بازگشت تدریجی قطعهسازان
وبلاگ تین نیوز | با تحولات افزایش قیمت و چانی زنی بر سر قیمت گذاری و کاهش تولید، افزایش نرخ ارز در صنعت خودرو شرایط نامساعدی برای شرکتهای قطعهسازی از جمله تعطیلی کامل، نیمه تعطیلی یا تولید پایین قطعه در این صنعت ایجاد کرد و این روزها كه از هر سو، فشار زیادی برای كاهش قیمت خودرو به خودروسازان وارد میشود، قطعهسازان كشور هم با نگرانی و ناامیدی این روند را دنبال میكنند که دیروز دبیر انجمن قطعهسازان خبری را اعلام کرد مبنی بر بازگرداندن واحدهای قطعهساز تعطیل شده به عرصه تولید از جمله قطعهسازانی که از این صنعت کنار رفتند.
از این رو تولید مجدد قطعهسازان و همچنین نظارت بر کیفیسازی و صادرات و همکاری با کارخانههای اروپایی تا چه حد موفق بوده و میتواند رقابت بهتری را از سر بگیرد.
به منظور دریافت پاسخ به این سوالات با احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان گفتوگویی انجام دادیم.
آیا شرکتهای قطعهسازی نیازمند بازیابی هستند؟
شرکتهای قطعهسازی دارای گریتبندی هستند یعنی خودروساز با هر قطعهسازی قرارداد نمیبندند و با توجه به اینکه بدهی خودروساز به شرکتهای قطعه سازی زیاد شده بود اینها کارگران خود را بیرون و منجر به بیکاری کارگران هم شده بود. با بازگرداندن واحدهای قطعهساز، کارگران به شرکتها باز میگردند و ماشین آلات هم آماده است و با گریت بندی، روال گذشته را طی می کنند مشکل خاصی نخواهد بود و قطعهسازان با سابقه که با خودرو ساز تعامل داشتند، به فعالیت ادامه خواهند داد و دلیل اینکه
تولیدات شرکتها کم شده بود، از خودرو ساز طلبکار بودند. شرکتهایی که تعطیل یا نیمه تعطیل شدند، به چرخه تولید بر میگردند.
کیفیت قطعات خودرو تا چه اندازه مطلوب است؟
متاسفانه الان تحت فشار هستیم مثل اینکه شورای رقابت بعد از ده ماه افزایش قیمت داد مورد انتقاد رسانهها و نمایندگان مجلس قرار گرفت. وقتی خودروساز سوددهی ندارد نمیتواند افزایش قیمت به قطعهساز بدهد. ایران خودرو و سایپا هر اعلام کردند که دچار زیان شدهاند. لذا هیچ سودی را به سهامداران تعلق نگرفت. خوب زمانی که سودی به نفع خودرو ساز نباشد، کیفیت کار قطعهساز نیز کاهش مییابد. البته ما موظفیم که بالاخره کنترل کنیم. 2500 شرکت قطعهساز را کنترل کنیم. در نتیجه اگر افزایش قیمت به قطعهساز ندهیم از
کیفیت قطعات هم زده خواهد شد.
آیا شرکت های اروپایی برای سرمایه گذاری مستقیم در این صنعت حضور دارند؟
بله حدود 50 تا 60 شرکت قطعهساز با شریک شدن با شرکت رنو در تولید ال نود یا تحت لیسانس با قطعهسازان معتبر خارجی یا با اینگونه شرکتها شریک شدند و قطعات خوبی را تولید میکنند و عمدتا اگر تحریم ها موانع نبود میتوانستنم صادرات هم انجام دهیم.
تولیدات قطعات ما قابلیت صادرات را دارد؟
در حال حاضر شرایط تحریمها دست به دست هم داده است و باعث کاهش صادرات شده است و در استراتژیک توسعه صنعت خودرو ، میتوانید مطالعه کنید که قطعهسازان متعهد شدند، که درسال های آینده صادرات میلیاردی انجام دهند.
شرکتهای تولید قطعهسازی تمایل به حمایت دولت دارند؟
نیازی به حمایت نداریم و ترجیح میدهیم به صورت مستقل عمل کنیم. مانند کاری که دولتهای دیگر انجام میدهند. دخالت در کار قیمت گذاری نکند و اجازه دهند در حاشیه بازار قیمت گذاری صورت گیرد .
آیا نصب قطعه دست دوم روی ماشینها واقعیت دارد یا خیر؟
چنین خبری را تکذیب میکنم که قطعه دست دوم یا کارکرده در خط تولید نصب شده است و این امکان پذیر نیست و بدون منطق و پشتوانه است. ضمن اینکه سازمان ملی استاندارد نظارت مستمر در تولید دارد.
نقش نیروی انسانی و بروزرسانی ماشین آلات چه نقشی در پیشبرد تولید قطعات دارد؟
چون خودروسازان به سمت توسعه محصولات جدید میروند، قطعهساز هم باید با تکنولوژی و ماشین آلات جدید شرکتها را مجهز کنند . اما این هم مسلتزم منابع مالی است متاسفانه تا وقتی در کار جاری سودی نداشته باشیم، نمیتوانیم سرمایه گذاری جدید انجام دهیم و دولت از دخالت در قیمتگذاری دست بردارد و به افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت دامن نزنند. بالاخره نمایندگان مجلس که برای مردم دلسوزی میکنند بهتراست نسبت به افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات حساسیتی نشان دهند. من باب
مثال نان باگت نسبت به سال گذشته 65 درصد افزایش داشته است و لبنیات هم بین 15 تا 20 درصد افزایش داشته است.