◄ خودروهایی مانند پراید شایسته مردم ایران نیست
عضو هیأتمدیره انجمن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور بابیان این مطلب گفت: در داخلیسازی کردن خودروهای بیکیفیت افتخاری نیست. این موضوع شامل خودروهایی که از قطعات «هایتک» استفاده میکنند، نمیشود.
شایسته مردم ایران نیست که بعد از چند دهه همچنان سوار خودروهایی نظیر پراید شوند. رضا پاشایی، عضو هیأتمدیره انجمن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور بابیان این مطلب گفت: در داخلیسازی کردن خودروهای بیکیفیت افتخاری نیست. این موضوع شامل خودروهایی که از قطعات «هایتک» استفاده میکنند، نمیشود.
بهگزارش تیننیوز به نقل از ایرنا، پاشایی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعه خودرو تهران در جمع خبرنگاران افزود: قطعهسازان کشور قادر به تولید قطعات پیچیده و هایتک هستند به شرطی که مسئولان به این موضوع، ایمان داشته باشند.
پاشایی گفت: متأسفانه قطعهسازان ایرانی هیچگاه از حمایتهای لازم در داخل برخوردار نبودند، بلکه با پول خودکار کرده و تولید خود را دراختیار خودروسازان قراردادند؛ اگر این سرمایهها را از صنعت خودروسازی بیرون بکشند خودروسازان داخلی نیز سقوط خواهند کرد.
عضو هیأتمدیره انجمن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور ادامه داد: صنعت خودروسازی ایران از ظرفیتهای لازم برخوردار است که باید به آن بهاداده شده و سرمایهگذاری انجام شود و پسازآن از این واحدها انتظار داشته باشیم؛ اما مشکل آنجاست که در ایرانخودروهای با فناوری بالا تولید نمیشود.
او درخصوص انبار کردن قطعات و لوازم خودرو خاطرنشان کرد: امروز با افزایش قیمت مواد اولیه، قطعهسازان دیگر توانی برای تولید و سپس دپوی قطعات ندارند.
پاشایی تأکید کرد: دولت باید قیمت خودروها را واقعی و همچنین نسبت به تأمین قطعات موردنیاز اقدام کند تا خودروها تجاری شده و وارد بازار شوند.
او تصریح کرد: فرمول تعیین قیمت متعارف برای خودرو متشکل از قیمت مواد اولیه، سطح دستمزد و سود متعارف دو تا چهاردرصدی (نه 20 درصدی) است و اگر از این فرمول خارج شویم قطعاً قیمتها غیرواقعی خواهد بود.
این مسئول تأکید کرد: باید فضایی فراهم شود که خودروسازان صاحب برند جهانی در کشورمان حضور یابند تا خودروسازان داخلی نیز از آنها یاد گرفته و به رقابت با آنها بپردازند.