بازدید سایت : ۴۵۷۲۱

جاده مواصلاتی کلات مشهد ارتقاء یافت

فرماندار کلات از ارتقاء جاده مواصلاتی کلات مشهد از درجه ۲ فرعی به اصلی خبر داد.

جاده مواصلاتی کلات مشهد ارتقاء یافت
تین نیوز

فرماندار کلات از ارتقاء جاده مواصلاتی کلات مشهد از درجه ۲ فرعی به اصلی خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی صلاحی اظهار کرد: در یک صد و بیست و یکمین جلسه کارگروه ارزیابی و تصویب طرح های توجیهی در وزارت راه و شهرسازی که به منظور بررسی درخواست طرح «احداث باند دوم محور مشهد کلات» تشکیل شد بود ارتقا درجه جاده مواصلاتی مشهد-کلات از درجه ۲ فرعی به درجه اصلی مورد تصویب قرار گرفت.

صلاحی اظهار کرد: درخواست احداث باند دوم مشهد کلات و کلات درگز به دلیل پایین بودن بار ترافیکی علیرغم تأکیدات و تلاش های فراوان به زعم نظر کارشناسان و متخصصین و پیشکسوتان حوزه حمل و نقل کشور توجیه مالی و اقتصادی به دست نیاورد.

وی افزود: گرچه با نظرات کارشناسان و مشاورین برای احداث باند دوم فاصله بسیار زیادی داشت و حتی توجیه هزینه(C/B) مالی و اقتصادی ارتقاء به جاده اصلی نیز ۷ درصد یعنی منفی بوده ولی پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان شهرستان و نمایندگان با حضور در جلسه دفاع از طرح توجیهی، ارتقاء درجه جاده مشهد-کلات از فرعی ۲ به اصلی مورد تصویب قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام می تواند دستاورد بزرگی برای شروح اصلاح وضعیت جاده و در مسیر توسعه پرشتاب آن با توجه به ظرفیت های بی نظیر شهرستان باشد.

 صلاحی در توضیح تفاوت جاده فرعی و اصلی بیان کرد: شاخصه درجه ۲ فرعی جاده؛ جاده های مواصلاتی آسفالته بین روستایی و حداکثر عرض ۷ متر است و هزینه های نگهداری از محل اعتبار استانی و محلی تأمین می شود اما در جاده اصلی عرض جاده ۱۱ متر با شانه خاکی و ایمنی لازم و حذف نقاط حادثه خیز، تأمین روشنایی و خط کشی استاندارد بوده و تأمین اعتبار از محل اعتبارات ملی است.

وی ادامه داد: شهرستان کلات به لحاظ منابع آبی فراوان، رودخانه های دائمی پرآب، چشمه سارها، سدهای ذخیره آب، رشته قنات ها، خاک حاصلخیز، اراضی دیم مرغوب، اراضی کشت برنج، اراضی کشت آبی، شیلات و آبزی پروری ماهیان، گیاهان دارویی خودرو و فراوان، پرورش زنبورعسل، باغات گردو، جنگل پسته وحشی، جاذبه های تاریخی فراوان از جمله مسجد جامع با قدمت ۸۰۰ سال، عمارت کاخ خورشید با قدمت ۳۰۰ سال، آبشارهای گوناگون، حیات وحش گوناگون، کوه های سر به فلک کشیده از پتانسیل های بسیاری برخوردار است.

 فرماندار کلات افزود: سه محصول ملی صنایع دستی شهرستان شامل ابریشم بافی زاوین، گلیم بافی آقداش، نوار بافی لاین و ثبت سه منطقه طبیعی ارتکند، آبگرم و بابا رمضان در فهرست میراث طبیعی کشور از جمله منابع مهم و ظرفیت های ویژه کلات محسوب می شود که همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است.

کلات نادر در میان کوه های هزار مسجد قرار گرفته و از مشهد تا مرکز شهرستان ۱۴۵ کیلومتر جاده کوهستانی و پرپیچ و خم با گردنه ها و صخره هایی با شیب نزدیک به ۹۰ درجه و از شمال به وسیله تپه ماهورهای نسبتاً پست به طول ۱۸۰ کیلومتر با کشور ترکمنستان هم جوار است از جنوب به کوه هزار مسجد و شهرستان مشهد از شرق به شهرستان سرخس و از سمت غرب به شهرستان درگز محدود می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.