◄ این خودروهای وارداتی در ایران شکست خوردند
حتی در بازار خودرو انحصاری ایران هم برخی خودروها دچار مشکل فروش شدند و بعد از مدتی از بازار کنار گذاشته شدند. خودروهایی که به هر دلیل مورد استقبال خریداران قرار نگرفتند و از ایران رفتند.
حتی در بازار خودرو انحصاری ایران هم برخی خودروها دچار مشکل فروش شدند و بعد از مدتی از بازار کنار گذاشته شدند. خودروهایی که به هر دلیل مورد استقبال خریداران قرار نگرفتند و از ایران رفتند.
نگاهی به تاریخچه تولید و واردات خودرو در 3 دهه اخیر در ایران، حکایت از شکست انبوهی از مدلهای موفق بازارهای جهانی دارد که در گرداب مسائل و مشکلات غرق شدند و نتوانستند انتظارات را چنانکه بایدوشاید برآورده کنند.در این بین 10 مدل خودروی وارداتی و تولیدی در بازار ایران وجود دارند که با عدم استقبال خریداران، به سرنوشت تلخی دچار شدند و علیرغم ویژگیهای خوبشان چه در نمونه صفر یا کارکرده روی دست مالکانشان باد کردند.
اگر تمام کهکشان راه شیری را بگردید هیچ بازاری را پیدا نمیکنید که در آن کالایی با قطعیت فروشش تضمین شود مگر اینکه مفت باشد! اساساً هر بازاری اقتضائات خاصی دارد و شرایط زمانی و جغرافیایی باعث بروز شرایطی میگردد که حتی گاهی بهترین ساختهها در یک صنعت نزد خریداران مقبولیتی پیدا نمیکنند.
جالب است که از پژو و نیسان و جیلی تا سیتروئن و سوزوکی و تویوتا در این فهرست حضور دارند.
رنو 21
قیمت: 8 میلیون تومان
کارکرد: 200 هزار کیلومتر
موتور: 1800سیسی
قدرت: 70 اسب بخار
ویژگی مهم: مصرف کم و کارایی بالا
علت شکست: شاید عدم سیاستگذاری صحیح رنو درزمینهٔ توسعه فعالیتهایش در ایران مهمترین عامل به بنبست رسیدن قرارداد سری 21 باشد، شاید هم ناتوانی سایپا بود که نتوانست این سدان فرانسوی را به شکلی گسترده در ایران تولید کند. بااینحال تنها به فاصله 5 سال از ورود این خودرو به بازار ایران، مدل 21 نتوانست به رقابت با پژو 405 در بازار ادامه دهد و پروندهاش با فروش تهمانده تولید سایپا به ناوگان تاکسیرانی کشور برای همیشه بسته شد. این در حالی است که 405 پس از 30 سال هنوز هم در ایران دلبری میکند!
سوزوکی کیزاشی
قیمت: 140 میلیون تومان
کارکرد: 41 هزار کیلومتر
موتور: 2400سیسی
قدرت: 185 اسب بخار
ویژگی مهم: طراحی گیرای بدنه
علت شکست: این خودرو که پس از تولید گرند ویتارا، دومین خودروی سوزوکی در کشورمان بود و در بدو ورود به ایران قرار شد به صورتی گسترده عرضه شود هرگز نتوانست رنگ موفقیت را به چشم ببیند. بااینکه اتاق سدان ژاپنی ایرانخودرو جذابیت خاصی داشته و دارد اما چهره خشن کیزاشی که تا آن زمان در میان اتومبیلهای کلاس سدان شهری متوسط باب نبود، ضربه بدی به حیثیت این خودرو زد و درعینحال، عرضه نمونه 140 اسبی که هندلینگی ضعیف را به مالکان خودرو ارزانی میکرد باعث شد وجهه ساخته باابهت سوزوکی در ایران تخریب شود.
نیسان تیانا
قیمت: 175 میلیون تومان
کارکرد:70 هزار کیلومتر
موتور: 2500 سیسی
قدرت: 182 اسب بخار
ویژگی مهم: ظاهر لوکس و اتاق مجلل
علت شکست: هندلینگی ضعیفتر از ماکسیما در کنار قیمتی گران، خدمات فروش و پس از فروش ضعیف، مونتاژی بودن و البته خوردن به صخره سخت تحریمها موجب شد تا ساخته زیبا و باابهت نیسان که در برخی بازارها بانام ماکسیما و در برخی دیگر بهعنوان آلتیما شناخته میشد، در ایران شکستخورده و خاطره تلخی را برای نیسان از حضور مجدد در کلاس سدانهای لوکس شهری بهجا بگذارد. تیانا که هماینک یکی از گزینههای خوب بازار اتومبیلهای شهری و لوکس باقیمت کمتر از 200 میلیون تومان است، از تجهیزاتی عالی، اتاقی مجلل و گنجایش مناسب سود میبرد.
تویوتا پریوس C
قیمت: 199 میلیون تومان
کارکرد: نو و صفرکیلومتر
موتور: 1800 سیسی هیبریدی
قدرت: 121 اسب بخار
ویژگی مهم: کارایی عالی
علت شکست: طراحی عجیب و حتی زشت، قیمت بالا و گران در کنار ناشناس بودن تکنولوژی هیبریدی موجب شد تا پریوس هرگز تجربه خوب کرولا را در درازمدت تکرار نکند. بااینکه هندلینگ پریوس چندان فرقی با کرولا نداشته اما بروز شایعاتی در خصوص ضعیف بودن موتور این خودرو موجب شد تا کسی سراغ این تویوتای عجیبوغریب نرود. البته اتومبیل محبوب مردم آمریکا که در کنار کراساوور سی-اچآر فعلاً بدترین میزان فروش را در بازار ایران به ثبت رسانده از مصرف سوختی عالی، آلایندگی اندک و تجهیزات و ایمنی مناسب سود میبرد. تکنولوژی ساخت پریوس البته بسیار پیشرفته کارایی خودرو واقعاً ستودنی است و اغلب خریداران این محصول متفاوت، پس از سواری با آن جذب مهندسی برجسته تویوتا در این خودرو میگردند مخصوصاً که تلفیق یک خودروی راحت با محصولی اقتصادی واقعاً سخت است اما تویوتا موفق شده کاری کند کارستان که تنها با راندن پریوس میتوان به صحت آن پی برد.
