زمان عرضه خودروهای برقی ایرانخودرو و سایپا مشخص شد
مدیرعامل ایدرو گفت: ایرانخودرو و سایپا برنامه محصولات برقی را به ایدرو ارائه کردهاند و طبق آن محصولات این دو شرکت طی ۴ سال آینده راهی بازار خواهد شد.
مدیرعامل ایدرو گفت: ایرانخودرو و سایپا برنامه محصولات برقی را به ایدرو ارائه کردهاند و طبق آن محصولات این دو شرکت طی ۴ سال آینده راهی بازار خواهد شد.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد،سومین نشست تخصصی برنامه ملی آیندهنگاری علم و فناوری در صنعت خودرو با موضوع خودروهای برقی برگزار شد که طی آن، خودروسازان داخلی از پروژهها در این حوزه رونمایی کردند. در این نشست جمعی از دستاندرکاران صنعت خودرو و همچنین نمایندگان وزارت نیرو و تعدادی از پژوهشگران داخلی حضور داشتند تا در مورد آینده محصولات برقی در خودروسازی بحث و بررسی کنند.
مهمترین موضوعی که در نشست موردنظر مورد بررسی قرار گرفت، الزام یا عدم الزام پیوستن ایران به قافله خودروهای برقی بود. پرسش مهمی که در این مورد مطرح شد این بود که آیا اصلا ضرورتی بابت حرکت خودروسازان داخلی به سمت طراحی و تولید محصولات برقی و هیبریدی وجود دارد یا نه.
پاسخ حاضران در نشست به این پرسش این بود که پیوستن به قافله خودروهای برقی، یک الزام بهشمار میرود که راه گریزی از آن نیست. به اعتقاد دستاندرکاران صنعت خودرو و کارشناسان حاضر، ازآنجا که کل خودروسازی دنیا حرکت به سمت طراحی و تولید محصولات برقی را آغاز و درحال حاضر نیز چندین و چند مدل از این محصولات راهی بازار شده، خودروسازی ایران نیز راهی جز قرار گرفتن در این مسیر ندارد.
آنها معتقدند در آیندهای نه چندان دور، دیگر نه خودروهای بنزینی و دیزلی چندانی برای واردات وجود دارد و نه بازاری برای عرضه آنها بنابراین خودروسازان داخلی نیز از همین حالا باید به سمت طراحی و تولید چنین محصولاتی حرکت کنند تا توان ادامه حیات را داشته باشند.
حرکت جهانی به سمت خودروهای برقی
سعید سهامی دانش آموخته دانشگاه UBC کانادا در مورد الزام پیوستن ایران به حرکت جهانی طراحی و تولید خودروهای برقی به ارائه چرایی تولید خودروهای برقی در دنیا پرداخت تا مشخص شود اصلا چرا جهان خودروسازی به سمت تولید این مدل محصولات رفته است.
وی گفت: بررسی فروش و برنامه فروش خودروسازان خارجی در بازه زمانی ۲۰۱۵ و ۲۰۳۰، نشان از تفاوت چشمگیر فروش و سود خودروهای برقی طی سالهای پیش رو دارد.در حال حاضر فناوری حرف اول را در فروش خودروسازان میزند،شرایط به شکلی است که سهم خودروسازان در چرخه فروش خودرو به فناوری موجود در آنها بستگی دارد.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه هماکنون اتحادیه اروپا و آمریکاییها قوانین سختگیرانهای مبنی بر برقی کردن خودروها و حذف مدلهای بنزینی و دیزلی را در نظر گرفتهاند، تاکید کرد: البته چین نیز پا به پای اروپاییها و آمریکاییها پیش آمده بهنحویکه برنامههای گستردهای برای تولید و عرضه خودروهای برقی لحاظ کرده است.
سهامی با بیان اینکه عواملی همچون قیمت باتری و تسهیل در تولید آن، نقش بسیار مهمی در گستردهتر شدن استفاده از خودروهای برقی دارد، گفت: در سال ۲۰۱۰ قیمت باتری خودروهای برقی رقمی حدود هزار دلار بود، حال آنکه طی سال گذشته میلادی قیمت آن به ۲۲۷ دلار کاهش یافته، از همین رو طی سال جاری، بازار خودرو چین جهش بزرگی را از جنبه رشد مصرف محصولات برقی تجربه کرده است.
وی با تاکید بر اینکه شرایط سختگیرانه محیط زیست و آلایندگی خودروهای موجود در دنیا، سبب بالا رفتن اهمیت تولید مدلهای برقی شده، افزود: با همه اینها هنوز هم قیمت باتری بهعنوان یک چالش در عرصه تولید خودروهای برقی بهشمار میرود و در کنار آن میتوان به مشکلات دیگری مانند کمبود نیروی انسانی و سرمایهگذاری در این حوزه اشاره کرد.
