بازدید سایت : ۵۳۶۲۴

◄ جزئیات جدید از اسناد فاش شده جاسوسی آمریکا از اسرائیل/ تل آویو چگونه برای اقدام علیه تهران آماده می شود؟

محتوای آنها چیست و چرا و چگونه لو رفتند؟

جزئیات جدید از اسناد فاش شده جاسوسی آمریکا از اسرائیل/ تل آویو چگونه برای اقدام علیه تهران آماده می شود؟
تین نیوز |

مقامات آمریکایی در تلاشند منبع افشای اطلاعاتی را بیابند که تمرینات نظامی و استقرار تسلیحات اسرائیل برای اقدام احتمالی علیه ایران را توصیف می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از اکوایران، افشای دو سند اطلاعاتی فوق محرمانه ایالات متحده که تصاویر ماهواره ای جدید از تدارک نظامی اسرائیل برای اقدام احتمالی علیه ایران را توصیف می کنند، نشانه ای از نگرانی شدید آمریکا در مورد برنامه های اسرائیل است. مقامات ایالات متحده همچنین در تلاش برای درک دامنه افشای اطلاعات هستند.

نشت اطلاعات

این دو سند در روزهای اخیر توسط آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی-فضایی تهیه شده که مسئولیت تجزیه و تحلیل تصاویر و اطلاعات جمع آوری شده توسط ماهواره های جاسوسی آمریکا را بر عهده دارد. این اسناد از روز جمعه در اپلیکیشن تلگرام شروع به پخش شدن کردند و توسط حساب های عمدتاً طرفدار ایران مورد بحث قرار گرفتند.

به نوشته نیویورک تایمز، این اسناد که تفسیرهایی از تصاویر ماهواره ای را بیان می کنند، اطلاعاتی در مورد اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران در روزهای آینده ارائه می کنند.

یکی از این اسناد با عنوان «اسرائیل: نیروی هوایی به آماده سازی برای حمله به ایران ادامه می دهد» است و مانورهای جدیدی را توصیف می کند که ظاهراً برای اجزای چنین حمله ای تمرین می کنند. در سند دوم توضیح داده می شود که اسرائیل چگونه در حال تغییر مکان موشک ها و تسلیحات خود برای شرایطی است که ایران با حملات متقابل خود پاسخ دهد.

مقامات در مورد میزان اهمیت این نشت اطلاعاتی اختلاف نظر دارند، که به نظر نمی رسد قابلیت های جدید آمریکا را فاش کند. این اسناد تصاویر ماهواره ای را توصیف می کنند اما شامل خود تصاویر نیست. برخی از مقامات می گویند که اگر اسناد بیشتری منتشر نشود، خسارت محدود خواهد بود، به جز اینکه بار دیگر مقیاس جاسوسی ایالات متحده از یکی از نزدیک ترین متحدان خود را آشکار می کند. برخی دیگر از مقامات می گویند که افشای طرح های جنگی یک متحد، یک مشکل جدی است.

جزئیات اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران لو رفت؟/ اختلال عمدی در برنامه تل آویو؟

اکوایران، یک کانال تلگرامی مدعی افشای اطلاعات آمریکایی در مورد طرح های حمله احتمالی اسرائیل شد.

مقامات به طور خصوصی تأیید کردند که اسناد معتبر هستند، اگرچه آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی-فضایی و دفتر مدیر اطلاعات ملی از اظهار نظر خودداری کردند.

اطلاعات موجود در گزارش ممکن است تنها بخشی از اطلاعاتی را منعکس کند که ایالات متحده از اسرائیل جمع آوری کرده است، چرا که سناریوهای حمله سایبری یا خرابکاری در ایران به راحتی از ماهواره های جاسوسی قابل مشاهده نیست. روز جمعه در آلمان از جو بایدن سوال شد که آیا می داند اسرائیل چه زمانی قصد حمله دارد و چه نوع اهدافی را انتخاب کرده است. او گفت: «بله و بله» و از صحبت بیشتر در مورد این موضوع خودداری کرد.