رنو لاگونا کوپه
قیمت: 200 میلیون تومان
کارکرد: 50 هزار کیلومتر
موتور: 3500سیسی
قدرت: 238 اسب بخار
ویژگی مهم: هندلینگی و سواری اسپرت
علت شکست: یک کوپه اروپایی جذاب و اصیل با قلب تپنده 3500 سیسی که قدرت زیادی معادل 240 اسب بخار زیر پای راننده قرار میداد و در کمتر از 6 ثانیه بهسرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسید. لاگونا کوپه که در سال 2010 جزو اولین خودروهای رنو برای ورود به بازار ایران بهحساب میآمد تا بیش از 260 کیلومتر در ساعت سرعت میگرفت و کابین راحت داشت گرچه طراحی نامتعارف پوزه خودرو در کنار عدم استقبال ایرانیها از محصولات کوپه موجب شد خودروی اسپرتی رنو در بدو ورود به ایران یک شکست سنگین تجاری را برای واردکنندهاش به ارمغان آورد.
امجی GS
قیمت: 140 میلیون تومان
کارکرد: 20 هزار کیلومتر
موتور:2 لیتری توربو
قدرت: 217 اسب بخار
ویژگی مهم: موتور قدرتمند
علت شکست: یک کراساوور چینی-انگلیسی با ظاهری خشن، نامتعارف و اسپرت که زیاده از حد قلدر است و علاوه بر انگ نادرست چینی بودن، قربانی قیمت بالایش شد. جیاس که درزمینهٔ هندلینگی و شتاب محصولی توانمند و حتی بهتر از رقبای شرقی خود از کره و ژاپن است، فعلاً در بازار بهزحمت و سختی با 25 میلیون تومان زیر قیمت کارخانه به فروش میرسد.
سیتروئن C5
قیمت: 110 میلیون تومان
کارکرد: 100 هزار کیلومتر
موتور: 2 لیتری
قدرت: 140 اسب بخار
ویژگی مهم: تکنولوژی ساخت بالا
علت شکست: موتور ضعیف این خودرو باعث شد تا خیلی زود بازی را به رقیبان واگذار کند. علیرغم ظاهر مجلل و اسپرت، تکنولوژی ساخت بالا مخصوصاً در فنربندی و تعلیق و فرمان، سی 5 جدید تنها به تعداد بسیار پایینی در ایران عرضه شد و سپس پروندهاش برای همیشه بسته شد. فرمان این خودرو یکی از جذابترین نکاتی بود که توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.
فیات سیهنا
قیمت:28 میلیون تومان
کارکرد: 135 هزار کیلومتر
موتور: 1400 سیسی
قدرت: 77 اسب بخار
ویژگی مهم: مصرف مناسب
علت شکست: یک انتخاب بسیار بد برای یک سرمایهگذاری بزرگ موجب شد تا در کمتر از یک سال شرکت تاپکو به زمین بخورد و مسئله حضور گسترده برند فیات در ایران برای همیشه خاتمه یابد. سینا که از ظاهری بهشدت قدیمی و نافرم با موتوری ضعیف، امکاناتی اندک و قیمتی گران رنج میبرد قرار بود بهعنوان رقیب مستقیم هیوندای ورنا در بازار ایران خودنمایی کند اما ... .
جیلی امگرند 7 سدان
قیمت:58 میلیون تومان
کارکرد: 60 هزار کیلومتر
موتور: 1800 سیسی
قدرت: 137 اسب بخار
ویژگی مهم: اولین چینی باکیفیت بازار!
علت شکست: بااینکه هماینک جیلی یکی از مشهورترین سازندگان چینی خودرو در جهان است و علاوه بر مالکیت، ولوو، پروتون و لوتوس در مجموعه دایملر بنز هم سهامدار است اما هرگز نتوانسته چنانکه بایدوشاید انگ چینی بودن را از پیشانی خود در ایران پاک کند. درواقع ویژگی اصلی این خودرو به نقطهضعفش بدل شد و در کنار قیمت گران، زمینه بیاعتباری دیگر نقاط قوت جیلی امگرند را فراهم کرد.
پژو 407
قیمت:75 میلیون تومان
کارکرد: 100 هزار کیلومتر
موتور: 2 لیتری
قدرت: 140 اسب بخار
ویژگی مهم: سواری باکیفیت
علت شکست: حدود 10 سال است که فروش سدانهای بزرگ پژو در بازار ایران به صخره قیمت گران و شرایط فروش نامناسب میخورد و علیرغم همه ویژگیهای مثبت دیگری که دارند، نمیتواند فروشی مناسب هم پاس ساختههای کیا، هیوندای، تویوتا و هوندا داشته باشند. 40 که هم در بخش دینامیک رانندگی و هم طراحی بدنه و اتاق محصولی اسپرت و جوانپسند بود، در دوره شکوفایی هیوندای سوناتا و تویوتا کمری در ایران باقیمتی بالاتر از متوسط این کلاس عرضه شدند و شکست را عاید خودروساز فرانسوی کردند.