◄ سرنوشت «بیمه» پس از فراگیری خودروهای هوشمند
یکی از خطرات خودروهای هوشمند برای جوامع امکان حملات سایبری به این خودروها و ایجاد حوادث رانندگی است؛ مانند دیگر خطراتی که خودروها را تحدید میکنند، شرکتهای بیمه خودروهای خودران را دراینباره هم تحت پوشش خود قرار میدهند.
یکی از خطرات خودروهای هوشمند برای جوامع امکان حملات سایبری به این خودروها و ایجاد حوادث رانندگی است؛ مانند دیگر خطراتی که خودروها را تهدید میکنند، شرکتهای بیمه، خودروهای خودران را دراینباره هم تحت پوشش خود قرار میدهند.
به گزارش تیننیوز به نقل از دنیای اقتصاد، کارشناسان پیشبینی میکنند که خودروهای بدون راننده و هوشمند در سالهای آینده مفهوم مالکیت خودرو را تغییر میدهند و بیمهگذارها حتی ممکن است با این موضوع مواجه هم نشوند. بررسیهای Bloomberg New Energy Finance این موضوع را تائید میکند.
«آلخاندرو زامورانو» یکی از تحلیلگران این موسسه در این مورد میگوید: «ما انتظار نداریم که درآمد شرکتهای بیمهکننده خودروها با ظهور و رواج خودروهای هوشمند بدون راننده، کاهش ناگهانی و چشمگیری پیدا کند. در عوض انتظار داریم محصولات بیمهای خودروها بهتدریج تغییر کنند و همزمان منابع درآمدی جدیدی برای شرکتها و بنگاههای بیمهگذار ایجاد شوند.»
این ارزیابی اما با پیشبینیهای قبلی برای صنعت بیمه در تضاد است. یکی از گزارشهای موسسه مورگان استنلی که با عنوان «آیا بیمهکنندگان خودروها در جاده بیمقصد هستند؟» در سال ۲۰۱۶ منتشرشده بود، تخمین زده بود که صنعت بیمه خودرو تا سال ۲۰۴۰ شاهد رکود ۸۰ درصدی خواهد بود؛ اما با وقوع چند تصادف مرگبار خودروهای بدون راننده در سالهای اخیر، احتمالاً پوشش بیمهای نهتنها از بین نمیرود، بلکه به شکلی جدی باقی خواهد ماند. براساس تحلیل BNEF، آنچه تغییر خواهد کرد، این است که چه کسی بهای این استراتژی جدید را میپردازد.
بهاینترتیب پیشبینی میشود در آینده بهجای رانندهها یا مالکان خودروها، بهاحتمالزیاد شرکتهای خودروساز یا شرکتهای تکنولوژی لازم است پوشش بیمهای خودروهای بدون راننده را تقبل کنند. این تغییر که اساس صنعت بیمه خودرو در آینده خواهد بود، بهسرعت به کار گرفته خواهد شد.
«فرد دونر» یکی از کارشناسان شرکت مشاورهای FTI در این مورد میگوید: «درحالیکه ماهیت حق بیمه ممکن است تغییر کند، فرصتهای پیش روی صنعت بیمه هم بیشتر و بیشتر میشود.» او معتقد است که یکی از این فرصتها، بیمه سایبری برای محافظت از خودروهای هوشمند بدون راننده در برابر هک شدن است.
حتی اگر استفاده و رواج خودروهای بدون راننده باعث ایمنتر شدن راهها شود، تصادفات آنها میتواند با اتفاقاتی مانند آسیب زدن به حسگرهای گرانقیمت، خسارتها و هزینههای بسیار بیشتری هم به بار بیاورد.
وقوع این اتفاقات درحالحاضر هم با بهکارگیری تکنولوژیهای جدید توسط شرکتهای خودروساز محتمل است؛ تکنولوژیهایی مانند تعبیه دوربینهایی در سپرهای خودروها که متوسط هزینه تعمیر آنها نسبتاً بالاست. آینده هم نزدیک و هم دور است؛ اما آنچه مسلم است ورود خودروهای بدون راننده و هوشمند به راهها و خیابانها است.
انتظار میرود این خودروها به خاطر قابلیتهای متفاوت و کاربردیشان با استقبال مردم دنیا هم مواجه شوند و مزایایی مانند کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا را هم به همراه بیاورند. بهاینترتیب از همین حالا شرکتها و نهادهای بیمهگذار میدانند که این خودروهای بدون راننده و سرنشینانشان، مشتریان بالقوه آنها خواهند بود.
کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که مسیر این تحولات چندان هم هموار نیست و احتمالاً شرکتهای بیمهگذار اندکی هستند که امکان ارائه چنین خدماتی را خواهند داشت. درواقع بیمهگذاران باید از فرصت باقیمانده تا همهگیر شدن استفاده از خودروهای هوشمند بدون راننده، استفاده و فرصتها و چالشهای پیش روی خودشان را بهخوبی شناسایی کنند.
خودروهای خودران در کنار تمام مزایا، موجب مشکلاتی میشوند که شاید در آینده سیستم بیمه خودرو در سراسر جهان را متحول کنند.