بازدید سایت : ۳۸۳۶۵

◄ وضعیت بازماندگان زلزله کاشمر چگونه است؟+تصاویر

حال و روز چادرنشینان کاشمر؛ زلزله تمام شد، ما هنوز می لرزیم.

وضعیت بازماندگان زلزله کاشمر چگونه است؟+تصاویر
تین نیوز |

زمین لرزه ۱۴۰۳ کاشمر زمین لرزه ای به بزرگی ۵ ریشتر بود که در ساعت ۱۳:۲۴ و در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ در نزدیکی شهر کاشمر، میان دو شهرستان کاشمر و شهرستان خلیل آباد واقع در استان خراسان رضوی رخ داد.

به گزارش تین نیوز، چهار ماه گذشته و این مردم هنوز آواره چادرنشینی ها و سربار خانه دوست و اقوام هستند. تعداد معدودی که پول داشتند در حال ساخت خانه هایشان هستند، ولی ده ها خانواده خانه خود را از دست داده اند و آواره و بلاتکلیف مانده اند.

چهار نفر هموطن فوت کردند و ده ها خانه فرو ریخت. صدها نفر آواره خیابان و خاک نشین و چادرنشین شدند؛ اما خبرش جایی منتشر نشد!

در تاریخ 23 مهرماه؛ رسول خادم، عضو پیشین شورای شهر تهران، در صفحه مجازی خود، تصاویری از وضعیت زلزله زدگان اطراف کاشمر  به اشتراک گذاشته که از زمان زلزله در خرداد ماه تا امروز، همچنان در چادر زندگی می کنند و وضعیت مناسبی ندارند. خادم ضمن انتشار این تصاویر نوشته است: "تصاویر مربوط به یکی از چند صد خانواده چادرنشین زلزله کاشمر است."

بازماندگان زلزله کاشمر

تا این زمان چند مسئول ذیربط وعده ساخت خانه برای زلزله زدگان را داده اند اما هنوز کاری از پیش برده نشده است. با وجود فرارسیدن فصل سرما و زمستان؛ وضعیت ناخوشایندی برای آوارگان انتظار می رود. 

در راستای ساخت خانه برای زلزله زدگان، به گزارش خبرگزاری تسنیم، در خبر امروز 25مهرماه، خلیل منبتی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: طبق تعهد داده شده تمامی واحدهای زلزله زدگان کاشمر باید تا پایان سال به بهره برداری برسد اما پیش بینی ما این است که در صورت تخصیص اعتبارات و همراهی بانک ها ظرف ۴ ماه آینده تمامی واحدهای آسیب دیده به مرحله بهره برداری برسد.

منبتی بیان کرد: به دنبال وقوع سیل و زلزله در ابتدای سال ۱۴۰۳ در سطح استان به ویژه در مشهد و سایر شهرستان ها نظیر کاشمر، بنیاد مسکن بر اساس مأموریتی که دارد در ۷۲ ساعت نخست، نسبت به اعزام کارشناس و بازدید میدانی به صورت خانه به خانه اقدام کرد و میزان خسارت وارده را مورد ارزیابی قرار داد.

بازماندگان زلزله کاشمر

وی گفت: در همین رابطه ارزیابان فرم های کارشناسی مصوب برای خانه های حادثه دیده را تهیه کردند و احراز شد که کدام واحدها در زمره واحدهای احداثی و کدام واحدها در زمره واحدهای تعمیری قرار می گیرند که هم برای حادثه سیل در شهر مشهد و هم برای زلزله کاشمر این فرایند انجام شد.

منبتی افزود: برای زلزله ای که ۲۹ خرداد امسال در منطقه کاشمر اتفاق افتاد، ما با اعزام و بسیج حدود ۴۰۰ نیرو به عنوان ارزیاب، میزان خسارت وارده را ارزیابی کردیم که نتایج این ارزیابی ها به اداره کل مدیریت بحران استان خراسان و همچنین دفتر مرکزی بنیاد مسکن اعلام شد.

بازماندگان زلزله کاشمر

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: فرآیند کار به این صورت است که موضوع از سوی وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران پیگیری می شود و تخصیص اعتبار لازم از سوی بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و پس از ابلاغ و تخصیص به بانک های عامل در استان، بنیاد مسکن وارد عمل شده و کار ساخت و ساز را دنبال می کند.

وی ادامه داد: اما بنیاد مسکن خراسان رضوی از ابتدا و بدون هیچ گونه تخصیص اعتباری، با استفاده از پتانسیل و ظرفیت های داخلی خود وارد عمل شد و با ارتباطاتی که با استان های دیگر داشت از ظرفیت ماشین آلات آنها برای آواربرداری استفاده کرد.

منبتی گفت: در منطقه کاشمر به ویژه در مناطق روستایی، ۹۰۰ واحد شناسایی شد و کار آواربرداری آن بدون تخصیص هیچ گونه اعتباری به صورت کامل انجام شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: علاوه بر این با استفاده از ظرفیت داخلی بنیاد مسکن استان، مصالح مورد نیاز شامل حدود ۴۲۲ دستگاه سازه پیچ و مهره و حدود ۳۰۰ تن میلگرد و بولت به منطقه ارسال و به متقاضیان تحویل داده شد که این اقدام موجب تسریع در انجام عملیات شد.

