استارت رسمی خودروهایی با شروع تابستان/ فصل یارگیری تمام شد
سال کاری 96 در حالی برای خودروسازان و واردکنندگان خودرو از این روزها رسما شروع می شود که باید منتظر رقابت سخت آنها در دیدارهای داخل و خارج از خانه بود تا مشخص شود کدام شرکت خودرویی تدارک لازم برای امسال را دیده است.
سال کاری 96 در حالی برای خودروسازان و واردکنندگان خودرو از این روزها رسما شروع می شود که باید منتظر رقابت سخت آنها در دیدارهای داخل و خارج از خانه بود تا مشخص شود کدام شرکت خودرویی تدارک لازم برای امسال را دیده است.
به گزارش خودروکار، هر سال با شروع فصل تابستان، رسما کار سنگین خودرویی ها شروع می شود و هم تولید به یک ثبات خوب و مناسب می رسد و هم واردکنندگان با پشت سر گذاشتن بازار کم رمق بهار به استقبال فروش های تابستانه و جبران این چند ماه می روند.
امسال پایان ماه مبارک رمضان هم تقریبا با شروع تابستان مصادف شد و بعد از تعطیلات عید فطر رقابت سخت و نزدیک تمام خودروهایی شروع می شود.
در چند ماه گذشته خودروسازان که تولیدشان شروع شده بود، بسیاری از طرح های ویژه خود را برای شروع فصل تابستان گذاشتند تا استارت رسمی فروش را بعد از سپری کردن بهار بزنند و از سوی دیگر واردکنندگان خودرو هم با ثبت سفارش خودروهایجدید خود و اجرای برنامه های تبلیغاتی و همچنین برطرف کردن موانع قانونی فروش و واردات که به خصوص از سال قبل بیشتر شده بود، کاملا آماده حضور پر رنگ در بازار امسال هستند.
معمولا خودروهایی به اصطلاح فصل بهار را از جیب می خورند تا با جدی شدند کار در تابستان و شروع سفرهای تابستانی استارت مناسبی برای حضوردر بازار داشته باشند و حالا دیگر باید بعد از فروش های مناسبتی ماه های گذشته، برنامه جامع فروش خود برای سال جدید را رو کنند و پای مشتریان بد عادت شده در چند سال اخیر را به نمایندگی های خود باز کنند.
با آغاز تیرماه، تیر اول نمایشگاه های خودرویی نی شلیک می شود و خودرویی ها میهمان البرز و ارومیه می شوندتا از ارتفاعات بازار امسال را رصد کنند و خود را کم کم آماده حضور در شیراز، مشهد و تبریز کرده باشند.
امسال شرتهای زیادی در حوزه واردات فعال هستند و جالبتر آنکه اکثر خودروهای وارداتی نیز در بازه قیمتی 100 تا 200 میلیون تومان و بعد از آن در بازه 200 تا 250 میلیون تومان قرار می گیرند، یعنی دقیقا همانجایی که خودروهای تولیدی حضور بسیار کم رنگی دارند و اساسا هم سهم کمی از مشتریان بازار را شامل می شود.
پس با این اوصاف کار برای واردکنندگان سخت از تولید کنندگان خاهد بو چراکه باید برای کسب سهم بازار بیشتر از حداقل بازار رقابت تنگاتنگ و بیشتری نسبت به سال گذشته خود داشته باشند تا در شرایط خوب بازار گذشته را از دست ندهند و در بهترین حالت سهم بازار خود را افزایش دهند.
در این بین برخی از تولیدکنندگان خودرو مانند ایران خودرو و کرمان موتور نیز با مونتاژ محصولات جدید و بعضا خودروهایی که قبلا وارد کشور می شد، یک نیم نگایی هم به بازار بالای 100 میلیون تومانی ها دارند و وقتی اسم این بزرگان پشت خودروها می رود قطعا کار فروش را برای این خودروها راحتر و رقابت را برای سایر واردکنندگان فعال در این بازار مشکل تر می کنند.
سال گذشته شرکتهای نگین خودرو، رامک خودرو و آرین موتور رکورد بیشتر رشد فروش را به خود اختصاص دادند و در بین دولتی ها نیز بعد از ایران خودرو و سایپا که با اختلاف از رقبا جلو هستند، امسال رقابت نزدیکتری بین مدیران خودرو، کرمان موتور و بهمن تازه متحول شده برقرار خواهد شد.
آنچه مسلم است رقابت تنگاتنگ خودروهایی امسال بسیار جذاب خواهد بود و با شروع فصل گرما هر روز گرمتر از گذشته خواهد شد، رقابتی که با شروع نمایشگاه های بزرگ در اواسط تیرماه شروع می شود و با پابان بهمن ماه در اصفهان و تهران به کار خود خاتمه می دهد.