اظهارات این کارشناس در شرایطی است که اوضاع در خودروسازی و بازار ایران، متفاوت از دنیا بوده،در حالی که آنها توانستهاند زیرساختهای اولیه برای عرضه و گسترش خودروهای برقی را ایجاد کنند، هنوز اقدام خاصی در این مورد در ایران انجام نشده است. یکی از اصلیترین این زیرساختها، ایستگاههای شارژ عمومی و خانگی است که خود به یک شبکه تامین برق قوی نیاز دارد بنابراین اگر قرار است خودروسازی ایران نیز به قافله سازندگان خودروهای برقی بپیوندد، باید این زیرساخت اساسی را در گسترهای وسیع ایجاد کند تا یکی از چالشهای مهم در زمینه استفاده از این مدل خودروها برداشته شود.
در این مورد هرچند کارشناسان معتقدند ابتدا باید یک شبکه برق قوی ایجاد کرد، با این حال گویا وزارت نیرو نگرانی چندانی در این مورد ندارد. این در شرایطی است که ورود خودروهای برقی به ایران و توسعه آنها، به معنای بالا رفتن مصرف برق است بنابراین به توسعه شبکه برقی نیاز دارد. با این حال نمایندگان وزارت نیرو که در این نشست حضور داشتند، اعلام کردند هیچ نگرانی بابت تامین انرژی موردنیاز خودروهای برقی وجود ندارد.حتی اگر طی سالهای آینده چیزی حدود یک میلیون دستگاه خودرو برقی راهی ایران شود، توان تامین انرژی لازم برای آنها وجود دارد، هرچند البته به هر حال نیازمند سرمایهگذاریهایی جهت توسعه شبکه برقی هستیم.
زمان عرضه خودروهای برقی داخلی
خودروسازان داخلی نیز از برنامهها در حوزه خودروهای برقی رونمایی کردند و در این بین، نمایندگان ایران خودرو خبر از عرضه محصول برقی این شرکت تا سال ۲۰۲۲ دادند.در دنیای امروز، بهکارگیری خودروهای برقی در ایران، نه یک گزینه پیشنهادی بلکه یک ضرورت غیرقابل گریز بهشمار میرود. آنها با اشاره به برنامه آتی ایران خودرو در تولید محصولات برقی، اعلام کردند، این شرکت با طراحی و تولید پلتفرمهای جدید و همچنین بهواسطه همکاری با مراکز دانشگاهی داخلی و خارجی، تولید یک خودرو تمام برقی را تا سال ۲۰۲۲ آغاز میکند.
نمایندگان ایران خودرو با اشاره به بحران آلودگی در کلانشهرهای ایران، تاکید کردند در این شرایط، بررسی مدلهای برقی قابل عرضه در بازار داخلی، وجود ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر و نزدیک شدن به پایان عمر خودروهای غیربرقی و لزوم ایجاد زیرساخت برای استفاده از این مدل محصولات، از جمله ضرورتهای استفاده از خودروهای برقی بهشمار میرود.
به گفته آنها، برای رسیدن به تولید خودروهای برقی در ایران نیاز به حمایتهای دولتی است، بهخصوص اینکه طبق آمارهای موجود، سالانه هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند، از همین رو نیاز است دولت برای تولید و توسعه خودروهای برقی، در کنار خودروسازان قرار گیرد.
اما نمایندگان سایپا نیز به اعلام برنامهها در حوزه تولید خودروهای برقی پرداخته و تاکید کردند استراتژی این گروه خودروسازی، توسعه خودروهای برقی روی خودروهای کلاس C و B است.در حال حاضر آنچه در تولید خودروهای برقی جای نگرانی دارد، موضوع زیرساختها در این بخش است، چه آنکه ایجاد ایستگاههای شارژ در کنار توسعه برقیها، بسیار موردنیاز است.
نمایندگان سایپا با اشاره به تولید آلایندگی بسیار بالا بهواسطه استفاده از خودروهای سوخت فسیلی، تاکید کردند، معضلاتی همچون تنفس و انواع سرطان ناشی از ترافیک در کلان شهرها، خودروسازان دنیا را به تولید مدلهای برقی ترغیب کرده است.البته در کنار خودروهای برقی میتوان به استفاده از سوخت گاز نیز در خودروها توجه کرد.
آنها با مقایسه هزینه استفاده از خودروهای برقی و سوخت فسیلی با یکدیگر، تاکید کردند بهعنوان مثال در خودرویی مانند تیبا به ازای پیمایش ۶۰۰ کیلومتر، حدود ۴۲ هزار تومان هزینه بنزین میشود، حال آنکه میتوان همین مسیر را با یک خودرو برقی و با هزینهای پنج هزار تومانی طی کرد.