اما به نظر می رسید که اظهارات او به این نکته اشاره می کرد که او و بنیامین نتانیاهو به نوعی تفاهم رسیده اند که چه نوع اهدافی مورد هدف قرار می گیرد. پیش از این، بایدن از اسرائیل خواسته بود از سایت های هسته ای ایران و تأسیسات انرژی آن دوری کند. رئیس جمهور آمریک بارها این نگرانی را مطرح کرده است که اگر آن اهداف –از مهمترین دارایی های ایران- مورد اصابت قرار بگیرند، تهران به سرعت تشدید خواهد کرد.

مقامات آمریکایی گفتند که نمی دانند این اسناد چگونه خارج شده اند و همچنان در جستجوی منبع اصلی نشت اطلاعاتی هستند. اما بر اساس سابقه نشت های غیرمجاز قبلی، مقامات گفتند که به احتمال زیاد کار یک کارمند سطح پایین تر دولت بوده است.

مانور هوایی و جابجایی موشک ها

این اسناد عکس های ماهواره ای یک تمرین نظامی اسرائیل در 15 اکتبر را توصیف می کنند که هدف آن آماده شدن برای اقدام تلافی جویانه احتمالی علیه ایران توصیف می کند. بر اساس گزارش اطلاعاتی، بخشی از هدف این رزمایش تمرین سوخت گیری هوایی و عملیات جستجو و نجات بود. در این گزارش آمده است که این رزمایش شامل نیرویی به اندازه آنچه اسرائیل در حمله 29 سپتامبر به یمن از آن استفاده کرد، بود.

 

این اسناد همچنین آماده سازی موشک های بالستیک دوربرد و هوا پرتاب، موشک های هوا به زمین، هواپیماهای سوخت رسان هوایی و سایر هواپیماهای پشتیبانی توسط اسرائیل را نشان می دهد. در این اسناد همچنین آمده است که اسرائیل با هواپیماهای بدون سرنشین اقدام به نظارت مخفیانه علیه ایران کرده است.

اما مقامات گفتند که این اسناد ارزیابی جامعی از آنچه ایالات متحده در مورد نیات اسرائیل می داند نیست. این اسناد، که تاریخ صدور آن ها 15 اکتبر است، تنها چیزهایی را نشان می دهد که تحلیلگران در آن زمان با استناد به تصاویر ماهواره ای متوجه شده بودند.

مقامات نظامی و اطلاعاتی هنوز با افشای مجموعه وسیعی از اسناد طبقه بندی شده در مورد طیف وسیعی از موضوعات که برای اولین بار دو سال پیش در شبکه اجتماعی دیسکورد ظاهر شد، دست به گریبان هستند. متهم، جک تکسیرا، یک افسر نیروی هوایی گارد ملی آمریکا برای انتشار مطالب به شش فقره تخلف از قانون جاسوسی و حدود 16 سال حبس محکوم شد.

افشای بزرگ اسناد محرمانه توطئه تل آویو علیه تهران در لحظه ای حساس/ عملیات هکری یا خنجر از پشت واشنگتن به اسرائیل؟

به گفته سه منبع آگاه، ایالات متحده در حال تحقیق در مورد افشای اسناد محرمانه در مورد برنامه های اسرائیل برای حمله علیه جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته مقامات، تکسیرا با ارسال خلاصه ای از گزارش های اطلاعاتی در دیسکورد شروع به کار کرد، اما در ادامه عکس های کل اسنادی را که کپی کرده بود به اشتراک گذاشت - یک نقض اطلاعاتی بسیار خطرناک تر.

در حالی که دولت ایالات متحده ارزیابی گسترده ای از خسارت را منتشر نکرده است، انتشار اسناد تکسیرا نشان داد که ایالات متحده تا چه حد به ساختارهای فرماندهی نظامی روسیه و آژانس های اطلاعاتی آن نفوذ کرده است. این واقعه همچنین جمع آوری اطلاعات از اوکراین، چین و بسیاری از کشورهای دیگر توسط واشنگتن را افشا کرد.

مشخص نیست که چند منبع اطلاعاتی در نتیجه افشای تکسیرا در دیسکورد از دست رفته است، اما مقامات آمریکایی گفتند که برخی از قابلیت های جمع آوری اطلاعات به شدت به خطر افتاده است.

اگر افشای اطلاعاتی اخیر به یک جفت سند ماهواره ای محدود شود، آسیب بسیار کمتر خواهد بود. اما نشت دیسکورد با چند سند شروع شد، و سپس ده ها و ده ها سند بیشتر منتشر شد.

