روند احداث قطار سریع السیر تهران مشهد سرعت می گیرد
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم نیازمند توجه ویژه به حوزه ساخت و ساز مسکن است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم نیازمند توجه ویژه به حوزه ساخت و ساز مسکن است.
به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت، محمدرضا رضایی کوچی در تشریح سفر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به استان خراسان رضوی، گفت: در این سفر جلساتی با حضور استاندار خراسان رضوی، شهردار و رئیس شورای شهر مشهد و همچنین مدیرعامل بانک مسکن و معاونان وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم.
وی با اشاره به ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای این مهم طرحی آماده کردیم که با امضا نمایندگان در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس است. اما طبق گفت وگو های انجام شده، رئیس جمهور در شرایط کنونی موافق تفکیک این وزارت خانه نبود ه و معتقد است این امر موجب درگیری هر دو وزارتخانه طی ۴ سال آینده می شود. در حالی که قرار نیست ساختان و نیروی انسانی به این دو مجموعه اضافه شود.
این نماینده مردم در مجلس افزود: در حال حاضر وضعیت حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای کشور نیازمند توجه ویژه است. به عنوان مثال سرعت حمل بار به دلایل متعدد از جمله فرسودگی واگن ها کمتر از ۵ کیلومتر بوده که حتما باید ارتقا پیدا کند. همچنین برنامه ساخت مسکن، تامین زیرساخت ها و جبران کمبودها نیازمند تمرکز یک وزیر واحد است. هر کسی امروز وزیر راه و شهرسازی می شود باید ۱۸ معاونت و ۵ سازمان را مدیریت کند که کار بسیار دشواری است. فهم عمیق در خصوص مشکلات هر معاونت دست کم ۶ ماه زمان نیاز داد و از سویی عملکرد این وزارتخانه نیز تاثیر بسیار مستقیمی بر زندگی مردم داشته و اساسا جنس حوزه راه و مسکن از یکدیگر کاملا متفاوت است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه خشن و کارگاهی است و کاندیدای این وزارت خانه باید پروژه محور و معتقد به بازدید های میدانی باشد. همچنین وزیر پیشنهادی باید تمامی حوزه های زیر مجموعه را بشناسد و توانمندی مدیریت آن را داشته باشد. البته که ما در کمیسیون عمران و مجلس تمام تلاش خودمان را برای موفقیت وزیر راه در تحقق اهداف تعیین شده خواهیم داشت.
این نماینده مردم در مجلس در ادامه با اشاره به عملکرد بانکها در پرداخت تسهیلات مسکن عنوان کرد: متاسفانه بانکها برای ساخت مسکن همکاری لازم را نداشته و تنها " بانک مسکن" پای کار بود بخشی عمده از بار پرداخت تسهیلات بر دوش این بانک است. از سوی دیگر ما شکایتی را برای استنکاف بانک ها از اجرای قانون در پراخت تسهیلات به حوزه مسکن تنظیم و به قوه قضاییه ارسال کردیم اما دولت اهتمام کافی برای جریمه بانک های متخلف متناسب با قانون نداشته است.
رضایی کوچی گفت: متاسفانه وزارت راه برای اجرای ساخت و ساز مسکن شیوه های ساده را نظیر الحاق زمین به محدوده شهرها را انتخاب کرده و با وجود طراحی بسته تشویقی برای نوسازی بافت های فرسوده و ساخت و ساز چندان عملکرد مناسبی نداشته است.
نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس عنوان کرد: برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه هفتم توسعه نیازمند توجه ویژه تری به حوزه ساخت و ساز مسکن هستیم.
