بازدید سایت : ۳۴۶۰۵

خراسان رضوی رتبه پنجم کشور از لحاظ طول راه های جاده ای را دارد

استان خراسان رضوی رتبه پنجم کشور از لحاظ طول راه های جاده ای را داراست، اما برای اجرای پروژه های جاده ای استان با کمبود اعتبارات مواجه است.

خراسان رضوی رتبه پنجم کشور از لحاظ طول راه های جاده ای را دارد
تین نیوز |

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی رتبه پنجم کشور از لحاظ طول راه های جاده ای را داراست، اما  برای  اجرای پروژه های جاده ای استان با کمبود اعتبارات مواجه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وحید داعی در نشست شورای هماهنگی حمل ونقل و مسکن استان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: استان خراسان رضوی با ۱۱۹ هزار کیلومتر و با جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، پنجمین استان پهناور کشور است. این استان، ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.

داعی با اشاره به موقعیت شبکه راه های استان اظهار کرد: ۳ کریدور اصلی کشور منتهی به استان خراسان رضوی می شوند. مسیر اول مشهد نیشابور سبزوار به سمت تهران و غرب کشور است، مسیر دوم مشهد قوچان و به سمت خراسان شمالی و سایر استان های شمال کشور است، مسیر سوم مشهد بیرجند به سمت بندر چابهار است که تنها بندر اقیانوسی کشور به شمار می رود. لذا ۳ کریدور ترانزیتی به مشهد منتهی می شوند که به ۴ پایانه مرزی ادامه می یابد. 

وی با بیان اینکه جاده های مرزی استان به دوغارون، پایانه سرخس، پایانه لطف آباد و باجگیران ختم می شود، افزود: اولویت اداره راه و شهرسازی استان در حوزه راهسازی و اعتبارات تمرکز بر کریدورهای اصلی استان است.

داعی اعلام کرد: در استان خراسان رضوی ۲۰ کیلومتر انواع راه داریم و رتبه پنجم کشور به لحاظ طول راه ها را دارا هستیم. 

وی گفت: شبکه راه های استان ۱۱۳۹ کیلومتر بزرگراه است و در واقع ایمنی سفر را ایجاد می کند و ۳۵ کیلومتر  آزادراه در استان وجود دارد که همان آزادراه مشهد به باغچه است.

داعی ابراز کرد: در استان خراسان رضوی ۱۹ پروژه ملی در دست ساخت است که از آن میان ۱۰ پروژه با اداره کل راه و شهرسازی است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۶۰۰ پروژه مجموعه طرح های ما است، تصریح کرد: در واقع ۴۱۷ پروژه در دست اجرا و در مجموع ۱۵۰۰ کیلومتر است. لذا اگر ۲۶۰۰ پروژه را مطالبه کنیم، ۸۰ همت اعتبار می خواهد و برای ۴۱۷ پروژه ۱۸ همت اعتبار نیاز است. 

وی متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه ها را  ۳۱ درصد در یک بازده زمانی ۳ ساله اعلام کرد و گفت: برای مسیر تربت حیدریه - زاوه از ظرفیت ماده ۵۶ استفاده کردیم و ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک مسکن پول گرفتیم که ۵۰ میلیارد تومان آن تزریق شده است.

وی ادامه داد: برای بزرگراه شادمهر - کاشمر موافقت اصولی سازمان برنامه و بودجه را گرفتیم و چند بانک عامل در سطح ملی کمک کردند. ۳۰۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه موافقت اصولی صادر کرد. 

داعی ادامه داد: محور دیگر تربت حیدریه - زاوه است که ۲۰۰ میلیارد مجوز گرفتیم و ۵۰ میلیارد هزینه کردیم و زمان قرارداد تمام شده است و بانک مسکن می گوید این قرارداد را تمدید نمی کند، به این خاطر نتوانستیم سر موعد تمام کنیم و آورده و منابع مالی را نتوانستیم بیاوریم؛ لذا از وزارت راه و شهرسازی تقاضا داریم مذاکراتی با مدیر عامل بانک مسکن انجام دهند تا یک سال برای ما قرارداد را تمدید کنند. ۱۵ کیلومتر را زیر بار عبور می بریم که بیشترین تصادفات را براساس آمار پلیس راه و راهداری دارد.

 مدیر کل راه وشهرسازی خراسان رضوی افزود: در آزادراه مشهد - چناران براساس ماده ۵۶ برای ۳ بانک موافقت نامه هایش صادر شده که بانک های تجارت، مسکن و صادرات است. 

وی گفت: شرایط استان خراسان رضوی با هیچ استانی قابل مقایسه نیست، به طوری که آزادراه مشهد - چناران بیشترین ترافیک را در کشور دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.