تحقیق در مورد درز اسناد محرمانه حمله اسرائیل به ایران؛ محتوای آنها چیست و چرا و چگونه لو رفتند؟

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه گزارش داد که ایالات متحده تحقیق درباره افشای اسناد طبقه بندی شده اخیر مربوط به طرح های اسرائیل برای حمله به ایران را آغاز کرد. اما محتوای این اسناد چه بود و سناریو های مطرح در مورد چگونگی و دلایل لو رفتن آنها چیست؟

دو رسانه آمریکاییِ آکسیوس و سی ان ان روز شنبه گزارش دادند که دو سند اطلاعاتی محرمانه ایالات متحده درباره جزئیات آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران در کانالی تلگرامی منتشر شده است.

مدیران این کانال تلگرامی روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کردند که این کانال به ایران مرتبط نیست، بلکه توسط «تیمی منسجم از روزنامه نگاران کاملاً مستقل» اداره می شود. آنها همچنین در واکنش به گزارش رسانه های مختلف در مورد نقش این کانال در افشای این اسناد، با تکذیب هرگونه ایفای نقش در این رخداد اطلاعاتی، مدعی شدند که هیچ ارتباطی با منبع اصلی افشای این اطلاعات که تصور می کنند، منبعی در وزارت دفاع ایالات متحده است، ندارند.

مدیران این کانال تلگرامی که پیشتر مطالبی همسو با جمهوری اسلامی و رهبر ایران منتشر کرده، در بیانیه روز یکشنبه خود مدعی شد که انتشار اولیه این اسناد در یک کانال تلگرامی خصوصی که ۷ هزار عضو دارد، رخ داده و سپس از طریق یک حساب کاربری ناشناس همچون سایر رسانه ها برای گردانندگان کانال میدل ایست اسپکتیتور(Middle East Spectator) نیز ارسال شده است.

سی ان ان به نقل از یک منبع آگاه آمریکایی، صحت این مدارک را تایید کرد. پنتاگون نیز در بیانیه ای اعلام کرد که از گزارش های منتشر در مورد این اسناد آگاه است، اما توضیح بیشتری در مورد آنها ارائه نکرد. ارتش اسرائیل هم هنوز واکنشی در این خصوص نشان نداده است.

اسناد افشا شده حاوی چه اطلاعاتی است؟

این اسناد دارای مهر «فوق محرمانه» است و تاریخ درج شده بر روی آنها نیز ۱۵ و ۱۶ اکتبر (۲۴ و ۲۵ مهرماه) است. اسناد فوق محرمانهٔ منتشر شده، جزئیات آماده سازی ارتش اسرائیل را برای حمله تلافی جویانه به ایران توضیح می دهد.

در این اسناد ادعا شده که ایالات متحده از ٨ اکتبر شاهد جابجایی دست کم ۱۶ فروند موشک بالستیک هواپرتاب و حداقل ۴۰ فروند موشک دیگر توسط نیروی هوایی اسرائیل در یکی از پایگاه های هوایی این کشور بوده است.

افزون بر این، ادعا شده که نیروی هوایی اسرائیل در ١۵ اکتبر تمرین هایی را شامل سوخت گیری هوا به هوا و عملیات جستجو و نجات جنگی، با مشارکت تعدادی قابل توجهی از هواپیماهای خود انجام داده است. همچنین، در این اسناد ادعا شده که نیروی هوایی اسرائیل در حال آمادگی برای حمله پهپادی است.

دلیل لو رفتن این اطلاعات چیست؟

طی دو روزی که از افشای این اسناد می گذرد، کارشناسان و تحلیلگران زیادی فرضیه های خود را در مورد دلایل لو رفتن آنها مطرح کرده اند.

در این میان، گروهی بر این باورند که افشای این اطلاعات در پی یک حمله هکری توسط هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی رخ داده و نشان دهنده اشراف اطلاعاتی این کشور بر ساختارهای نظامی ایالات متحده و کاخ سفید است.

اما گروهی دیگر هم دولت جو بایدن را متهم کرده اند که با افشای این اطلاعات خواسته تا حمله اسرائیل را تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که حدود دو هفته دیگر برگزار می شود، به تعویق بیندازد تا شانس پیروزی کامالا هریس در مقابل دونالد ترامپ بیش از این کاهش نیابد.

