◄ شیوهنامه جدید واردات خودرو چگونه جلوی خروج ارز را میگیرد؟
در شیوهنامه جدید واردات خودرو یکی از مهمترین محدودیتها حداکثر ارزش 40 هزار دلاری خودروهای وارداتی است.
در شیوهنامه جدید واردات خودرو یکی از مهمترین محدودیتها حداکثر ارزش 40 هزار دلاری خودروهای وارداتی است.
این محدودیت جدید که به مذاق بسیاری از واردکنندگان خودرو خوش نیامده، باعث ممنوعیت واقعی خودروهای لوکس به ایران شده و از خروج بیشازحد ارز برای واردات خودروهای گرانقیمت جلوگیری کرده است.
پیشازاین واردات خودروهای بالای 2500 سیسی به ایران ممنوع بود که با توجه به حجم موتور زیر این محدودیت بسیاری از خودروهای لوکس به ایران وارد میشدند.
حالا با وضع چنین محدودیتی خودروهای لوکس و گرانقیمت شرکتهایی مانند پورشه، بامو، بنز، لکسس و ... به ایران وارد نخواهند شد.
البته شرکتهایی مانند بنز، بامو و لکسس خودروهایی باقیمت زیر 40 هزار دلار هم دارند که احتمالاً از این به بعد به ایران وارد خواهند شد.
دولت و وزارت صنعت در این شرایط بهتر است با کاهش تعرفه خودروهای زیر 1500سیسی و ایجاد برخی معافیتها هم رقیبی برای خودروهای داخلی ایجاد کنند و هم به کاهش مصرف سوخت و حفظ محیطزیست در ایران کمک کنند.
تعرفه 50 درصدی واردات این خودروها به همراه بقیه مبالغی که باید واردکنندگان بابت واردات بپردازند باعث میشود خودرویی که در بازار خارج از کشور حدود 15 هزار دلار قیمت دارد در ایران باقیمتی بالای صد میلیون تومان به دست مشتری برسد. با کاهش این مبالغ برای خودروهای ارزان، کوچک و کممصرف میتوان قابلیت رقابت این خودروها را افزایش داد و واردات را بهسوی این خودروها سوق داد.