نه در فکر کشورگشایی و نه در فکر صدور انقلاب به جهان هستیم و اگر آنها اجازه دهند که در کشور خودمان زندگی کنیم، رفتار و زندگی و برخورد ما می تواند الگو باشد.

از زمانی که من رئیس جمهور شده ام، هیچ سلاحی به روسیه نداده ایم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «نی کی ژاپن» درباره تحریم های اخیر غرب علیه ایران به بهانه ارسال موشک به روسیه و تلاش ژاپن برای میانجی گری میان ایران و آمریکا، گفت: ایران و روسیه با هم تبادل و کار می کنند؛ آنها ما را تحریم کردند ولی روسیه به ما کمک کرد. طبیعتا ارتباطاتی با روسیه داریم. در گذشته، اینکه احتمال رد و بدل وجود داشته باشد، من وارد آن نمی شوم، اما منعی وجود نداشت که چنین کارهایی بشود.

رئیس جمهور افزود: یک بحث این است که چرا روسیه و اوکراین با هم وارد جنگ شده اند؟ اما آنچه با قاطعیت می شود گفت این است که از زمانی که من آمده ام، چیزی به روسیه نداده ایم که غرب بخواهد ما را تحریم کند.

پزشکیان اضافه کرد: ما می گوییم بیاییم صلح کنیم ولی آنها ما را تحریم می کنند؛ در گفت وگوهایی که داریم، تمام تلاشمان در منطقه این است که باید با هم صلح کنیم و صلح است که اجازه می دهد کشورها با هم ارتباط برقرار کنند؛ هیچ کشوری با دعوا توسعه نمی یابد. این به نفع ما، منطقه، اروپا و دنیا نیست. نمی خواهیم بجنگیم یا جنگی را در منطقه تقویت کنیم، بلکه آنها هستند که این کار را می کنند.

وی گفت: با روسیه ارتباط داریم و خواهم داشت؛ اما دیدگاه ما در همه جنگ ها این است که همه باید حریم خود را حفظ کنند؛ هیچ کشوری نباید به خاک کشور دیگری تجاوز کند؛ اما اینکه چرا روسیه این کار را کرده، از اروپایی ها بپرسید که چرا ناتو می خواهد مرزهای خود را گسترش دهد؟ خودشان پیمان شکنی کرده اند، حالا به روسیه می گویند چرا پیمان شکنی کرده اید؟

رئیس جمهور افزود: ما از تلاش های میانجی گرایانه ژاپن استقبال می کنیم، از هر تلاشی که در دنیا آرامش ایجاد کند، استقبال می کنیم؛ به جای آنکه از فرصت زندگی در دنیا لذت ببریم، دولت ها به جان یکدیگر افتاده اند و این از زیاده خواهی نشأت می گیرد، در حالی که می توانیم از جهانی که در آن صلح است لذت ببریم، همه اش جنگ شده است.

پزشکیان تصریح کرد: این غرب است که دارد بمب اتم تولید می کند و سخت افزارهایی می سازند که انسان ها را به آتش می کشد؛ خودشان درست می کنند، بعد می گویند شما چرا درست کرده اید؟ خُب چه کار کنیم؟ بگذاریم تا شما ما را بکشید؟

مشکل کروبی حل شده است

وی در پایان نخستین نشست دو ساعته خود با نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر، گفت: مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می کنیم، ولی دیگر نباید با نظام درافتاد.

وی تاکید کرد: دیگر چه کار باید می کردیم. همین قدر که یک قدم برداشته شد، خوب است. آن قدم را هم بگذارید، باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.