گروه سوم هم معتقدند که این درز اطلاعات، کاملا هوشمندانه و توسط سیستم اطلاعاتی اسرائیل انجام شده تا ایران را در مواجهه با حمله تلافی جویانه اسرائیل دچار خطای محاسباتی کند و نیروهای نظامی آن را غافلگیر کند.

البته دسته چهارمی هم این فرضیه را مطرح می کنند که افشای این اطلاعات می تواند نشانگر تلاش مشترک اسرائیل و آمریکا برای پاسخ به سوال بخشی از افکار عمومی مطالبه گرِ حمله باشد که چرا پاسخ اسرائیل به حمله ایران به تعویق افتاده است. در پاسخ به این سوال، گزارشی مبنی بر طراحی عملیات و برنامه آماده سازی ارتش اسرائیل لو رفته تا نشان دهد که این حمله در حال اجراست و در عین حال، سطح بالای فشار بر سران جمهوری اسلامی حفظ شود.

البته با وجود مطرح شدن این چهار فرضیه هنوز شواهد کافی برای اثبات هیچ یک از آنها وجود ندارد.

محل پایگاه هوایی Hatzerim

چه کسی اسناد را منتشر کرد؟ 

بررسی اسناد لو رفته پنتاگون درباره حمله اسرائیل به ایران

بر اساس جدول جزئیات این سند، این اطلاعات از پایگاه هوایی هاتزریم یا حتسوریم به دست آمده است. پایگاه هاتزریم در شمال صحرای نقب واقع شده و محل استقرار اسکادران های ۶۹ و ۱۰۷نیروی هوایی اسرائیل است. این اسکاداران ۶۹، از جنگنده های F۱۵I موسوم به Thunder و اسکادران ۱۰۷ از F۱۶I استفاده می کند.

فرارو- ساعت ۱.۲۹ دقیقه بامداد ۱۸ اکتبر (جمعه هفته گذشته) دو سند اطلاعاتی متعلق به وزارت دفاع آمریکا از سوی یک کانال تلگرامی به نام Middle East Spectator منتشر شد. این اسناد حاکی از تحرکات نظامی اسرائیل طی روز های ۱۴ و ۱۵ اکتبر برای تدارک حمله نظامی به ایران بود. اسنادی که اصالت آنها مورد تردید قرار نگرفت و انتشار آنها با سکوت اولیه مقامات وزارت دفاع آمریکا و در نهایت تائید افشا روبرو شد. 

به گزارش فرارو، یکی از این این دو سند متعلق به یکی از آژانس های اطلاعاتی آمریکا موسوم NGA است که زیرمجموعه پنتاگون قرار دارد. بخشی از وظایف National Geospatial-Intelligence Agency یا آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی، وظیفه تحلیل و بررسی اطلاعات به دست آمده از تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی است. این اطلاعات نیز از همین طریق به دست آمده و منبع آن تحلیل تحرکات زمینی ارتش اسرائیل است. تاریخ این گزارش مربوط به ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) است. 

طبقه بندی اسناد

 

بر اساس سیستم طبقه بندی اطلاعات در آمریکا، TOP SECRET بالاترین سطح اطلاعات طبقه بندی شده نظامی است. این دو سند نیز دارای این سطح هستند. طبقه بندی گزارش در بالاترین بخش مشخص می شود. اطلاعات این دو گزارش از این نوع است:

Top Secret: خیلی محرمانه (معادل فوق سری در ایران)
TK: اطلاعات فضایی
FGI ISR: اطلاعات دولت خارجی / اسرائیل
RSEN: اطلاعات حساس با ریسک بالا
NOFORN: عدم انتشار خارجی 

منشاء سند شماره ۱ (سند عمودی) یکی از کشور های عضو Five Eyes است. پنج چشم یک پیمان اطلاعاتی میان پنج کشور آمریکا، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند و کاناداست. منشاء سند دوم بریتانیا ذکر شده است. تحلیل اطلاعات ماهواره ای و سیگنال ها در بریتانیا بر عهده سازمانی به نام GCHQ است. 