آن طور که نمایندگان سایپا اعلام کردند، رویکرد این شرکت در تولید مدلهای برقی، به مواردی مانند تولید خودروهای ارزان قیمت و به اصطلاح اقتصادی، تاکسی برقی، تاکسی دربست و خودروهای لوکس برقی مربوط میشود. یکی از مهمترین موارد در تولید خودروهای برقی، حمایتهای دولتی مانند بسیاری از کشورها است بهنحویکه نیاز است لایحه پیشنویس حمایت دولت درخصوص خودروهای برقی، به کلیه مبادی اجرایی و وزارتخانهها ابلاغ شود.
نمایندگان این خودروسازی تاکید کردند دولت برای توسعه خودروهای برقی بهتر است به خودروسازان، قطعهسازان و حتی مصرفکنندگان، وامهای بلاعوض پرداخت کنند تا توان و انگیزه آنها برای تولید و استفاده از مدلهای برقی افزایش یابد.
آن طور که سایپاییها اعلام کردند، در حال حاضر این شرکت تولید دو محصول برقی روی پلت فرمهای X۲۰۰ و SP۱۰۰ را در نظر گرفته و طی سال ۲۰۱۹، حدود پنج هزار دستگاه خودرو برقی را روانه بازار خواهد کرد.
دولت طی چند سال گذشته اقداماتی را در راستای حضور و توسعه خودروهای برقی انجام داده و در حال حاضر تعرفه و حتی سود بازرگانی ورود این خودروها نیز به صفر رسیده است. بهنظر میرسد طبعا اگر خودروسازان و قطعهسازان حرکتی جدی و ملموس را در حوزه خودروهای برقی آغاز کنند، دولت نیز حمایتهای نسبی را از آنها خواهد داشت. این حمایتها از آن جهت خواهد بود که دولت نیز متوجه ضرورت تولید و عرضه خودروهای برقی شده و قصد دارد از این مسیر ضمن حل مشکل آلودگی هوا (بهصورت نسبی)،فناوریهای جدید و روز دنیا را نیز در عرصه خودروسازی بهخصوص مدلهای برقی، وارد کند.
خودروسازان داخلی تقسیم کار کنند
منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش نیز با اشاره به اقدامات خودروسازان داخلی در حوزه تولید محصولات برقی گفت: ایرانخودرو و سایپا برنامهها در عرصه محصولات برقی را به ایدرو ارائه کردهاند و بر این اساس، محصولات آنها طی چهار سال آینده راهی بازار خواهد شد.
وی با بیان اینکه خودروسازان در تولید مدلهای برقی نیاز به حمایت دولت دارند، افزود: گسترش خودروهای برقی در بازار بدون حمایتهای دولتی و پرداخت یارانه به تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، امکانپذیر نخواهد بود.باید نظام رگولاتوری در زمینه تولید و عرضه خودروهای برقی و ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه آنها، در اولویت قرار گیرد و از طرفی، در بازار فعلی خودرو نیاز به انسجام بیشتری در حوزه مدلهای برقی است.
معظمی ادامه داد: سرمایهگذاری در بخش خودروهای برقی، موضوعی فراتر از دولت و اقدامات دولتی نیز بهشمار میرود، زیرا در حال حاضر آلودگی هوا به یک بحران تبدیل شده است. اقدامات در حوزه تولید خودروهای برقی باید بسیار هدفمند و بهصورت یک بسته صورت گیرد بهنحویکه بخشی از این سرمایهگذاری به حاکمیت مربوط است نه شرکتهای خودروساز.
منوچهر منطقی رئیس شورای راهبردی برنامه ملی آیندهنگاری علم و فناوری در صنعت خودرو نیز با تاکید بر لزوم توجه به تولید زنجیره ارزش خودروهای برقی گفت: بین ۵ تا ۱۰ سال زمان داریم تا به به سمتی برویم که از سیکیدی کاری در حوزه خودروهای برقی دور شویم و اگر از این فرصت استفاده نکنیم، همچنان بهعنوان یک مونتاژکار باقی خواهیم ماند.
وی با بیان اینکه بهتر است خودروسازان داخلی در حوزه محصولات برقی تقسیم کار انجام دهند، افزود: باید ضمن لحاظ کردن راهکارهای مختلف در مسیر حل بحران آلودگی هوا، به سمت ایجاد ارزش افزوده در حوزه خودروهای برقی برویم، چه آنکه در غیراین صورت از قافله جهانی عقب خواهیم ماند.