◄ پرطرفدارهای بازار خودروهای وارداتی
در هشتماهه نخست سال جاری 56 درصد خودروهای وارد شده به کشور دارای حجم موتور 1500 تا 2000 سیسی بودهاند.
در هشتماهه نخست سال جاری 56 درصد خودروهای وارد شده به کشور دارای حجم موتور 1500 تا 2000 سیسی بودهاند.
خودروهای 2 هزارتا 2500 سیسی هم در این مدت سهم 34 درصدی از واردات را به خود اختصاص دادهاند.
خودروهای هزارتا 1500 سیسی هم با سهم 9 درصدی در انتهای جدول قرارگرفتهاند.
شاید بزرگترین دلیل پیشی گرفتن واردات خودروهای هزار و 500 تا دو هزار سیسی را بتوان در تعرفه گمرکی 40 درصدی آنها در مقایسه با تعرفه 55 درصدی خودروهای با حجم بالاتر موتور دانست. البته بخش عمده خودروهای تولیدشده در جهان هم در این دسته حجم موتور قرار میگیرند و دلیل عمده انتخاب این خودروها توسط خریداران، مصرف سوخت اقتصادی، فضای سرنشین و بار کافی و قیمت مناسب آنها است.
خودروهایی که ازنظر حجم موتور پایینتر از این دسته قرار میگیرند عموماً خودروهای کوچک و شهری هستند و فضای بار و سرنشین کمی دارند و با توجه به گران بودن خودروهای وارداتی در ایران میتوان درک کرد که چرا خریداران کمتر به اینگونه خودروها تمایل دارند.
شاید برای کاهش مصرف سوخت، آلودگی محیطزیست و ترافیک بهتر باشد دولت و مجلس برای واردکنندگان و خریداران خودروهای کوچک با حجم موتورهای پایین طرحهای تشویقی قرار دهند تا با کاهش قیمت نهایی و افزایش بازار آنها هم واردکنندگان برای واردات به این خودروها بیشتر اهمیت بدهند هم خریداران بیشتری در ایران بخواهند و بتوانند این خودروها را خریداری کنند.
استفاده از هر خودرو کوچک در حالت توقف حداقل فضایی بهاندازه 0.8 مترمربع کمتر نسبت به خودروهای متوسط اشغال میکند که در صورت حرکت خودرو این مساحت افزایش چشمگیری مییابد و درصورتیکه صد هزار خودرو متوسط و بزرگ با خودروهای کوچک جایگزین شوند، مساحت آزادشده خواهد توانست بخشی از ترافیک شهری را حل کند.