◄ روند برعکس تولید خودروسازان خصوصی و دولتی
درحالیکه آمار تولید خودروسازان داخلی در پنجماهه اول سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشیافته است، تولید خودروسازان خصوصی در همین شرایط افزایشیافته است.
درحالیکه آمار تولید خودروسازان داخلی در پنجماهه اول سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشیافته است، تولید خودروسازان خصوصی در همین شرایط افزایشیافته است.
بهگزارش تیننیوز به نقل از وزارت صنعت، درمجموع ۵۹ هزار و ۸۰۲ دستگاه انواع خودروی سواری تا پایان مرداد امسال در بخشخصوصی به تولید رسیده که نشان از افزایش ۲/ ۲۰ درصدی تیراژ این محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. البته باید ذکر شود که این افزایش تولید به لطف محصولات چینی بوده است.
با توجه به آمار کلی تولید خودروهای سواری در پنج ماه امسال که رقم ۴۹۴ هزار و ۵۰۹ دستگاه را به ثبت رسانده، سهم محصولات بخشخصوصی از این آمار، بیش از ۱۲ درصد برآورد میشود.
در بین خودروسازان بخشخصوصی اما بیشترین تیراژ طی پنج ماه ابتدایی امسال بازهم به «مدیران خودرو» تعلق یافته است، شرکتی که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ میکند.
بنابر آمار اعلامی، این شرکت ۲۷ هزار و ۵۵۳ دستگاه انواع محصولات سواری را در پنج ماه امسال به تولید رسانده و این رقم نشان میدهد مدیران خودرو نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، حدود دو درصد افزایش تیراژ داشته است. در بین محصولات این شرکت، بیشترین تیراژ نصیب امویام مدل X۲۲ شده و کمترین تیراژ را نیز مدل ۱۱۰ جدید به خود اختصاص داده است. همچنین، تولید امویام مدل ۵۵۰ در مدیران خودرو متوقفشده، چه آنکه مدیرانیها حتی یک دستگاه از این محصول را نیز در پنج ماه ابتدایی امسال به تولید نرساندهاند.
پسازاین شرکت، کرمان موتور دارای بیشترین تیراژ در بین خودروسازان متعلق به بخشخصوصی است، شرکتی که در کنار خودروهای چینی، مدلهایی از هیوندایی کره جنوبی را نیز مونتاژ میکند.
بنابر آمار اعلامی، کرمان موتوریها تا پایان مرداد امسال ۲۰ هزار و ۴۰۵ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کردهاند تا در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته، ۷/ ۷ درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. در بین محصولات تولیدی توسط کرمان موتور، هفت هزار و ۹۲۷ دستگاه متعلق به هیوندایی کره و شامل مدلهای اکسنت، النترا و آی۲۰ است. دیگر محصولات مونتاژی کرمان موتور در پنج ماه نخست امسال را مدلهای چینی (جک و لیفان) شامل میشوند که اتفاقاً همه آنها با کاهش تولید مواجه شدهاند. درواقع آنچه افزایش کلی تیراژ کرمان موتور را رقمزده، مونتاژ حدوداً هفت هزار دستگاهی هیوندایی در مدل اکسنت است. این محصول بیشترین تیراژ را در بین خودروهای مونتاژی کرمان موتور داشته و از آنسو کمترین تیراژ نصیب هیوندایی النترا شده است. همچنین طبق آمار، کرمان موتوریها مونتاژ هیوندایی آی ۱۰ را متوقف کردهاند.
دیگر خودروساز بخشخصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی پنج ماه ابتدایی امسال پنج هزار و ۹۸ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، گروه بهمن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰۱ درصد افزایش تیراژ را به خود میبیند. این شرکت، مزدا ۳، بسترن و هاوال را مونتاژ میکند که اولی با افت تولید مواجه شده است. این در شرایطی است که اضافه شدن بسترن مدل B۳۰ و هاوال H۲ به سبد محصولات بهمن موتور، درمجموع تیراژ این شرکت را باوجود افت تولید مزدا ۳، بالابرده است. بنابر آمار اعلامی، گروه بهمن مونتاژ بسترن B۵۰ را متوقف کرده است.
سری هم به دیگر خودروسازان بخشخصوصی بزنیم و ببینیم آنها چه افتوخیزی را در تولید پنج ماه ابتدایی امسال داشتهاند. دراینبین، «صنعت خودروی آذربایجان» که به مونتاژ محصولات امجی چین مشغول است، در بازه زمانی تحت بررسی، چهار هزار و ۶۱۲ دستگاه از انواع مدلهای امجی را مونتاژ کرده است. مدل امجی ۳۶۰ توربو بیشترین تیراژ را در بین محصولات «صنعت خودروی آذربایجان» دارد.
کارمانیا هم در پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کاهش تولید ۶/ ۶ درصدی مواجه شده است. کارمانیا که تنها شرکت دارای رشد منفی در بازه زمانی تحت بررسی بهحساب میآید تا پایان مرداد امسال تنها ۸۳۹ دستگاه تیراژ داشته است. این شرکت محصولات BYD چین را در دو مدل S۶ و F۳ مونتاژ میکند و دراینبین، بیشترین تیراژ به مدل F۳ اختصاص دارد.
بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر شرکت بخشخصوصی به نام «خودروسازان بم» در پنج ماه ابتدایی امسال تیراژ ۹۹۶ دستگاهی را از خود بهجا گذاشته است. با توجه به این رقم، «خودروسازان بم» در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۳۳۷ درصد رشد تولید را به خود میبیند. این شرکت زمانی فولکسواگن مدل گل را مونتاژ میکرد، اما درحالحاضر میزبان محصولی چینی به نام GC۶ (متعلق به جیلی چین) است.
درنهایت اما دیگر خودروساز بخشخصوصی به نام ریگان خودرو نیز توانسته در پنج ماه ابتدایی امسال شمار ۲۹۹ دستگاهی را از خود بهجا بگذارد. این شرکت محصولی به نام کوپا را مونتاژ میکند که به یکی از زیرمجموعههای زوتی چین تعلق دارد. گفته میشود بهدلیل آماده نبودن خط تولید ریگان خودرو، کوپا در خطوط تولید راین خودرو مونتاژ میشود و از همین رو مشکلاتی بر سر راه شمارهگذاری آن ایجادشده است.
بهنظر میرسد اینبار چینیها هم در پی دریافت امتیاز از ایران هستند و تحریمها را بهعنوان یک حربه به کار گرفتهاند.
درحالحاضر برخی خودروسازان ژاپنی و کرهای از ایران خارج نشدهاند؛ اما باید دید تا کی این خودروسازان در ایران خواهند ماند.