وی در ادامه به چالش های شهر مشهد با وجود تردد تعداد زیاد زائران افزود: این شهر متعلق به همه مردم جهان اسلام است از این رو باید به تقویت امکانات زیرساختی و حمل و نقلی آن توجه ویژه ای داشته باشیم. یکی از این موضوعات بسیار مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری احداث قطار سریع السیر مشهد بود که کار عملیاتی برای آن انجام نشده بود. لذا برای اولین بار در بودجه ردیف اعتباری برای آن ایجاد کردیم تا روند اجرای آن سرعت بگیرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: در حوزه راه و جاده و نقاط حادثه خیز نیز شهر مشهد وضعیت خوبی نداشته که باید کمک کنیم تا مسیر تردد خودروها از مسیر های منتهی به شهر هموارتر شود. در این نشست ها موضوعات و مسائل مرتبط با شهر مشهد مورد بررسی قرار گرفت و مصوباتی را برای رفع برخی از اختلافات داشتیم و مقرر شد برای سایر مشکلات نیز در کمیته های تخصصی کمیسیون عمران تصمیم گیری شود./
باسلام در ابتدا آقای دکتر رضائی باید بفرمایند با مدرک پزشکی چرا رئیس کمسیون عمران مجلس هستند و چرا اجازه نمی دهند که متخصصی در این کمسیون رئیس باشند و ایشان به کمسیونی بروند که کمی با مدرک ایشان همخوانی داشته باشد
حال سوال دوم آقای رضائی شما به عنوان نماینده مجلس و رئیس کمسیون عمران آیا عملکرد راه آهن و مدیر عاملش رادر سه سال گذشته رصد کرده اید ؟
آیا معتقد هستید که عملکر ایشان درست و در چهار چوب برنامه بوده ؟
اصلا شما چی از شرایط حمل ونقل ریلی کشور می دانید ؟
چرا وقتی نمی دانید مسئولیت قبول می کند؟
با سلام و تشکر از توجه به بخش ریلی
در مورد راهآهن سریعالسیر تهران مشهد، اولین سوال اینست که منظور از راهآهن سریعالسیر چیست،
طبق آییننامه ۳۹۴ سازمان برنامه، سرعت راهآهن سریعالسیر بالاتر از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است
این مشخصه با برقی کردن راهآهن دوخطه تهران مشهد محقق میشود که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده است و خردمندانه و تقریباً بدون وابستگی به بیگانگان است
قرارداد آن سال ۱۳۹۲ با چین و مپنا منعقد شد ولی چین بعد از ۵ سال با استدلال ناپذیرفتنی حجم قراردادهای ۴۰۰ میلیارد دلاری با آمریکا انصراف داد
جالبه كه براي طرحي رديف اعتباري ايجاد كردند كه هنوز مطالعه توجيهي ندارد و هنوز مصوبه براي اجرا ندارد. براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به : https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-273430
این پروژه پروژه خطرناکی است که به فقیرتر شدن مردم منجر خواهد شد.
توصیه می کنم یادداشت مرتبط آقای سبحان نظری را در این زمینه بخوانید:
https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-277290
فیلم کامل نیز اینجا قابل مشاهده است:
https://www.aparat.com/v/hpje23z
کاریکاتور راه آهن سریع السیر
https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-277758
برقی کردن راه آهن تهران-مشهد حتی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، تمامی اهداف فوق(3 رویکرد ذکر شده) تحقق خواهد یافت. همچنین زمینه افزایش سرعت به ۲۰۰ و ۲۵۰ ( با قطارهای خودکشش) و پس از آن مقدمه احداث فاز به فاز راه آهن سریع السیر با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می شود.( همانگونه که در مناقصه سال ۱۳۸۶ منظور شده بود)
کاریکاتور راه آهن سریع السیر
https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-277758
برقی کردن راه آهن تهران-مشهد حتی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، تمامی اهداف فوق(3 رویکرد ذکر شده) تحقق خواهد یافت. همچنین زمینه افزایش سرعت به ۲۰۰ و ۲۵۰ ( با قطارهای خودکشش) و پس از آن مقدمه احداث فاز به فاز راه آهن سریع السیر با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می شود.( همانگونه که در مناقصه سال ۱۳۸۶ منظور شده بود)