بازدید سایت : ۷۸۵۸۷

امروز لبنان، فردا اردن؟

معاهده صلح وادی عربه (پیمان صلح بین اردن و اسرائیل) به کلی فراموش شده است و امروز امان به گزینه های جدید و سیاست های جدیدی نیاز دارد که از منافع خود محافظت و جاه طلبی های رژیم صهیونیستی را محدود کند.

امروز لبنان، فردا اردن؟
تین نیوز |

معاهده صلح وادی عربه (پیمان صلح بین اردن و اسرائیل) به کلی فراموش شده است و امروز امان به گزینه های جدید و سیاست های جدیدی نیاز دارد که از منافع خود محافظت و جاه طلبی های رژیم صهیونیستی را محدود کند.

میدل ایست نیوز: یک تاجر اسرائیلی نزدیک به نخست وزیر اسرائیل گفته است: “آنچه امروز در لبنان می بینیم، در اردن اتفاق خواهد افتاد.” رونی میزراهی این اظهارات خصمانه خود را در یک شبکه تلویزیونی اسرائیل بیان کرد.

 

سخنان او یادآور گفته های خود نتانیاهو و همچنین سایر سیاستمداران، نظامیان و خاخام ها است. بسیاری در مورد راه حل “اردن، وطن جایگزین”، آوارگی اجباری فلسطینی ها از کرانه باختری و پادشاهی فلسطین در اردن صحبت کرده اند. نمی توانیم بگوییم که به ما اخطار داده نشده است.

روز دوشنبه، نتانیاهو در یک بازدید میدانی در مرز اردن/فلسطین حضور یافت تا پروژه ایجاد دیوار حائل در امتداد مرز با پادشاهی هاشمی را پیگیری کند. آیا بین دیدار میدانی نتانیاهو و سخنان دوست تاجرش در مورد اردن ارتباطی وجود دارد؟ آیا به نظر نمی رسد که پادشاهی اردن جبهه مفقود شده در جنگ غزه باشد؟

پس از کشته شدن سه سرباز اسرائیلی توسط یک راننده کامیون اردنی به نام ماهر الجزی در گذرگاه مرزی پل ملک حسین در 8 سپتامبر، صحبت های آشکاری در مورد هفتمین جبهه در جنگ غزه مطرح شد که قرار است به جبهه های مقاومت در غزه، لبنان، سوریه و کرانه باختری، عراق، و یمن اضافه شود. اردن جبهه دشوار و غیرقابل مدیریتی است، زیرا اردنی ها در سرزمین خود ریشه دارند و عزت آنها اجازه سازش و معامله را نمی دهد. آنها انرژی اساسی برای فداکاری در دفاع از فلسطین، اردن، موجودیت و سرنوشت خود دارند.

اسرائیل برای اردن چه برنامه ای دارد؟

نتانیاهو و دوستش فقط مردم عادی در کشور اشغالگر نیستند. نخست وزیر پیشتر برای اجرای پروژه خود به اصطلاح «اسرائیل بزرگ» از لابی ها و نیروهای راست افراطی در اسرائیل و فراتر از آن، چراغ سبز دریافت کرده است.
قبل از جنگ غزه، نتانیاهو درگیر نفرت مزمن از اردن، در عین حال تمایل ضمنی برای گنجاندن این پادشاهی در واژگان پروژه شهرک های-استعماری بود. او می خواهد اردن را بخشی از سرزمین اسرائیل ببیند.

اگرچه نتانیاهو و شهرک نشینان افراطی آن را به میل خود علنی نکرده اند اما این یک راز هم نیست. با این حال، نتانیاهو در کتاب خود، “مکانی زیر آفتاب”، صراحتاً در مورد پروژه کتاب مقدس اسرائیل، اسرائیل بزرگ، و سرنوشت اردن در این دیدگاه صحبت کرده است.

سخنان رونی میزراهی و نه سفر نتانیاهو به مرز اردن، نیازمند پاسخ رسمی وزارت امور خارجه در امان و همچنین رسانه های اردن است. وضعیت روابط اردن و اسرائیل به جایی رسیده است که دیگر دیپلماسی در مورد آن کارساز نیست. سخنان و اقدامات نتانیاهو اساساً اعلان جنگ علیه پادشاهی اردن است. پاسخ اردن چه خواهد بود؟

من فکر نمی کنم که مردم اردن در مورد هرگونه طرحی از سوی اسرائیل برای از بین بردن آن کشور و هویت ملی آن ساکت بمانند. آنها چاره ای جز ایجاد یک جبهه ملی قوی در داخل، چه از نظر اجتماعی و چه از لحاظ سیاسی، برای ایستادگی در برابر تحریکات اسرائیل ندارند.

مقامات اردن انتخاب دیگری ندارند. معاهده صلح وادی عربه (پیمان صلح بین اردن و اسرائیل) در سال 1994 به کلی فراموش شده است. امان به گزینه های جدید و سیاست های جدیدی نیاز دارد که از منافع خود محافظت و جاه طلبی های رژیم صهیونیستی را محدود کند. اگر سؤال این باشد که «امروز لبنان، فردا اردن؟»، امان باید پاسخی را برای آن آماده داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.