◄ تولید خودروی تجاری به شرط اسقاط خودروی فرسوده دیزل
با توجه به سهم بالای خودروهای دیزل در آلودگی هوا، هیئتوزیران در راستای اجرای قانون هوای پاک، خودروسازان تجاری را ملزم به اسقاط یک خودرو فرسوده دیزل درازای تولید هر سه دستگاه خودرو کرد.
با توجه به سهم بالای خودروهای دیزل در آلودگی هوا، هیئتوزیران در راستای اجرای قانون هوای پاک، خودروسازان تجاری را ملزم به اسقاط یک خودرو فرسوده دیزل در ازای تولید هر سه دستگاه خودرو کرد.
بهگزارش تیننیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در نامه ارسالی از سوی پلیسراهور به خودروسازان تجاری، تأکید شده که مطابق مصوبه مهرماه هیئتوزیران، شمارهگذاری هر سه دستگاه خودروی دیزلی نو با استاندارد آلایندگی یورو ۵، منوط به اسقاط یک یا چند دستگاه خودروی دیزلی با مجموع ظرفیت گواهی اسقاط مشابه است. طبق نامه موردنظر، منوط شدن شمارهگذاری اتوبوسها به اسقاط، از ۲۵ آبان امسال کلید خورده است.
آنطور که یک منبع آگاه در خودروسازی میگوید، برای شمارهگذاری اتوبوسهای نو، نیاز به چند گواهی اسقاط است که تعداد آنها بسته به نوع خودروی اسقاطی، مشخص میشود.
او بابیان اینکه درمجموع اسقاط هر دستگاه اتوبوس دیزلی با توجه به قیمتهای فعلی گواهی اسقاط، ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان آب میخورد، میگوید: برای اسقاط هر اتوبوس دیزلی، بهعنوانمثال باید شش برگه گواهی اسقاط ارائه شود و ازآنجاکه قیمت هر برگه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است، باید ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان برای هر مورد اسقاطی هزینه کنیم.
هیئتوزیران درحالی شمارهگذاری خودروهای تجاری را به اسقاط گرهزده که پیشتر قرار بود این پروژه در بخش محصولات سواری نیز اجرا شود؛ اما وزارت صنعت، معدن و تجارت مانع آن شد.
براین اساس، بنا بود سواریسازان به ازای تولید هر دستگاه خودروی با مصرف سوخت بالای ۵/ ۸ لیتر، یک خودروی فرسوده را خارج کنند که درنهایت به مرحله اجرا نرسید.