جزئیات اطلاعات

بر اساس جدول جزئیات گزارش سند ۱، این اطلاعات از پایگاه هوایی هاتزریم یا حتسوریم به دست آمده است. پایگاه هاتزریم در شمال صحرای نقب واقع شده و محل استقرار اسکادران های ۶۹ و ۱۰۷نیروی هوایی اسرائیل است. این اسکاداران ۶۹، از جنگنده های F۱۵I موسوم به Thunder و اسکادران ۱۰۷ از F۱۶I استفاده می کند. بولتن دانشمندان هسته ای BULLETIN OF THE ATOMIC SCIENTISTS در شماره ۷۸ سال ۲۰۲۲، از این پایگاه به عنوان یکی از نقاط احتمالی استقرار تسلیحات هسته ای اسرائیل یاد می کند. 

محل پایگاه هوایی Hatzerim

هاآرتص در توضیح این گزارش آورده است: «این اطلاعات که در ۱۵ و ۱۶ اکتبر جمع آوری شده است، شامل پنهان کردن پناهگاه های زیرزمینی مستحکم هواپیما های جنگی در پایگاه هوایی حتسوریم و نشانه هایی از آماده سازی برای مسلح کردن موشک های بالستیک هواپایه است. ارتش اسرائیل هفته گذشته یک رزمایش بزرگ برای حمله احتمالی انجام داد که شامل سه هواپیمای سوخت رسان و یک هواپیمای فرماندهی و کنترل G ۵۵۰ بود که توسط صنایع هوافضای اسرائیل توسعه یافته است.

این سند همچنین به آماده سازی برای مسلح کردن هواپیما ها با دو نوع موشک بالستیک هواپایه اشاره می کند. یکی از آنها ROCKS است که توسط شرکت «رافائل» تولید شده است. مزیت این موشک ها توانایی آنها در پرتاب مهمات دقیق از راه دور، فراتر از سیستم های دفاع هوایی دشمن است. موشک دیگری که در اسناد فاش شده ذکر شده است، "افق طلایی" نام دارد، نامی که قبلاً به طور عمومی منتشر نشده است و شناسایی آن را دشوار می کند. ممکن است به موشکی از سری Sparrow اشاره داشته باشد که معمولاً به عنوان هدف برای سیستم های دفاع هوایی استفاده می شود، اما مانند موشک هایی که شبیه سازی می کند، قادر به استفاده تهاجمی نیز هست. 

بررسی اسناد لو رفته پنتاگون / در حال تکمیل

موشک ROCKS در وسط تصویر که اطلاعات اندکی درباره آن وجود دارد

موشک Blue Sparrow با طول ۶.۵ متر و برد ۲۰۰۰ کیلومتر و وزن قبل از پرتاب ۱۹۰۰ کیلوگرم است. پس از پرتاب، مانند یک موشک بالستیک عمل می کند، قبل از برخورد به هدف خود به ارتفاعات بالا صعود می کند. مدل های دیگر Sparrow مانند Silver Sparrow بزرگتر و Black Sparrow کوچکتر نیز ذکر شده اند. طبق بروشور های رافائل، کلاهک جنگی اینرسی که فاقد مواد منفجره است، می تواند با یک کلاهک انفجاری جایگزین شود. طبق اطلاعات بروشور های رافائل، کلاهک موشک Sparrow را می توان با کلاهکی که با مواد منفجره بارگیری شده است جایگزین کرد.» 

چه کسی اسناد را منتشر کرد؟ 

به نظر می رسد که این دو برگ سند، مجموعه ای از یگ گزارش جامع باشد که اطلاعات مختلفی از تحرکات اسرائیل طی این دو روز را به وسیله تصاویر ماهواره ای جمع آوری کرده است. یکی از اسناد (سند عمودی) اسکن شده و سند افقی از روی کاغذ عکس گرفته شده است. یک کانال تلگرامی با نام Middle East Spectator برای اولین بار این اسناد را منتشر کرد. اطلاعات زیادی از این کانال در دسترس نیست، اما مرور محتوای آن نشان می دهد که در ظاهر، حامی جبهه مقاومت است. در صفحه توئیتری به این نام که تاریخ ایجاد آن سال ۲۰۲۳ است، ایران به عنوان محل تعلق و استقرار این اکانت مشخص شده است. این اکانت توئیتر تنها یک فالووینگ دارد که صفحه رسمی و تائیدشده مقام معظم رهبری است. مشخص نیست که آیا ایران پشت این افشای اسناد بوده و گوشه ای از نفوذ در ساختار امنیتی آمریکا را نشان داده یا نه. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.