وی با ارائه آماری از اقدامات انجام شده در کاشمر گفت: از ۹۰۰ واحد حادثه دیده، تاکنون ۸۲۷ واحد پی کنی انجام شده و ۶۶۴ واحد شفته ریزی و بالغ بر ۴۵۰ واحد فوندانسیون اجرا شده است به طوری که تاکنون ۲۳۱ واحد اسکلت نصب شده و ۱۷۰ واحد به مرحله اجرای سقف رسیده که این پیشرفت فیزیکی تاکنون با استفاده از منابع داخلی پیش رفته است.

بازماندگان زلزله کاشمر

منبتی خاطر نشان کرد: با توجه به سرعت اجرا و بازسازی سریع مناطق سانحه دیده کاشمر آن هم بدون تخصیص اعتبار، بازسازی مناطق زلزله زده کاشمر، به عنوان یک رکورد و کار خاص در کارنامه کاری بنیاد مسکن استان خراسان ثبت شد.

مسئول بازسازی مناطق زلزله زده کاشمر گفت: علیرغم اینکه حدود سه ماه از زمین لرزه ۵ ریشتری کاشمر می گذرد اما تاکنون اعتبار دولتی به بنیاد مسکن و ستاد بازسازی اختصاص نیافته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در خبر 24 مهرماه، محمدرضا مرادیـان مسئول بازسازی مناطق زلزله زده کاشمر اظهار کرد: در زمین لرزه ۵ ریشتری ۲۹ خرداد شهرستان کاشمر ۹۰۰ واحد مسکونی در روستا و ۶۰۰ واحد در شهر تخریب شده و ۱۲۰۰ واحد در شهر و ۷۰۰ واحد نیز در روستاها نیازمند تعمیر هستند.

مرادیـان با بیان اینکه بنیاد مسکن با بضاعت مالی که داشته تاکنون ۴۰۰ سازه فلزی را به شهرستان انتقال داده و ۴۰۰ تن میلگرد بین مردم توزیع کرده است، به انتقاد از عدم تخصیص اعتبار دولتی پرداخت و افزود: هرچند در ۱۱ مرداد مصوبه هیات دولت ابلاغ شده ولی هنوز برای تضامینی که قرار بوده از سوی سازمان برنامه و بودجه به بانک ابلاغ کنند اقدامی نشده است.

وی با اشاره به اینکه تا تضامین به بانک ها داده نشود امکان توزیع اعتبارات نیست، افزود: به دلیل زلزله های متعدد در منطقه آمار خسارت های وارده افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه آمار واحدهای خسارت دیده به ۸۹۴۰ واحد رسیده است، اظهار کرد: حدود ۴۴۶۰ واحد در داخل شهر و ۴۳۵۰ واحد نیز در داخل روستاها هستند.

مرادیان با اعلام اینکه هر روز منطقه لرزش دارد، خاطرنشان کرد: باید هر چه زودتر اصلاحیه آمار واحدهای خسارت دیده ناشی از زمین لرزه به تصویب برسد.

وی گفت: گرچه خسارت دیدگان مدام برای تشکیل پرونده خسارت مراجعه دارند ولی چون وام های بهسازی مسکن فقط برای تعدادی خاص مصوب شده امکان پرداخت به همه نیست.

مسئول بازسازی مناطق زلزله زده کاشمر ادامه داد: علاوه بر اینکه ۴ نفر از شهروندان در این زمین لرزه جان خود را از دست دادند خسارات بسیاری به منازل روستایی و شهری شهرستان وارد شد.

وی ابعاد حادثه را بسیار بزرگ دانست و گفت: کارشناسان ۱۱ شهرستان به همراه کارشناسان اداره کل بلافاصله به کمک همکاران بنیاد کاشمر آمدند. مجموعاً ۷۲۰ نفر روز کار برآورد خسارت را برعهده داشتند.

مرادیان با بیان اینکه برای خسارت دیدگان ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و ۸۰ میلیون کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است، افزود: آمار اولیه که به تصویب هیات دولت رسیده شامل ۱۵۰۰ واحد احداثی روستایی و شهری و ۲۰۰۰ واحد تعمیری روستایی و شهری بود.

خسارات و تلفات

از خسارت های جانی این زمین لرزه ۱۲۰ نفر مصدوم و ۴ کشته گزارش شده است. طبق گفتهٔ اصغر کوهسرخی، شهردار وقت کاشمر به ۳۰۰ خانهٔ روستایی در طی این زلزله خسارت وارد شد که بیشتر آن ها در بافت فرسوده بوده و در بخش هایی از شهر نیز ریزش نما رخ داده است.

همچنین در تاریخ ۱ تیر ۱۴۰۳ پس لرزه ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر باعث مصدوم شدن ۱۲ نفر شد که آمار کلی مصدومان را به ۱۳۲ نفر افزایش داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.