بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

◄ نخ حمایت دولت از خودروسازان باید کَنده شود

در پی مجادله خودروسازان با سازمان ملی استاندارد درباره استانداردهای جدید خودرویی و جانب‌داری وزارت صنعت از خودروسازان، مسئله شکل جدی به خود گرفته است و نمایندگان مجلس هم نسبت به این شرایط ابراز نگرانی کرده‌اند.

نخ حمایت دولت از خودروسازان باید کَنده شود
تین نیوز |

در پی مجادله خودروسازان با سازمان ملی استاندارد درباره استانداردهای جدید خودرویی و جانب‌داری وزارت صنعت از خودروسازان، مسئله شکل جدی به خود گرفته است و نمایندگان مجلس هم نسبت به این شرایط ابراز نگرانی کرده‌اند.

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: باید در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یک‌بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم که اگر قرار است حمایتی صورت بگیرد، بعد از یک مدت مقرر این بسته حمایتی قطع شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس  بابیان اینکه اگر با توجه به حجم عظیم خودرو کاهش یک لیتری مصرف بنزین را در نظر بگیریم قطعاً تبدیل به رقم فراوانی می‌شود، گفت: از سوی دیگر تکنولوژی سوخت و بنزین برای جلوگیری از آلودگی بحث دیگری دارد، هرچند آلودگی‌ زیست‌محیطی خودروها نسبت به آلودگی کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها بسیار کمتر است.

انباشت خودرو در کشور بسیار زیاد است

او با تأکید بر اینکه تعداد 17 شرکت خودروسازی در کشور وجود دارد و حجم بسیار بالایی نیز تولید خودرو به‌صورت سالیانه در کشور صورت می‌گیرد، عنوان کرد: انباشت خودروها در کشور بسیار زیاد است و مطابق استانداردهای دنیا 5 سال یک‌بار خودروهای فرسوده از رده خارج نشده‌اند، خودروهای کشور بسیار فرسوده هستند و قدمت 20 تا 25 سال در شهرها تردد می‌کنند که حجم و میزان مصرف سوخت و آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس  بابیان اینکه 17 خودروسازی داخلی که برند هستند، قطعه و محصول تولید می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند مشکل اساسی دارند، تصریح کرد: در مشروح مذاکرات شفاهی قانون حمایت از خودروهای داخلی آمده است که حمایت از آن‌ها 5 سال باشد اما به دلیل اینکه مجلس‌ها تکرار نمی‌شوند و ثبات مدیریتی نیز وجود ندارد این موضوع به فراموشی سپرده‌شده.

بعد از 4 سال حمایت ویژه از داخلی‌ها واردات خودرو آزاد شود

باستانی با اشاره به اینکه افرادی که با تعطیلی خودروسازی‌ها بیکار می‌شوند کارگران و کارکنان خودروسازی‌ها و قطعه‌سازان هستند، ادامه داد: سؤالی که در این زمینه ایجاد می‌شود این است که چرا باید کارگران این خودروسازی‌ها بیکار شوند. صحبت این بوده است که اگر از خودروساز حمایت نکنید خودروساز و قطعه‌ساز تعطیل می‌شود که این مسئله از اساس غلط است.

او با تأکید بر اینکه از مجلس  سوم حمایت از خودروسازی‌ها شروع‌شده و تاکنون 30 سال است که از خودروسازان حمایت می‌کنیم، عنوان کرد: این حمایت‌ها باید تا کجا ادامه داشته باشد، براساس سقف تعیین‌شده خودروسازی‌ها باید خود را کوچک‌سازی، تقویت و به‌روزرسانی کنند و قطعه‌سازان نیز مطابق با شرایط جدید قطعه باکیفیت بسازند و مردم نیز بهره لازم را ببرند، چرا نباید مردم خودرو باکیفیت و ایمن استفاده کنند.

یک‌بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم

این نماینده مردم در مجلس  بابیان اینکه در سال جاری لابی داخلی حتی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را نیز افزایش داده است، گفت: باید در کمیسیون صنایع و معادن مجلسیک‌بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم اگر قرار است حمایتی صورت بگیرد و بعد از یک مدت مقرر این بسته حمایتی قطع و واردات خودروهای خارجی آزاد شود.

نماینده تربت‌حیدریه در مجلس  با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی اعتقاددارند که به‌اندازه کافی از خودروسازان حمایت‌شده است، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که بعد از 4 سال حمایت از خودروسازی‌های داخلی تحولی در این صنعت صورت بگیرد اما منتقدین اعتقاددارند که چنین اتفاقی صورت نمی‌گیرد.

نخ حمایت دولت از خودروسازان کنده شود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس  با تأکید بر اینکه باید نخ حمایت دولت از خودروسازان کنده شود، خاطرنشان کرد: در برخی خودروسازی‌ها سهم دولت 13 درصد است اما بیش از میزان سهم خود دولت در آن‌ واحد تولیدی دخالت می‌کنند و حتی مدیرعامل را نیز انتخاب می‌کند، خودروسازها نیز بیش از 13 درصد از دولت حمایت مستقیم و غیرمستقیم خواستار هستند و مردم نیز بیش از 13 درصد از دولت انتظار دارند تا در این صنعت تحول ایجاد کند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.