بازدید سایت : ۴۱۹۶۱

منطق درهای باز پسابرجام غیر لوکس‌گرایی چیست؟

یک کارشناس اقتصادی در خصوص باز کردن درهای کشور به نام توسعه می‌گوید: منظور از تعامل با جهان که با هدف پیشرفت و توسعه دنبال می‌شود، تمرکز بر افزایش تقاضا و تعامل در بخش تقاضا درونی و بیرونی نیست.

منطق درهای باز پسابرجام غیر لوکس‌گرایی چیست؟
تین نیوز |
یک کارشناس اقتصادی در خصوص باز کردن درهای کشور به نام توسعه می‌گوید: منظور از تعامل با جهان که با هدف پیشرفت و توسعه دنبال می‌شود، تمرکز بر افزایش تقاضا و تعامل در بخش تقاضا درونی و بیرونی نیست.
 
به گزارش جهان نیوز، در جای جای تهران و فروشگاه‌های بزرگ، برندهای لباس اروپایی و امریکایی اجناس خود را می‌فروشند و بازار فروش خودرو نیز به برندهای اروپایی درحال واگذاری است! آیا این منطق درهای باز شده پس از برجام است؟ 

 در خبرها داریم که هر چند روز یک بار یک برند خودرو مجوز فروش و عرضه در بازار کشور را می‌گیرد در حالی که قرار بود با برجام شرایط ورود شرکت‌های بزرگ به منظور همکاری مشترک و بازارهای منطقه‌ای فراهم شود. 

 
پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، بعضی از شرکت‌های بین‌المللی به فعالیت در ایران اشتیاق نشان دادند که بیشتر با نگاهی به بازار مصرف وارد ایران شده‌اند که از جمله می‌توان به پژو سیتروئن و رنو، فولکس واگن و بنز اشاره کرد. 
شرکت خودروسازی رنو فرانسه دو ماه پیش در گزارشی اعلام کرد در شش ماه اول سال جاری میلادی با فروش بیش از ۶۸ هزار خودرو در بازار ایران، فروش محصولاتش در این بازار دو برابر شده است. 
 
شرکت فولکس واگن آلمان نیز مدتی پیش گفته بود با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی، این خودروساز پس از ۱۷ سال غیبت، به بازار ایران بر‌می‌گردد. 
این غول خودروسازی که سازنده محصولاتی نظیر آئودی، پورشه و اشکوداست اعلام کرده بود از ماه آگوست فروش خودرو به ایران را آغاز خواهد کرد. آمارهای گمرکی نیز نشان می‌دهد هزار دستگاه خودرو از این برند به کشور وارد شده است. 
 
واردات این حجم حکایت از آن دارد که این شرکت فعلاً برنامه‌ای برای ساخت محصولات خود در داخل ایران نداشته و بیشتر ترجیح می‌دهد از بازار ایران برای فروش خودروهای خود استفاده کند این در حالی است که قرار بود مطابق اعلام مسئولان وزارت صنعت، فولکس واگن آلمان در همکاری مشترک با شرکت ماموت خودرو در تولید مشترک سرمایه‌گذاری کنند. 
صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت قبل از امضای قرارداد این دو شرکت گفته بود: «در صورت تحقق این موضوع، دو شرکت به تولید مشترک در عرصه خودروی سواری خواهند پرداخت که از دستاوردهای برجام خواهد بود.»
همچنین شرکت دایلمر تراکس آلمان نیز در 21 شهریور با گروه صنعتی ایران خودرو قرارداد فروش و توزیع کامیون‌هاى دایملر (بنز) در ایران را امضا کرده است. 
  
پوشاک بدتر از خودرو!
در بازار پوشاک نیز اوضاع به همین منوال است. در حالی که نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفته هنوز بسیاری از برندهای خارجی براساس دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک مجوز لازم را دریافت نکرده‌اند و تنها ۱۰برند خارجی مجوز فعالیت دارند اما در جای جای شهر‌های بزرگ برندهای اروپایی و امریکایی در صنعت پوشاک و کفش سردر خود را نصب و در حال فروش کالاهای اصلی (اوریجینال) و غیراصلی (فیک) هستند. این در حالی است که قرار نبود برجام حجم واردات کالاهای لوکس و مصرفی را بالا ببرد. 
اما نکته جالب‌تر این است که سیاست‌های اتخاذ شده در دولت نیز به جای استفاده از ارزهای موجود در کشور و راه‌اندازی کسب و کار‌های مولد به سوی تجمل‌گرایی و واردات کالاهای لوکس گرایش دارد. آنچنان که در آخرین مجوز سؤال‌برانگیز دولت مجوز واردات خودروهای لوکس بالای 2500 سی‌سی را داده و خود را نیز در کسب سود دخیل کرده است به نحوی که هر چه خودرویی لوکس‌تر و گران‌تر باشد، سهم درآمدی دولت هم بیشتر می‌شود. 
  
هدف توسعه نیست! 
 یک کارشناس اقتصادی در خصوص باز کردن درهای کشور به نام توسعه می‌گوید: منظور از تعامل با جهان که با هدف پیشرفت و توسعه دنبال می‌شود، تمرکز بر افزایش تقاضا و تعامل در بخش تقاضا درونی و بیرونی نیست. 
وی تأکید دارد: تعامل استراتژیک عمیق‌تر با جهان که مد نظر رهبری است به منزله وادادگی بازارهای مصرف نیست. 
وی با اشاره به تجربیات موفق چین در تعامل با کشورهای جهان که به پیشرفت و توسعه منتهی شده، می‌افزاید: هدف از تعامل با جهان رشد بهره‌وری و تقویت طرف عرضه (تولید) است نه تمرکز بر تقاضا. 
 
وی با بیان اینکه در محیط اقتصادی ما به خوبی غربی‌ها به دنبال اهداف خود و عرضه کالاهای خود هستند، تأکید می‌کند رویکرد اصلی در تعامل با دنیا باید شناخت و یادگیری مستمر از آخرین تجربیات جهانی باشد وگرنه رویه مذکور نوعی بازی با جمع صفر است که یک طرف با در اختیار قرار دادن بازار خود به چند برند خارجی ضرر می‌کند و طرف مقابل حداکثر سود را می‌برد. 
 
وی تأکید می‌کند: در بازار پوشاک و خودرو پسابرجام می‌توان این منطق «بازی با جمع صفر» را مشاهده کرد زیرا چند برند اروپایی و غربی در حال قبضه کردن بازارهای داخلی هستند و تولیدکنندگان داخلی را در بخش پوشاک به ورشکستگی رسانده و در بخش خودرو، خودروسازان ما را بدل به نمایندگی فروش کرده‌اند.   وی می‌گوید: با قراردادهایی که در بازار خودرو شاهد آن هستیم به چند برند خارجی در مقابل برندهای خارجی دیگر امتیاز ویژه می‌دهیم بی‌آن که خودروسازان ما در حوزه تکنولوژی و تولید محصولات جدید و نقش‌آفرینی بیشتر موفق باشند.

 

منبع: جهان نیوز
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.