تردد ۲۰ ساله ماشینهای سنگین در گناباد
ورود ماشینهای سنگین براساس قانون به داخل شهر ممنوع است اما در شهرستان گناباد به دلیل نداشتن کمربندی حدود ۲۰ سال است که ماشینهای سنگین از داخل شهر و خیابان عدالت عبور میکنند.
ورود ماشینهای سنگین براساس قانون به داخل شهر ممنوع است اما در شهرستان گناباد به دلیل نداشتن کمربندی حدود ۲۰ سال است که ماشینهای سنگین از داخل شهر و خیابان عدالت عبور میکنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، رفتوآمد خودروهای سنگین در این راه دشواریهایی را برای شهروندان از لحاظ آلودگی صوتی و خطرات جانی ایجاد کرده تا جایی که امروز انجام این پروژه به یک مطالبه مردمی تبدیلشده است.
یکی از مغازهداران خیابان عدالت در گناباد اظهار داشت: بارها شاهد تصادف در این خیابان به دلیل عبور ماشینهای سنگین بودیم و عرض کم خیابان حتی برای مغازهداران نیز در زمان عبور این ماشینهای آلودگی مانند دود این خودروها ایجاد کرده است.
شهروند دیگری نیز گفت: ما شب خواب نداریم زیرا در هر ساعت شبانهروز صدای ماشینهای سنگین اذیت میکند و گاهی ساعت 3 نصف شب این ماشینها بوق میزنند که صدای وحشتناکی دارد.
راهنمایی و رانندگی گناباد نیز در سالهای گذشته با اعلام خطرات این مسیر در کارگروه ترافیک بر ضروریت انجام این طرح تاکید کرده ولی تاکنون کمربندی گناباد به مرحله اجرا نرسیده است.
براساس اعلام علی تقوی شهردار اسبق گناباد در 18 مرداد 95 این کمربندی 2100 متر طول دارد و با عرض 36 متری باید اجرا شود که مراحل نهایی خود را میگذراند ولی همچنان مردم چشم انتظار اقدام عملی در این خصوص هستند.
دبیر شورای هماهنگی ترافیک استانداری خراسان رضوی نیز در نشست ساخت کمربندی گناباد در 14 شهریور 96 اجرای این طرح را از ضرورتهای گناباد دانست و بر ضرورت سرعت بخشی در تعیین تکلیف اجرای آن تاکید کرد.
مهدی حسینی گفت: شورای هماهنگی ترافیک استان با برگزاری جلسات متعددی در سطوح استانی و شهرستانی و انتخاب مشاور توجه خاص به این مساله دارد و اجرای نهایی آن مستلزم بررسی ظرفیتها و نقاط قوت و ضعف و تهیه طرح مربوطه است. محور اصلی اکثر طرحهای عمرانی و ترافیکی بر روانسازی تردد وسایل نقلیه و یا ماشین محور است در حالی که باید عابرمحور و یا بر پایه آسانسازی و کاهش مشکلات مردم و عابران پیاده استوار شوند.
حامد قربانی فرماندار گناباد نیز طی بازدیدی که در هفته جاری از اجرای این طرح داشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به وجود برخی اراضی کشاورزی، آزادسازی حریم از مشکلات مهم اجرای این طرح است و عرض پیشبینیشده هم پاسخگوی نیاز نیست و باید افزایش یابد.
وی ادامه داد: باگذشت 20 سال به جز تملک پنج کیلومتر زمین اقدام خاصی برای اجرای این طرح صورت نگرفته است.
فرماندار گناباد گفت: نبود کمربندی در شهر گناباد موجب نارضایتی و مشکلات اجتماعی برای شهروندان شده است چون به علت نبود کمربندی وسایل نقلیه سنگین عبوری بهناچار مجبور به عبور از خیابان شهدا و بلوارهای عدالت و فرمانداری گناباد به سمت جاده اصلی هستند که این مسئله مشکلات متعددی همچون آلودگی صوتی، ترافیکی و زیست محیطی به همراه داشته است.
قربانی افزود: کمربندی گناباد باید به طول 22 کیلومتر ساخته میشود و اجرا و تکمیل آن نیازمند 200 میلیارد ریال اعتبار است
علایی شهردار سابق گناباد نیز در 14 تیرماه 97 کلنگ زنی کمربندی گناباد را در برنامههای روز شهرداری قرارداد و با حضور مسئولین این کلنگ به زمین خورد ولی بازهم اقدامی صورت نگرفت.
حمید بنایی نماینده فعلی مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی و شهردار اسبق گناباد نیز در خصوص این پروژه اظهار داشت: پروژه کمربندی گناباد از پروژههای خوبی است که در شهرداری گناباد تعریفشده و انجام آن محاسن زیادی خواهد داشت.
وی ادامه داد: این کمربندی، کمربندی اصلی شهر نیست زیرا ساخت کمربندی گناباد از وظایف راه و شهرسازی است و این پروژه به عنوان 100 متری گناباد تعریفشده است.
شهردار اسبق گناباد عنوان کرد: ساخت این پروژه توسط شهرداری بهتنهایی امکانپذیر نبوده و نیاز به مشارکت جدی همشهریان را دارد زیرا در حال حاضر وضعیت مالی شهرداریها خوب نیست.برای کمک به این پروژه از وزارت کشور پیگیر دریافت قیر رایگان هستیم.
مهران حسین زاده شهردار گناباد درباره کمربندی گناباد اظهار داشت: در حال حاضر مشکل کمربندی گناباد دریافت مجوز از کمیته فنی استانداری است. شرکت پیمانکاری که طرح مطالعاتی این پروژه را در دست دارد پس از گذشت 50 ماه هنوز نتوانسته تأیید نهایی کمیته فنی استانداری را دریافت کند.
شهردار گناباد خاطرنشان کرد: چندین بار به این شرکت مهلت داده شده تا تأییدیه را دریافت کند اما به دلیل عدم دریافت این تأیید به دنبال فسخ قرارداد هستیم که این کار باید در کمیته رسیدگی به پیمان انجام شود و بعد از فسخ قرارداد مجدد مناقصه آن برگزار خواهد شد.