بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

اختلاف خودروسازان با استاندارد، موضوعات فنی و اجرایی است

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با رد وجود کشمکش بین سازمان ملی استاندارد و خودروسازان درخصوص استانداردهای 85 گانه، خاطرنشان کرد: اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما بحث ها فنی و اجرایی است و در خصوص استانداردها همراهی کامل خواهیم داشت.

اختلاف خودروسازان با استاندارد، موضوعات فنی و اجرایی است
تین نیوز |

 معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با رد وجود کشمکش بین سازمان ملی استاندارد و خودروسازان درخصوص استانداردهای 85 گانه، خاطرنشان کرد: اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما بحث ها فنی و اجرایی است و در خصوص استانداردها همراهی کامل خواهیم داشت.

به گزارش تین‌نیوز، محسن صالحی نیا افزود: سازمان ملی استاندارد ایران موظف است در زمینه استانداردهای ایمنی و کیفی تاکیدات لازم را داشته باشد و خودروسازان هم باید همراهی کامل داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول، مسئولان باید در شرایط ویژه و با در نظر داشتن همه جوانب امر به تصمیم گیری بپردازند، به مردم نیز اطمینان خاطر می دهیم تصمیمات مسئولان متناسب با شرایط روز جامعه خواهد بود.

وی یادآوری کرد: از حدود 15 سال پیش تاکنون، استانداردهای مختلف خودرویی اعمال شده، اما لزوما همه آنها منجر به افزایش قیمت نشده است.

صالحی نیا تصریح کرد: ممکن است برخی از این استانداردهای جدید در وهله نخست به عنوان «آپشن» و اختیاری تلقی شود، اما وقتی در ظرفیت ذاتی و پلتفرم خودروها تعریف شود، بتدریج جا خواهد افتاد و نگرانی از این بابت نداریم.

وی ادامه داد: در خودروهای سواری، می توان برخی از این استانداردهای 85 گانه را برای مدتی محدود اختیاری کرده و پس از مدتی اجباری کنیم؛ البته اینها بحث های تخصصی کارشناسی است و باید اجازه دهیم کارشناسان امر از دو طرف به بحث و تبادل نظر بنشینند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نمونه به تصویب استانداردهای یورو 4 و نصب فیلتر «دی.پی.اف» (DPF) در استانداردهای 85 گانه اشاره کرد و گفت: امروز و از آنجا که نتوانسته ایم سوخت مناسب از نظر دارا بودن سولفور پایین در همه جای کشور عرضه کنیم، با مشکلاتی در ارائه این استانداردها مواجه ایم.

وی افزود: به همین دلیل پیشنهادی به دولت ارائه شده که تا زمان عرضه سوخت مناسب، این قاعده اصلاح شود.

به گزارش ایرنا، در پی اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، خودروسازان تولید و واردات برخی خودروهای غیراستاندارد را از دستور کار خارج کردند.

تا ابتدای دی ماه امسال خودروسازان باید مدارک استاندارد 55 گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج شوند.

از این تاریخ به بعد، اگر هر یک از این خودروها بخواهد دوباره به خط تولید بازگردد، باید استانداردهای 63 گانه را پاس کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شد.

این مهلت تا اول دی ماه سال آینده (1397) برای این خودروها باقی است اما از زمستان آینده، 22 استاندارد دیگر نیز اضافه می شود و پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.